سازمان بهداشت جهانی: چین تاثیر واقعی بحران کووید را منعکس نمی‌کند

مایکل رایان از سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این کشور برای ثبت مرگ‌و‌میر ناشی از کووید تعریفی «بسیار محدود» دارد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید داده‌های کووید که دولت چین جمع‌‌آوری کرده است تاثیر واقعی شیوع فعلی ویروس را نشان نمی‌دهد و این کشور مرگ‌های مرتبط با کووید را «بسیار محدود» منتشر می‌کند.

روز چهارشنبه، مایکل رایان، مدیر فوریت‌های ویژه این سازمان، در یک نشست خبری گفت: «سازمان بهداشت جهانی تاکنون هیچ اطلاعات کاملی از موارد کووید و مرگ‌و‌میر از پکن دریافت نکرده است.»

احتمالا میلیون‌ها نفر در این کشور مبتلا شده‌اند و بنا بر گزارش‌ها، صدها جسد در سالن‌های دفن‌و‌کفن روی هم انباشته شده‌اند، در همین حال به گفته کارشناسانی که بر وضعیت کووید در این کشور نظارت می‌کنند، شیوع این ویروس زیرساخت‌های بهداشت‌ و درمان چین را به‌کلی از کار انداخته است.

مسئولان بیمارستان‌های شهرهای بزرگ چین تایید کرده‌اند به صدها بیمار که خارج از بخش‌های مراقب‌های ویژه و راهروهای بخش صف کشیده‌اند خدمات می‌دهند.

براساس برآوردهای ارفینیتی (Airfinity)، شرکت داده‌های بهداشت و درمان که در بریتانیا مستقر است، احتمال دارد تا هفته آینده روزانه بیش از ۳.۷ میلیون مورد ابتلا به کووید ثبت شود.

این شرکت هفته گذشته اعلام کرده بود که روزانه ۹ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید جان خود را از دست می‌دهند، یعنی دو برابر میزانی که دو هفته قبل برآورد شده بود.

با این حال، ارقام رسمی چین پس از کاهش معیارهای ثبت تلفات ناشی از ویروس، از ماه دسامبر تاکنون فقط ۲۲ مورد مرگ ناشی از کووید را نشان می‌دهد.

این مقام سازمان بهداشت جهانی گفت به باور او، تعریف مورد استفاده چین «بسیار محدود» است.

رایان یادآور شد که دولت شی جین‌پینگ فقط مرگ‌هایی را که به‌دلیل «نارسایی تنفسی» باشد مرگ در اثر کووید ثبت می‌کند.

«این تعریف بسیار محدود است.»

مدیر فوریت‌های پزشکی [سازمان بهداشت جهانی] گفت: «معتقدیم ارقام فعلی که چین منتشر می‌کند تاثیر واقعی این بیماری را از نظر پذیرش بیمارستانی، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، و به‌خصوص از نظر مرگ‌و‌میر کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد.»

تنها چند روز پس از آنکه مقام‌های چین ناگهان سیاست سختگیرانه «کووید صفر» را در اوایل دسامبر لغو کردند، موارد جدید ابتلا به کووید دوباره اوج گرفت و مقام‌ها در همان ماه انتشار گزارش‌های روزانه درباره همه‌گیری را متوقف کردند.

دولت چین سخنان یک مقام ارشد بهداشتی را نیز که گفته بود «فقط در یک شهر روزانه حدود نیم میلیون نفر به کووید-‌۱۹ مبتلا می‌شوند» سانسور کرد.

بیش از ده‌ کشور برای مسافرانی که از چین می‌آیند محدودیت‌های سفر وضع کرده‌اند، اقدامی که این کشور آن را «تبعیض‌آمیز» خواند.

دکتر رایان خواستار اطلاعات جغرافیایی دقیق‌تر از چین شد و گفت سازمان بهداشت جهانی «پزشکان و پرستارانی را که این مرگ‌ها و این موارد را گزارش می‌کنند دلسرد نمی‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه هریک از مقام‌های بهداشت و درمان می‌توانند به سازمان بهداشت جهانی کمک کنند تصویر واضح‌تری از این بیماری را که میلیون‌ها نفر را در چین مبتلا کرده است ارزیابی کنند، گفت: «برای آنکه بتوانیم تاثیر واقعی بیماری در جامعه را ثبت کنیم رویکردی آشکار و پذیرا داریم».

تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، نیز مشارکت کرد و از چین خواست «داده‌های سریع‌تر، منظم‌تر و قابل اعتمادتری درباره بستری در بیمارستان و مرگ‌و‌میر و همچنین توالی‌یابی ویروسی جامع‌تر و بی‌وقفه‌تری» منتشر کند.

«این داده‌ها همچنان برای سازمان بهداشت جهانی ضروری‌اند تا ارزیابی‌های منظم، سریع و دقیق از احتمال خطر وضعیت فعلی داشته باشد و توصیه‌ها و راهنمایی‌هایش را بر این اساس تنظیم کند».

روز چهارشنبه، گروه مشاوره فنی سازمان بهداشت جهانی که روی تکامل ویروس تی‌ای‌جی-وی‌ئی (TAG-VE) کار می‌کند نیز از چین خواست برای «درک تکامل سارس کوو-۲ و پیدایش جهش‌ها یا سویه‌های مربوط به آن» داده‌های گوناگونی ارسال کند.

این کارگروه گفت: «این کار باید صرف‌نظر از اینکه یک توالی پانگو (Pango) است یا نه انجام شود. این کار با قرار دادن سریع و منظم داده‌ها در پایگاه‌های داده که در دسترس عموم قرار دارد، به بهترین شیوه انجام می‌شود.»

این سازمان اضافه کرد که حفظ سطوح بالای نظارت بر نمونه ژنومی در سراسر چین و در سطح جهان «تفسیر توالی‌های ژنومی با فراداده‌های بالینی و همه‌گیرشناختی مرتبط، و به اشتراک‌گذاری سریع چنین داده‌هایی از ارکان ارزیابی به‌موقع میزان خطر جهانی به شمار می‌رود».

© The Independent

بیشتر از جهان