تایید اورانیوم ۸۴ درصدی در ایران؛ آژانس می‌گوید به‌دنبال تعیین منشا ذرات است

تهران درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده گفت که احتمالا «نوسانات ناخواسته» رخ داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که میزان ذخائر اورانیوم‌ غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در برجام است- Reuters

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ذرات اورانیوم غنی‌شده زیر۹۰ درصد را در ایران تایید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه تایید کرد که ذرات غنی‌شده تا ۸۳.۷ درصد را در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو ایران پیدا کرده است که تنها کمی کمتر از اورانیوم غنی‌شده ۹۰ درصدی است که برای تولید بمب اتم مورد نیاز است.

آژانس همچنین گفت که بحث‌ها برای تعیین منشاء این ذرات همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تهران در پاسخ به سوالی درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در ایران گفت که «نوسانات ناخواسته» در فرایند غنی‌سازی در طول دوره انتقال در زمان راه‌اندازی فرایند غنی‌سازی ۶۰ درصدی، ممکن است رخ داده باشد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز نوشته است که در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که بحث‌ها بین آژانس و ایران برای روشن‌کردن این موضوع همچنان ادامه دارد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

تایید یافت‌ شدن ذرات غنی‌شده اورانیم حدود ۸۵ درصد، در حالی منتشر می‌شود که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، ساعاتی پیش در روز سه‌شنبه، گفت: «اگر ایران بخواهد افزایش غنی‌سازی را داشته باشد همان‌طور که پیش‌تر نیز اقدام کرده است، نیتش را اعلام می‌کند و نیاز به مخفی‌کاری نیست.»

کمالوندی به شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت که علی‌رغم همکاری‌های جمهوری اسلامی و ارائه «توضیحات درباره موضوعات مختلف» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نتیجه این همکاری جز تشدید فشار علیه ایران نبوده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده است که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۲۵.۲ کیلوگرم بیشتر از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش است.