کالین کال: ایران در ۱۲ روز می‌تواند مواد بمب هسته‌ای را تولید کند

معاون وزارت دفاع آمریکا گفت: اگر با دیپلماسی بشود برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مهار کرد، این مسیر همچنان از سایر گزینه‌ها بهتر است

دولت بایدن هنوز پایان تلاش‌ برای احیای توافق هسته‌ای با حکومت ایران را اعلام نکرده است- خبرگزاری صداوسیما

همزمان با انتشار بخش‌های از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۳.۷ درصد در مرکز هسته‌ای فردو، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد حکومت ایران تنها ۱۲ روز تا ساخت مواد لازم برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه اول مارس (۱۰ اسفندماه) به‌نقل از کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا که ازمدافعان برجام به‌شمار می‌رود، نوشت؛ جمهوری اسلامی ایران می‌‌تواند در مدت ۱۲ روز، مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را در اختیار داشته باشد.

کالین کال، روز سه‌شنبه در نشستی در کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا، درباره توان هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: برنامه اتمی حکومت ایران در حال حاضر به‌اندازه‌‌ای پیشرفت کرده است که ظرف تنها ۱۲ روز می‌‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب بسازد. در حالی که سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی برای تولید همین میزان مواد لازم به ۱۲ ماه زمان نیاز داشت.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: جمهوری اسلامی می‌تواند در ظرف چند هفته به غنی‌سازی ۹۰درصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای برسد. او همچنین اشاره کرد، برنامه موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز پیشرفت زیادی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با سی‌بی‌اس تاکید کرد که یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هنوز دستور ساخت سلاح اتمی را صادر نکرده است. برنامه‌ای که به‌گفته رئیس سیا، در سال ۲۰۰۳ متوقف شد.

به‌گفته معاون وزیر دفاع آمریکا، هرچند توافق برجام در حال حاضر «منجمد» شده است، اما این دیدگاه هنوز مطرح است که اگر با دیپلماسی بشود برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مهار کرد، این مسیر همچنان از سایر گزینه‌ها بهتر است. 

از  شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های مختلف دولت بایدن بارها گفته‌اند در حال حاضر دستیابی به توافق هسته‌ای در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد. با این حال، نه دولت آمریکا و نه طرف‌های اروپایی برجام، هنوز به‌طور رسمی پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی را اعلام نکرده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی هم به تناوب می‌گویند پیام‌هایی را از طریق واسطه‌ها از واشینگتن آماده مذاکره دریافت کرده‌اند. هرچند که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ادعای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این زمینه را «دروغ» توصیف کرد و گفت احیای برجام در دستور کار نیست.