تماس اردوغان و پوتین در نخستین سالگرد جنگ اوکراین

رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در تماس با پوتین، خواهان اجرای توافق‌های نشست استانبول شد

در نخستین سالروز تهاجم روسیه به اوکراین، رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد. 

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه شامگاه جمعه ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) در گزارشی نوشت: اردوغان و پوتین در تماس تلفنی با یکدیگر درباره زلزله اخیر در ترکیه و جنگ در اوکراین صحبت کردند.

تماس تلفنی اردوغان با پوتین، در نخستین سالگرد آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در حالی است که بسیاری از مقام‌های کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی، در همراهی با مردم و دولت اوکراین، بار دیگر ضمن محکوم کردن تداوم جنگ در این کشور، مقام‌های کرملین و شخص ولادیمیر پوتین را مسئول شروع، تداوم درگیری‌ها و کشته شدن ده‌ها هزار نفر معرفی کردند.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی ناتو به‌شمار می‌رود. با این حال، از ابتدای شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دولت اردوغان تلاش زیادی کرده است تا به‌نوعی نقش میانجی میان مسکو و کی‌يف ایفا کند. هرچند پس از گذشت یک سال، به‌نظر نمی‌رسد خیلی موفق عمل کرده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به یک سال پیش، در نخستین هفته‌های شروع جنگ، ترکیه میزبان وزرای خارجه روسیه و اوکراین بود. گفت‌وگوهای دیگری هم بعدا انجام شد، اما تمامی این تلاش‌ها برای پایان جنگ به شکست انجامید.

رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در تماس با پوتین، خواهان اجرای توافق‌های نشست استانبول شد.

ترکیه هرچند عضو پیمان نظامی ناتو است، اما تاکنون از اعمال تحریم‌های گسترده سایر اعضای این پیمان نظامی علیه روسیه، از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، خودداری کرده است. در این میان، دولت اردوغان تلاش کرده است تا نسبت به سایر متحدان نظام خود در ناتو، روابط متفاوتی با مقام‌های کرملین داشته باشد.

بیشتر از جهان