چهره‌های کلیدی کابینه طالبان به محل اقامت ملا هیبت‌الله در قندهار رفتند

ملا هیبت‌الله آخوندزاده تاکنون چندین بار رهبران طالبان را برای تصمیم‌گیری به قندهار فراخوانده است

هم‌زمان با سفر چهره‌های شاخص کابینه طالبان به قندهار، هیئتی از دیپلمات‌های اروپایی نیز وارد قندهار شدندــ JAVED TANVEER / AFP

شماری از اعضای کلیدی کابینه طالبان چند روزی است که در قندهار، محل اقامت ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، به سر می‌برند. تاکنون حضور سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور)، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر، و عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات طالبان، در قندهار تایید شده است.

هم‌زمان با سفر این چهره‌های شاخص کابینه طالبان، هیئتی از دیپلمات‌های اروپایی نیز وارد قندهار شده است. بر اساس گزارش‌ها،‌ توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، و رافیلا ایودیس، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در کابل، روز چهارشنبه ۱۰ اسفند، با مولوی امیر خان متقی در قندهار دیدار کردند.

در اطلاعیه وزارت خارجه طالبان در این مورد آمده است که در این ملاقات، در مورد تعامل میان طالبان و کشورهای اروپایی صحبت شده و امیر خان متقی از هیئت اروپایی خواسته است دولت‌های اروپا را به بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در کابل تشویق کنند.

در این اطلاعیه، در مورد توصیف‌های هیئت اروپایی از برقراری امنیت در افغانستان ادعاهایی مطرح شده است که تاکنون از سوی توماس نیکسون و رافیلا ایودیس تایید نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قندهار که به عنوان پایتخت سیاسی طالبان شناخته می‌شود، محل اتخاذ تصمیم‌های اساسی و کلیدی در رژیم طالبان است. ملا عمر که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکمرانی کرد، به‌ندرت به کابل سفر می‌کرد. او پایگاه قدرتش را در قندهار ایجاد کرد و از اسامه بن لادن نیز در همان شهر پذیرایی می‌کرد. 

پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، ملا هیبت‌الله آخوندزاده نیز در قندهار اقامت گزید و در ۱۹ ماه گذشته، فقط یک‌بار به کابل سفر کرد. در این مدت، هر بار که رهبر طالبان در مورد مسائل مهم تصمیمی گرفته، اعضای کلیدی کابینه را به قندهار فراخوانده است. همان‌طور که در آوریل ۲۰۲۲، هم‌زمان با فصل بازگشایی مدارس در افغانستان، اعضای کابینه طالبان را به قندهار فرا خواند و دستور داد مدارس دخترانه از کلاس هفتم تا دوازدهم در سراسر افغانستان تعطیل شوند.

ملا هیبت‌الله اوایل نوامبر ۲۰۲۲ هم قاضی‌های طالبان را از سراسر افغانستان فرا خواند و دستور داد احکام حد و قصاص را برای مجرمان اجرا کنند. پس از این دستور، اعدام و شلاق زدن در ملاعام در شهرهای مختلف افغانستان رسما آغاز شد.

رهبر طالبان در ۲۹ آذر و ۳ دی، از طریق وزرای تحصیلات عالی و اقتصاد، فرمان منع تحصیل و اشتغال زنان را صادر کرد. 

اعضای کلیدی کابینه طالبان اکنون در حالی به قندهار رفته‌اند که فشارها بر طالبان برای بازگشایی درهای دانشگاه‌ها و مدارس به روی زنان و دختران در آستانه سال جدید تحصیلی افزایش یافته است. دانشگاه‌‎ها و مدارس در بیشتر شهرهای افغانستان از ۱۵ اسفند باز می‌شوند، اما هنوز از لغو فرمان منع تحصیل زنان در دانشگاه‌ها و همچنین رفع محدودیت مدارس دخترانه خبری نیست.

هفته گذشته هم یک هیئت ارشد امنیتی پاکستان از جمله وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات نظامی (آی‌اس‌آی) به کابل سفر کردند و در ملاقات با سران طالبان، هشدار دادند که اعضای رهبری تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند و فعالیت آنان علیه دولت پاکستان باید مهار شود. به گزارش رسانه‌های پاکستانی، هیئت دولت پاکستان به طالبان افغانستان اخطار داده‌اند که اگر علیه طالبان پاکستانی که در افغانستان حضور دارند اقدامی نشود، ارتش پاکستان خود برای مهار تروریست‌های فعال در افغانستان وارد عمل می‌شود.

در ملاقات با هیئت پاکستانی، سراج‌الدین حقانی و عبدالحق وثیق که اکنون به قندهار رفته‌اند، نیز حضور داشتند. این دو تن از چهره‌های کلیدی طالبان در نهادهای امنیتی این گروه‌اند که وزارت داخله و سازمان استخبارات را رهبری می‌کنند.

تاکنون از ملاقات‌ میان اعضای کابینه طالبان و رهبر طالبان که ادعا می‌شود زنده است و در قندهار حضور دارد، هیچ جزئیاتی منتشر نشده است؛ با این حال به نظر می‌رسد محور این ملاقات، پیام‌ هیئت امنیتی پاکستان، فشارها برای بازگشایی درهای مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان و همچنین لغو فرمان منع اشتغال زنان در سازمان‌های داخلی و خارجی غیردولتی باشد.