وزارت انرژی آمریکا: احتمالا نشت آزمایشگاهی منشا کووید۱۹ باشد

آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده همچنان تایید می‌کنند که کووید۱۹ نتیجه یک برنامه تسلیحات بیولوژیک چینی نیست

 انستیتو ویروس‌شناسی ووهان چین HECTOR RETAMAL / AFP

بر اساس یک گزارش اطلاعاتی طبقه‌بندی شده که اخیرا به کاخ سفید و اعضای اصلی کنگره ایالات متحده ارائه شد، وزارت انرژی آمریکا به این نتیجه رسیده که همه‌گیری کووید - ۱۹، به احتمال زیاد از نشت آزمایشگاهی ناشی شده است.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که چگونه بخش‌های مختلف جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به قضاوت‌های متفاوتی درباره منشا‌ء همه‌گیری کووید رسیده‌اند.

اکنون وزارت انرژی با دیدگاه دفتر تحقیقات فدرال همراه شده است و می‌گوید ویروس احتمالا از طریق یک اتفاق ناگوار در یک آزمایشگاه چینی نشت و گسترش یافته است. چهار آژانس دیگر، همراه با یک هیات اطلاعاتی ملی، هنوز قضاوت‌شان این است که همه‌گیری کووید احتمالا نتیجه یک انتقال طبیعی بوده است، دو سازمان اطلاعاتی هم هنوز بلاتکلیف‌اند و نظر مشخصی ارائه نکرده‌اند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت نتیجه‌گیری جدید وزارت انرژی نتیجه اطلاعات تازه‌ای است که قابل توجه‌اند زیرا این آژانس دارای تخصص علمی قابل توجهی است و بر شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های ملی ایالات متحده نظارت دارد که برخی از آنها تحقیقات بیولوژیکی پیشرفته‌ای انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته افرادی که گزارش طبقه‌بندی شده را خوانده‌اند، وزارت انرژی قضاوت خود را با برچسب «اطمینان پایین» مشخص کرده است.

«اف‌بی‌آی» در سال ۲۰۲۱ در گزارشی با «اطمینان متوسط» به این نتیجه رسیده بود که همه‌گیری کووید احتمالا نتیجه نشت آزمایشگاهی است و تاکنون به این دیدگاه پایبند مانده است.

چهار نهاد دیگر اطلاعاتی ایالات متحده نیز در گزارشی با «اطمینان پایین» گفته‌اند که ویروس از طریق انتقال طبیعی از یک حیوان آلوده به‌وجود آمده است.

مقامات ایالات متحده از ارائه جزئیات در مورد اطلاعات و تحلیل‌های جدید که منجر به تغییر موضع وزارت انرژی شده است، خودداری کرده‌اند.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، افرادی که گزارش‌های طبقه‌بندی شده را خوانده‌اند، می‌گویند آژانس اطلاعات مرکزی و آژانس دیگری که مقامات از آن نام نمی‌برند، بین نظریه‌های نشت آزمایشگاهی و انتقال طبیعی بلاتکلیف‌اند. علیرغم تحلیل‌های متفاوت آژانس‌ها، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده همچنان تایید می‌کنند که کووید۱۹ نتیجه یک برنامه تسلیحات بیولوژیک چینی نیست.  

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره گزارش روز یکشنبه گفت رئیس‌جمهوری بایدن بارها به همه بخش‌های جامعه اطلاعاتی دستور داده است تا در تلاش برای تشخیص هر چه بیشتر منشا همه‌گیری، سرمایه‌گذاری کنند.

بیش از یک میلیون آمریکایی در جریان همه‌گیری کووید۱۹ و در بیش از سال سال گذشته، جان‌شان را از دست داده‌اند.

دولت چین به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا تغییری در دیدگاه‌هایش  در مورد منشاء کووید۱۹ ایجاد شده است، پاسخی نداد.

بیشتر از جهان