درخواست سازمان بهداشت جهانی از آمریکا: اطلاعات درباره منشاء کووید-۱۹ را منتشر کنید

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید سیاسی شدن تحقیقات درباره منشاء کووید، کار علمی را سخت‌تر می‌کند

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که همه فرضیه‌ها در مورد منشاء ویروس روی میز است ـ AFP

سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواست آنچه را درباره منشاء کووید-۱۹می‌دانند فاش کنند. این درخواست پس از صورت گرفت که پکن ادعاهای چند مقام دولتی ایالات متحده، از جمله وزیر امور خارجه این کشور، مبنی بر نشت آزمایشگاهی در چین و بروز بیماری کرونا را به‌شدت تکذیب کرد.

به گزارش گاردین، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی‌، گفت: «اگر کشوری اطلاعاتی در‌مورد منشاء همه‌گیری دارد، ضروری است که این اطلاعات با سازمان بهداشت جهانی و جامعه علمی بین‌المللی به اشتراک گذاشته شود.»

کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، روز سه‌شنبه به فاکس نیوز گفته بود که آن‌ها منبع همه‌گیری کووید-۱۹ را ارزیابی کرده‌اند و «به احتمال زیاد یک حادثه آزمایشگاهی در ووهان باعث گسترش کووید-۱۹ بوده است.»

این نخستین بار است که اف‌بی‌آی نظریه نشت آزمایشگاهی کرونا را تایید می‌کند.

وزارت انرژی ایالات متحده نیز در گزارشی با اطلاعات طبقه‌بندی‌شده که به کاخ سفید و اعضای اصلی کنگره ایالات متحده ارائه شد، با «اطمینان پایین» مدعی شده که همه‌گیری کووید-۱۹، به احتمال زیاد از نشت آزمایشگاهی در شهر ووهان چین ناشی شده است. با این حال، این گزارش به شکل عمومی منتشر نشده است.

اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ در یکی از شهرهای چین که یک آزمایشگاه تحقیقاتی ویروس دارد، به ثبت رسید. مقام‌های چینی ادعاهای ایالات متحده مبنی بر ارتباط شیوع این ویروس با آزمایشگاه را رد کردند و آن را اقدامی به‌منظور بدنام کردن پکن خواندند.

پس از گفته‌های مقام‌های آمریکا و چین، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که این سازمان قرار نیست کسی یا جایی را سرزنش کند، اما می‌خواهد کمک کند که درک محققان از چگونگی شروع این همه‌گیری ارتقاء یابد تا بتوان از همه‌گیری‌های آینده پیشگیری کرد و برای آن آماده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که سیاسی شدن چنین تحقیق‌هایی، کار علمی را سخت‌تر می‌کند و امنیت کمتری برای جهان رقم می‌زند.

تدروس گفت: «سازمان بهداشت جهانی همچنان از چین می‌خواهد در به اشتراک‌گذاری داده‌ها شفاف باشد و پس از انجام تحقیقات لازم، نتیجه را به اشتراک بگذارد.»

به گفته او، تا آن زمان همه فرضیه‌ها در‌مورد منشا ویروس روی میز باقی می‌مانند.

برخلاف گفته برخی مقام‌های ایالات متحده مبنی بر اینکه نشت آزمایشگاهی در چین محتمل‌ترین علت شیوع کووید-۱۹ است، سایر سازمان‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقدند که ویروس به‌طور طبیعی ظاهر شده است.

ماریا ون کرخو، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی، درباره این موضوع گفت که این سازمان برای کسب اطلاعات بیشتر با نماینده ایالات متحده در ژنو تماس گرفته است، اما تاکنون به داده‌هایی که گزارش‌های ایالات متحده بر اساس آن مطرح شده‌، دسترسی نداشته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که به خاطر میلیون‌ها نفری که جان خود را دراثر کووید-۱۹ از دست داده‌اند و کسانی که با عوارض ناشی از کرونا زندگی می‌کنند، یک «ضرورت اخلاقی» برای یافتن چگونگی شروع همه‌گیری وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶.۸ میلیون مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ و بیش از ۷۵۸ میلیون مورد تایید شده ابتلا به این بیماری را ثبت کرده است. این سازمان اذعان می‌کند که تلفات واقعی بسیار بیشتر است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه او، در میانه همه‌گیری کرونا بارها تاکید کردند که انتشار این ویروس در جهان تصادفی نیست و منشاء کرونا آزمایشگاهی در چین است. ترامپ در اواخر دولت خود هم اعلام کرد که تحقیقات در این زمینه پیشرفت داشته است. اما دولت بایدن این تحقیقات را متوقف کرد. درنهایت جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد که جو بایدن از کلیت این ایده که دریابیم کرونا از کجا آغاز شد، حمایت می‌کند. با این حال، او تاکید کرد که آمریکا هنوز اجماع شفافی در این زمینه ندارد.

بیشتر از جهان