آموزش سرآشپزهای سعودی در خودکفاترین شهر جهان

هدف نئوم داشتن نخستین سامانه یکپارچه خودکفایی غذایی در محیط بیابان است

به گزارش العربیه، نیوم شریک تجاری یک طرح تولید اخلاقی غذا موسوم به کرز شده است - neom

طرح بزرگ ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی موسوم به  نئوم، خبر اجرای طرحی به‌منظور معرفی الگو و پرورش نسلی از سرآشپزهای سعودی را اعلام کرد که بخشی از هدف بلندپروازانه تبدیل کردن این شهر به «خودکفا‌ترین شهر جهان در تهیه غذا» است.

به گزارش العربیه، نئوم شریک تجاری یک طرح تولید اخلاقی غذا موسوم به کرز شده است. طرح جهانی کرز را دو سرآشپز ایتالیایی به نام‌های نوربرت نیدرکوفلر و پائولو فرتی پایه‌گذاری کرده‌اند و هدف این طرح ابتکاری این است که تامین غذا در طرح «دریای سرخ»، از دامن طبیعت تا بشقاب، مسئولانه صورت بگیرد.

ازجمله ارزش‌های اخلاقی  نئوم این است که «نقشه‌ای برای آینده باشد که بشریت طبق آن بدون مماشات در‌مورد سلامت و بهداشت سیاره زمین پیشرفت کند». بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه این طرح در کشوری که هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد خوراک خود را وارد می‌کند، این است که به کمک کشاورزی و گلخانه‌‌داری خلاقانه عمودی، به «خودکفا‌ترین شهر جهان در تهیه غذا» تبدیل شود.

به گزارش العربیه،  نئوم و کرز بیانیه‌ای برای شاغلان عرصه صنایع غذایی تدوین می‌کنند و در آن در کنار برشمردن اصول غذایی پایدار و امنیت غذایی، طرح‌های خلاقانه آموزشی و مطالبی برای درک بهتر سالم‌خواری ارائه می‌کنند.

این شرکا با تعهد به پرورش استعدادهای عربستان سعودی در تسهیل فرصت‌های آموزشی و برگزاری اردوهای آشپزی در کنار اهدای سلسله جوایزی به نمونه‌های برتر نوآوری در نظام‌های غذایی تلاش می‌کنند.

دکتر خوان کارلوس موتامایور، مدیرعامل بخش غذای نئوم، گفت بخش غذا نقش مهمی در هر اقتصادی ایفا می‌کند و نداشتن راهبرد امنیت غذایی به بروز احتمالی خطر در عرصه امنیت ملی کشورها منجر می‌شود و این یعنی تهدیدی برای رشد اقتصادی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، بخش غذا مخصوصا برای نئوم بسیار مهم است، زیرا نئوم قرار است به «سرزمین آینده و منطقه ویژه اقتصادی» تبدیل شود. او گفت این هدف‌گذاری برای این است که نشان دهد مناطقی که وضعیت محیط‌زیستی پرچالشی دارند می‌توانند ازنظر غذایی مستقل و خودکفا شوند.

او گفت: «در دورانی که مشخصه اصلی آن مشکلات تغییر اقلیم و ناامنی غذایی است، نئوم متعهد است با حمایت شرکا و متخصصان خود در صنعت، طرح‌های غذایی پیشگامانه‌ای ارائه کند. همکاری با نوربرت و طرح کرز این فرصت را برایمان فراهم می‌کند که رسوم غذایی نوین و سازگار با محل را نمایش و توسعه بدهیم و اجرا کنیم، شیوه‌هایی که هم نیازهای غذایی مصرف‌کنندگان نئوم و مردم این کشور پادشاهی را فراهم کند و هم از سیاره‌مان حفاظت کند.»

«هدف نئوم داشتن نخستین سامانه یکپارچه خودکفایی غذایی در محیط بیابان است. موتامایور می‌گوید در جهانی دستخوش تغییرات اقلیمی و کمبود آب، جوامعی را که اکنون با گرمای شدید و خشک‌سالی مواجه‌اند یا در آینده با آن مواجه خواهند شد، باید برای خودکفایی غذایی آماده کرد.»

«هم‌زمان با اجرای مقررات سخت‌گیرانه پایداری زیست‌محیطی در جهان، هدف ما فراهم‌سازی بستر آزمایش برای شرکت‌هایی است که در‌پی تولید محصولات و خدمات اصلی جهان در سال‌های آینده هستند. می‌دانیم که مصرف‌کنندگان نیز در واکنش به تغییر اقلیم، به محیط‌زیست و بهداشت توجه بیشتری می‌کنند. چارچوب ما برای تدوین مقررات، فارغ از روندهای قدیمی است و امکان می‌دهد تا بتوانیم بلندپروازی‌هایمان را محقق کنیم.»

کرز در واقع سرآشپزان، کارآفرینان الهام‌بخش و متخصصان صنعت مواد غذایی را گرد‌ هم می‌آورد تا همگی هدفشان ترویج استفاده از مواد اولیه محلی و شیوه‌های غذایی هم‌ساز با طبیعت باشد.

به گزارش العربیه، در حال حاضر در این برنامه بیش از ۱۵۰ سرآشپز از بیش از ۲۵ کشور جهان حضور دارند که نقش سفیر را در سراسر جهان ایفا می‌کنند و از انواع ابتکارها و فرصت‌های ارتباط به‌منظور برقرار کردن رویکردی پایدار به صنعت غذا پشتیبانی می‌کنند.

نوربرت نیدرکوفلر، یکی از موسسان کرز، گفت: «کرز از طریق این مشارکت فرصتی پیدا می‌کند تا نه‌تنها شالوده‌ای برای رویکرد اخلاقی‌تر و پایدارتر به صنعت غذا در این کشور فراهم کند، بلکه به افراد بااستعداد در عربستان کمک کند تا در صنعت غذا نوآوری کنند.»

«با توجه به شبکه سفیر سرآشپزان چند‌رشته‌ای بین‌المللی کرز و متخصصان صنایع غذایی، قابلیت‌های فنی و تعهد به نوآوری نئوم، اطمینان داریم که می‌توانیم تغییری موثر پدید آوریم که به نفع این کشور و بقیه جهان باشد.»

بیشتر از جهان