هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا به امارات و ترکیه در مورد دور زدن تحریم‌ها

واشینگتن نگران دور زده شدن تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران است

 ترکیه و ایالات متحده به عنوان دو متحد ناتو بر سر بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند ـ AFP

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار است در سفر هفته آینده خود به ترکیه و خاورمیانه، به کشورها و شرکت‌های این کشورها هشدار دهد که در صورت معامله با نهادهای مشمول محدودیت‌های آمریکا، ممکن است دسترسی به بازار ایالات متحده را از دست بدهند.

به گزارش رویترز، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، از ۲۹ ژانویه تا سوم فوریه به عمان، امارات متحده عربی و ترکیه سفر خواهد کرد. او در این سفر با مقامات دولتی و همچنین شرکت‌ها و موسسات مالی دیدار می‌کند تا تاکید داشته باشد که واشنگتن به اجرای سختگیرانه ممنوعیت‌های مالی و تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

برایان نلسون در سفری که پیش رو دارد، درباره تلاش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ممانعت از اقدام روسیه در دور زدن تحریم‌ها، فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، خطرات اقدامات مالی غیرقانونی که رشد اقتصادی را تضعیف می‌کند و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی صحبت خواهد کرد.

این سفر، تازه‌ترین سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به ترکیه برای بحث در مورد تحریم‌ها است. در سال گذشته هشدارهایی از سوی مقامات خزانه‌داری و وزارت بازرگانی آمریکا انجام گرفت و واشینگتن فشار بر آنکارا را برای اطمینان از اجرای تحریم‌ها علیه روسیه افزایش داد.

سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا همزمان با تنش روابط بین ایالات متحده و ترکیه انجام می‌گیرد زیرا این دو متحد ناتو بر سر بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند. امتناع ترکیه از چراغ سبز نشان دادن به پیشنهاد عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، واشنگتن را نگران کرده است. در سوی دیگر، آنکارا از اینکه درخواستش برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ با پیوستن دو کشور شمال اروپا به ناتو مرتبط شده، ناخشنود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، برایان نلسون در روزهای دوم و سوم فوریه از آنکارا و همچنین استانبول بازدید خواهد کرد. او در این سفر به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار می‌دهد که از تراکنش‌های مربوط به انتقال فناوری دو منظوره که می‌تواند از سوی ارتش روسیه استفاده شود، اجتناب کنند. اقلام دو منظوره می‌توانند کاربردهای تجاری و در عین حال نظامی داشته باشند.

واشینگتن و متحدانش از زمان حمله روسیه به اوکراین چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. ترکیه نیز تهاجم روسیه را محکوم کرده و پهپادهای مسلح به اوکراین فرستاده است اما از سوی دیگر با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالف است و روابط نزدیکی با مسکو و کی‌یف، همسایگان خود در دریای سیاه دارد.

ترکیه همچنین تجارت و گردشگری با روسیه را افزایش داده است. برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای دارایی‌های مربوط به روسیه را از شرکای غربی خریداری کرده یا به دنبال خرید آنها هستند. با این حال آنکارا متعهد شده است که تحریم‌های بین‌المللی در ترکیه دور زده نخواهد شد.

واشینگتن همچنین نگران دور زده شدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است. ایالات متحده ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه سیتکی آیان، تاجر برجسته ترکیه‌ای و شبکه شرکت‌هایش اعمال کرد. ایالات متحده او را متهم کرد که به عنوان تسهیل‌کننده فروش نفت و پولشویی به نمایندگی از سپاه پاسداران عمل می‌کند.

برایان نلسون قرار است در سفر به امارات متحده عربی نیز بر لزوم رعایت تحریم‌ها اشاره کند. واشینگتن پیش از این مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را علیه شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی به دلیل فرار از تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرده است. ایالات متحده روز پنجشنبه نیز یک شرکت هواپیمایی مستقر در امارات را به دلیل حمایت از شرکت روسی واگنر، که در اوکراین می‌جنگد، تحریم کرد.