دو گزینه وزیر خارجه اسرائیل برای محدود کردن جمهوری اسلامی: حمله نظامی و افزایش تحریم‌ها

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در سفر به برلین از دولت آلمان خواست تلاش کند «سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرارگیرد»

AFP

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل که با «هدف بازدارندگی جمهوری اسلامی از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای به برلین سفر کرده است»، با همتای آلمانی‌اش در یک نشست خبری شرکت کرد.

الی کوهن در این نشست گفت: «در حال حاضر، در رابطه با گسترش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تنها دو گزینه پیش روی ما است: افزایش تحریم‌ها و یک گزینه معتبر، حمله نظامی (به تاسیسات هسته‌ای در) ایران.»

وزیر خارجه دولت ائتلافی اسرائیل همچنین در سخنان خود تاکید کرد که آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا باید هرچه سریع‌تر سپاه پاسدران را تحریم کرده و«در فهرست سازمان‌های تروریستی» قرار دهند. کوهن در این نشست خبری تاکید کرد که سپاه پاسداران «به‌صورت گسترده در فعالیت‌های تروریستی» منطقه خاورمیانه شرکت دارد.

پیش‌تر، وزارت خارجه اسرائیل هدف اصلی از حضور الی کوهن در آلمان را «ممانعت جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای» عنوان کرده بود.

این سفر که تنها یک هفته قبل از جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد، نشان‌دهنده نگرانی‌های اسرائیل از گزارش‌هایی مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی از طرف جمهوری اسلامی است.

آلمان یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی و همچنین امضاکننده برجام در سال ۲۰۱۵ است. محور اصلی گفت‌وگوهای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوشنبه آینده «غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم جمهوری اسلامی» خواهد بود.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، هم در این نشست و در واکنش به این خبر که «جمهوری اسلامی ایران، اورانیوم را تا ۸۴ درصد غنی‌سازی کرده است»، گفت: «برای آلمان هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای چنین درجه بالایی از غنی‌سازی وجود ندارد.»

او تاکید کرد که «جمهوری اسلامی نباید به بمب هسته‌ای دست پیدا کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آلمان در این نشست به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که «پیامدهای تشدید تنش هسته‌ای که ایران مسبب آن است، برای کل منطقه خاورمیانه ویرانگر خواهد بود».

وزیر خارجه آلمان همچنین در تایید سخنان همتای اسرائیلی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی «نه تنها وحشیانه شهروندان خود را سرکوب می‌کند، بلکه با حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی، امنیت منطقه خاورمیانه را به خطر می‌اندازد»، گفت: «آلمان برعهد تاریخی خود مبنی بر تامین امنیت اسرائیل می‌ایستد. اسرائیل همیشه می‌تواند به آلمان تکیه کند.»

آنالنا بربوک در این نشست خبری از «اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو» انتقاد کرد و گفت آلمان به‌عنوان یک کشور دموکراتیک عضو اتحادیه اروپا خواهان «حاکمیت قانون و استقلال قوه قضاییه» در اسرائیل به‌عنوان یک متحد استراتژیک است. اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت نتانیاهو در هفته‌های اخیر، موجی از اعتراض‌های خیابانی در اسرائیل را پدید آورده است.

الی کوهن برای اولین‌بار در مقام وزیر خارجه دولت ائتلافی اسرائیل به آلمان سفر می‌کند، سفری که در بحبوحه تنش بین اسرائیل و فلسطینیان در کرانه‌های باختری و نوار غزه انجام می‌گیرد.

بیشتر از جهان