وزارت دفاع استرالیا: کشتی‌های جنگی ایران در اقیانوس آرام را رصد می‌کنیم

ناوهای دنا و مکران پایان سپتامبر بندرهای ایران را ترک کردند

نیروهای فرانسوی مستقر در اقیانوس آرام روز کریسمس فاش کردند که کشتی‌های ایرانی با آن‌ها تماس گرفته‌اند_ AFP

دو ناو جنگی ایران در حال عبور از اقیانوس آرام جنوبی ردیابی شدند. به نظر می‌رسد که عبور این ناوها به منظور نشان دادن قدرت نظامی و گستردگی توان دریایی جمهوری اسلامی انجام شده باشد. به گزارش پایگاه خبری ای‌بی‌سی، در ماه نوامبر نیز یک ناوچه و نفتکش ایرانی در حوالی اقیانوس آرام پهلو گرفتند اما منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا (ئی‌ئی‌زی) وارد نشدند.

با توجه به اتفاق‌ها اخیر، سخنگوی وزارت دفاع استرالیا تایید کرد که شناورهای ایرانی را حین تردد در این منطقه زیر نظر دارند. او افزود: «به عنوان بخشی از تلاش‌ها به منظور حفاظت از مرزهای دریایی استرالیا، بر رفت‌وآمدهای دریایی در مجاورت منطقه اقتصادی انحصاری نظارت می‌کنیم.»

به گفته او، استرالیا مدت‌ها است که از حضور دو ناو جنگی ایران در اقیانوس هند و اقیانوس آرام آگاه است اما هیچ کشتی ایرانی به منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا وارد نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فوریه ۲۰۲۲، دو کشتی جنگی چینی که از کنار اندونزی عبور کرده بودند، قبل از حرکت به سمت اقیانوس آرام، از طریق تنگه تورس به منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا وارد شدند، اما کشتی‌های جنگی ایران برخلاف کشتی‌های چینی که یک لیزر پرقدرت را به سمت هواپیماهای شناسایی استرالیا نشانه گرفتند، پس از ترک اندونزی، به‌جای ادامه مسیر به سمت شرق، از طریق آب‌های استرالیا به سمت فیلیپین حرکت کردند.

نیروهای فرانسوی در اقیانوس آرام در روز کریسمس (۴ دی) فاش کردند که با کشتی‌های ایرانی تماسی برقرار شده است. به گفته آن‌ها، ناوهای ایرانی اعلام کرده‌اند که قصد دارند از جزایر مارکزاس عبور کنند. پس از آن، یک هواپیمای شناسایی فالکون ۲۰۰ ناوهای ایرانی آی‌آرآی‌اس دنا (IRIS Dena) و آی‌آرآی‌اس مکران (IRIS Macran) را هنگام نزدیک شدن به محدوده انحصاری فرانسه زیر نظر گرفت.

تحلیلگران دریایی به خبرگزاری ای‌بی‌سی گفتند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کشتی‌های جنگی ایران هنگام حضور در اقیانوس آرام در بندری پهلو گرفته باشند، اما آن‌ها معتقدند که این ناوها از نزدیکی جزایر سلیمان نیز عبور کرده‌اند.

دنا و مکران اواخر سپتامبر بندرهای ایران را ترک کردند. بلافاصله پس از خروج این دو کشتی، شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این ناوهای جنگی به منظور «نشان دادن اقتدار مردم عزیز ایران به تمام جهان» کره زمین را دور خواهند زد.

او در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد برای ایران مهم است که ظرفیت دریایی روبه‌رشد خود را به جهان نشان دهد، زیرا حضور در دریاها به معنای قدرت و اقتدار است. فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد که کشتیرانی در استرالیا یکی از جاه‌طلبی‌های همیشگی او بوده است. او افزود: «از کودکی رویای من این بود که روزی از اقیانوس هند عبور کنم و به استرالیا برسم.»

پاتریک دوپون، تحلیلگر مسائل نظامی، معتقد است که حضور کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی در منطقه استرالیا با توجه به اظهارات اخیر مقام‌های این کشور، تعجب‌آور نیست. او بازدیدهای بعدی را نیز دورازانتظار ندانست.

تحلیلگر سابق ارتش استرالیا پیش‌بینی کرد که «اقدام‌های معمول دیپلماسی دریایی» ایران ادامه خواهد یافت و به یک عملیات سالانه تبدیل می‌شود. او افزود: «ایران می‌خواهد بداند تا کجا می‌تواند دریانوردی کند، اما واقعیت این است که تمرکز آن‌ها همیشه روی خلیج فارس خواهد بود.»