آیا اسرائیل می‌تواند به ایران حمله کند؟

تحلیل ایران این است که اسرائیل به قدر کافی هواپیمای رهگیر ندارد که بتواند به جنگی طولانی با ایران و نیروهای نیابتی‌اش وارد شود

اسرائیل نشانه‌هایی از آمادگی برای رویارویی با ایران بروز می‌دهد - AFP

رسانه‌های جمهوری اسلامی به‌دقت پیگیر تحولات اسرائیل‌اند و به‌ویژه گزارش‌ تنش‌های میان ایران و اسرائیل را دنبال می‌کنند. خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که اسرائیل توان اقدام نظامی علیه ایران را ندارد.

اورشلیم پست در گزارشی در تحلیل برآورد جمهوری اسلامی از ریسک حمله اسرئیل نوشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تهران می‌خواهد تنش‌های فعلی خود با اسرائیل را به‌دقت تحلیل کند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ادعا کرده‌اند که «انبار موشک» اسرائیل طی مناقشات اخیر «با جنبش مقاومت فلسطین» خالی شده است. در گزارش بر این تاکید شده است که «اسرائیل برای حمله به ایران آماده نیست». 

اگر ایران گمان ‌کند اسرائیل در موقعیت حمله نیست، آیا محاسبات و سیاست‌های نظام حاکم در تهران تغییر خواهد کرد؟

این پرسش مهمی است که برای رسیدن به پاسخ آن باید به مشکلاتی که این نظام هم‌اکنون بر آن‌ها متمرکز شده است، نگاهی بیندازیم. 

اول اینکه به گمان ایران، مشکلات داخلی فعلی اسرائیل رویارویی اسرائیل با ایران را پیچیده‌تر می‌کند.

چرا بر اساس این گزارش ایران گمان می‌کند اسرائیل «توان اقدام نظامی ندارد»؟ گزارش‌های هفته‌های اخیر برخی از این مسائل را روشن‌تر کرده است. مثلا برکینگ دیفنس در نوامبر ۲۰۲۲ پس از برگزاری انتخابات در اسرائیل، این سوال را مطرح کرد که آیا بازگشت نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به قدرت به افزایش احتمال «حمله انفرادی»‌ به ایران منجر می‌شود یا نه. ایران‌اینترنشنال، یک موسسه رسانه‌ای مخالف حکومت ایران، هم ۲۲ فوریه خاطرنشان کرد: «اسرائیل نشانه‌هایی از آمادگی‌ برای رویارویی با ایران بروز می‌دهد.»

مایکل ماکوفسکی، از مقام‌های سابق پنتاگون و رئیس و مدیرعامل موسسه یهودی حافظ امنیت ملی آمریکا، روز ۱۱ ژانویه در نیویورک‌پست نوشت: «اسرائیل در صورت لزوم، برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران آماده است و آمریکا باید آماده همکاری با این کشور باشد.» این موسسه اخیرا از تام کاتن، سناتور آمریکایی بابت تصویب قانونی که بر اساس آن خلبانان اسرائیلی استفاده از هواپیماهای سوخت‌گیری کی‌سی-۴۶ای را آموزش خواهند دید، تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاتن در بیانیه‌ای گفت: «ما آمریکایی‌ها باید برای هم‌پیمانان اسرائیلی‌مان ظرفیت‌های نظامی موردنیازشان برای حفاظت از خود در برابر خطر روزافزون ایران را فراهم کنیم. آموزش دادن این خلبانان حالا پیامی به تهران می‌فرستد و خیال اسرائیل را راحت می‌کند که به محض دریافت این هواپیماها، می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.»

به گزارش اورشلیم پست، تهران می‌داند در این راه مشکلات بسیاری وجود دارد و این هواپیماهای سوخت‌گیری را به این زودی به اسرائیل نخواهند فرستاد. سایت فارس نیوز متعلق به حکومت ایران، خاطرنشان کرد که اسرائیل «می‌تواند به فعالیت‌های سایبری و اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده علیه ایران ادامه دهد». اتفاقی نیست که ایران نیز امروز [۲۸ فوریه] اعلام کرد در حال برگزاری یک رزمایش پدافند هوایی و پرورش ظرفیت‌های دفاع سایبری خود است. موضوع دیگری که ایران بر آن تمرکز دارد، تلاش برای تحلیل جنگ ۱۰روزه اسرائیل با حماس در سال ۲۰۲۱ است؛ جنگی که ایران به راه افتادن آن کمک و حماس را به رویارویی با اسرائیل تشویق کرد. ایران پشتیبان حماس است و از حماس می‌خواهد به منظور از پا درآوردن سامانه گنبد آهنین، بکوشد حجم عظیمی موشک‌ شلیک کند.

تحلیل جمهوری اسلامی این است که اسرائیل به قدر کافی هواپیمای رهگیر ندارد که بتواند وارد جنگی طولانی با ایران و دست‌نشاندگانش شود. دست‌نشاندگان این کشور عبارت‌اند از شبه‌نظامیانی در عراق و سوریه و نیز حزب‌الله و گروه‌هایی نظیر جنبش جهاد اسلامی فلسطین. ایران با حوثی‌های یمن و حماس همکاری می‌کند. جمهوری اسلامی گمان می‌کند اسرائیل در حال حاضر برای ممانعت از ایران در کنار ایالات متحده و کشورهای اروپایی سیاست مشخصی ندارد. این یعنی بر اساس گزارش فارس نیوز، به گمان ایران «گزینه نظامی روی میز نیست».

ایران همچنین واکنش کشورهای خارجی به دولت فعلی دست‌راستی اسرائیل را به‌دقت زیر نظر دارد. حملات فزاینده به کرانه باختری رود اردن و جنجالی که سر حمله شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها برپا شد، برای ایران بسیار جالب توجه است. ایران در گذشته کوشیده است در ماه رمضان (که به آن نزدیک می‌شویم) به تنش‌ها علیه اسرائیل دامن بزند. اسرائیل در تلاش است از شدت تنش‌ها بکاهد و با اردنی‌ها دیدار کرده است. رسانه‌های ایران خاطرنشان می‌کنند اسرائیل بر کرانه باختری تمرکز دارد اما ایران در حال «برگزاری رزمایش‌های وسیع پدافند هوایی» است و برخی وزرای دولت جدید اسرائیل حاضر نیستند با همتایان آمریکایی و اروپایی خود دیدار کنند. بنابراین ایران می‌تواند «از هرگونه اقدام خشونت‌آمیز آمریکا و اسرائیل پیشگیری کند».

از دیدگاه ایران، دیدگاهی که بر اساس ارزیابی این کشور از گزارش‌های داخلی اسرائیل و رسانه‌های خارجی شکل گرفته، اسرائیل در سال‌های اخیر از نظر آمادگی برای حمله به ایران دچار تردید شده است. هم‌زمان، ایران نیروی پهپادی و موشکی خود را ایجاد کرده است که می‌تواند برای پرتاب تعداد زیادی موشک از آن استفاده کند. مشخص نیست این خبر به موشک‌هایی اشاره دارد که در اختیار حماس و حزب‌الله قرار دارند یا منظور در واقع موشک‌های خود ایران است. در گذشته ایران موشک‌های بالیستیک خود را به عراق و نیز از طریق سوریه به لبنان فرستاده است.

«طبق اظهارات تازه محافل صهیونیستی، نتانیاهو هیچ گزینه نظامی جدی در دست ندارد که علیه ایران استفاده کند.»

اسرائیل از نظر جمهوری اسلامی «دچار بحران» است

تهران اعتراض‌ها در اسرائیل را به‌دقت زیر نظر دارد و اکنون به گزارش‌ رسانه‌ها مبنی بر احتمال امتناع از خدمت نیروهای احتیاط برای اعتراض اشاره می‌کند. در گزارش فارس‌نیوز آمده است: «۱۰۰ افسر تیپ عملیات ویژه رژیم صهیونیستی اعلام کردند در صورت تداوم حرکت به سمت اصلاحات، از خدمت نظام کناره‌گیری خواهند کرد.»

در گرماگرم تنش‌های فزاینده‌ای که به دلیل غنی‌سازی اورانیوم در ایران به پا شده است، رژیم ایران این روزها به‌دقت اسرائیل را زیر نظر دارد. ایران هنوز به مرحله «گریز» نرسیده است؛ مرحله‌ای که به غنی‌سازی ۹۰ درصد برسد و سپس تصمیم بگیرد بمب بسازد. آن زمان ایران باید ده‌ها کیلوگرم اورانیوم جنگی بسازد. مرحله گریز ممکن است چند ماه طول بکشد اما مدت لازم برای ساخت بمب ماه‌های بسیار بیشتری طول می‌کشد. اسرائیل و سایر کشورها باید در برابر این روند تبدیل به جنگ‌افزار به اقدام‌های بازدارنده متوسل شوند.

نکته کلیدی در مورد جمهوری اسلامی ایران این است که رژیم این کشور فکر می‌کند چنددستگی‌ها در جامعه اسرائیل، تنش کنونی در کرانه غربی، مخالفت غرب با جناح‌ راست افراطی هم‌پیمان دولت نتانیاهو و درس‌هایی از درگیری سال ۲۰۲۱ در غزه همگی به معنای آن‌‌اند که احتمال درگیری کاهش یافته است. ایران به این وضعیت به چشم فرصتی برای فعالیت بیشتر در زمینه ساخت جنگ‌افزار اتمی می‌نگرد اما این امکان هم وجود دارد ترجیح دهد روند کندتری در پیش گیرد، پدافند هوایی خود را تقویت کند، تجهیزات پدافند هوایی به سوریه بفرستد و روابط با روسیه را تقویت کند. با توجه به آنکه از نظر تهران اکثر تنش‌ها در منطقه حالت دود را دارد و از آتش چندان خبری نیست، این‌ها تغییراتی‌ کلیدی‌اند که ممکن است رخ دهند.

بیشتر از جهان