مقام اسرائیلی: برزیل نباید به حکومت «بدخواه» ایران امتیاز بدهد

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، هر دو کشتی «مکران» و «دنا» را در فهرست تحریم‌ها قرار داد

دو کشتی جنگی «مکران» و «دنا»، هر دو صبح یکشنبه وارد بندر  ریودوژانیرو شدند - Ricardo Moraes/REUTERS

چهار روز پس از پهلو گرفتن دو کشتی جنگی حکومت ایران در بندر ریودوژانیرو برزیل، واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به این اقدام دولت برزیل و حضور نظامی ایران در آب‌های نیم کره غربی و آمریکای جنوبی همچنان ادامه دارد.

روز پنجشنبه لیور حیات، سخنگوی وزارت روابط خارجی اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: اسرائیل پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی ایران در برزیل را اقدامی «خطرناک» و «تاسف‌‌بار» می‌داند.

به‌گفته این مقام کابینه نتانیاهو، دولت برزیل نباید هیچ امتیازی در اختیار یک رژیم بدخواه و شرور قرار دهد.

اداره بندر ریودوژانیرو روز یکشنبه تایید کرد دو کشتی‌های جنگی «مکران» و «دنا»، هر دو صبح یکشنبه وارد این بندر شده‌اند.

روز چهارشنبه نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشستی با خبرنگاران تاکید کرد که دولت آمریکا در حال مذاکره با شرکای برزیلی است تا مطمئن شود حکومت ایران نمی‌‌توان جای‌پایی در نیمه کره غربی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مطمئنا دولت و مردم برزیل نمی‌خواهند به حکومتی که مسئول سرکوب وحشیانه و خشونت‌آمیز مردم خودش است کمک برسانند.

در دی‌ماه گذشته شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، اعلام کرد ایران قصد دارد برای اولین بار در آب‌های اقیانوس آرام و در کانال پاناما حضور نظامی داشته باشد.

پیشتر دولت لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، در آستانه سفر به ایالات متحده اعلام کرده بود که با درخواست جمهوری اسلامی ایران برای پهلوگیری دو ناو جنگی در روز‌های ۲۳ تا ۳۰ ژانویه (۳ تا ۱۰ بهمن) در ریودوژانیرو مخالفت کرده است. اما بعدا اعلام شد که این دو کشتی جنگی می‌توانند به مدت پنج روز (۷ تا ۱۲ اسفند) در ریودوژانیرو پهلو بگیرند.

ماه گذشته، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، هر دو کشتی «مکران» و «دنا» را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بیشتر از جهان