بازداشت‌های گسترده و برپایی ایست‌های بازرسی در شهرهای سیستان و بلوچستان

هم‌زمان با افزایش اعتراضات، جو امنیتی در شهرهای زاهدان، ایرانشهر، خاش و گالیکش نیز بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است

اعتراضاتی که از روز جمعه، پنجم اسفند، در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان آغاز شده بود، کماکان ادامه دارد.

روز جمعه هم‌زمان با افزایش این اعتراضات، جو امنیتی در شهرهای زاهدان، ایرانشهر، خاش و گالیکش نیز بیشتر از قبل شد و نیروهای امنیتی به شکلی گسترده ایست‌های بازرسی‌ برپا کردند. برپایی ایست‌‌های بازرسی و مستقر شدن نیروهای سپاه و لباس شخصی بالای پشت بام‌های شهر زاهدان، پیش از نماز جمعه در این شهر آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت.

در ایرانشهر نیز ایست‌های بازرسی‌ برپا شده است. رصد بلوچستان اعلام کرد که با شروع اعتراضات در روز جمعه، نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران در نقاط مختلف ایرانشهر به ایجاد ایست بازرسی‌های گسترده اقدام کردند.

کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع محلی اعلام کرد که نیروهای نظامی با ایجاد ایست بازرسی در سطح شهر، باعث آزار و اذیت مردم بلوچ در ایرانشهر شدند. ویدیویی از ایست بازرسی ورودی ایرانشهر از سمت شهردراز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

هم‌زمان در گالیکش استان گلستان نیز با برگزاری اعتراضاتی، جو شهر امنیتی گزارش شده است. شماری از مردم معترض در گالیکش استان گلستان در حمایت از محمدحسین گرگیج، مولوی عبدالحمید و در حمایت از مردم زاهدان، روز جمعه با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

نیروهای امنیتی در شهر خاش نیز به گشت‌زنی اطراف مسجد الخلیل این شهر اقدام کردند. مسجد الخلیل با حضور مولوی محمدعثمان یکی از مکان‌ها در این شهر است که نیروهای امنیتی در اطراف آن جو شدید امنیتی ایجاد کرده‌اند. شهروندان در منطقه اسماعیل‌آباد خاش در حمایت از مولوی عبدالمجید مرادزهی، روز جمعه تجمع اعتراضی برگزار کردند. شهر خاش در هفته‌های اخیر همگام با زاهدان و دیگر شهرهای این استان، به خیزش سراسری ادامه داده‌ است.

فشارها و جو امنیتی در این شهرها از صبح روز جمعه افزایش یافت و جو امنیتی در شهر زاهدان نیز به حدی بود که دفتر مولوی عبدالغفار‌ نقشبندی در هشداری به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در صورت تداوم محاصره مسجد مکی (قلب تپنده اهل سنت ايران) و سرکوب شهروندان و نمازگزاران، منتظر فتوای تاریخی باشند.

حال‌وش از شرایط امنیتی شهر زاهدان گزارش داد. نیروهای امنیتی با تجمع در ورزشگاه امام علی و در ارتفاعات کوه مجاور مصلی، نیروهای خود را در نزدیکی دیوارهای مصلی و حتی در مواردی بر روی دیوارهای اطراف مصلی مستقر کرده بودند که با ممانعت انتظامات روبرو شدند. علاوه بر این، در خیابان‌های اطراف مسجد مکی در مقابل ایست بازرسی‌های مستقر که عبور‌ و مرور شهروندان را کنترل می‌کرد، ماموران بسیاری از نمازگزاران را که کارمند دولت بوده‌اند، از شرکت در نماز جمعه مسجد مکی منع کردند. یکی از افرادی که از شرکت در مراسم نماز جمعه منع شده بود اعلام کرد که این ماموران ایست باز‌رسی او را به حراست اداره محل کارش معرفی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم‌‎هایی از شهر زاهدان نشان می‌داد که برخی شهروندان این شهر که قصد حضور در مسجد مکی را داشتند، با خشونت بازداشت شدند. خبرگزاری حال‌وش نیز در خبری اعلام کرد که مرتضی آذرنوش (عالی زهی) شهروند بلوچی است که روز جمعه ۵ اسفند، با خشونت شدید در خیابان توحید زاهدان بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، مرتضی آذرنوش (عالی زهی) از مجموعه انتظامات مسجد مکی زاهدان بود که به‌دلیل ممانعت از ورود نیروهای نظامی و لباس شخصی به داخل کوچه ورودی مسجد و جلوگیری از جابه‌جایی موانع کارگذاری شده برای سازمان‌دهی مراسم نماز، به‌شدت مورد ضرب‌و‌شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد. 

حال‌وش با اشاره به اینکه اطلاعاتی از فرد بازداشت شده و محل نگهداری او در دست نیست، اعلام کرد که روز جمعه در شهر زاهدان بازداشت‌های گسترده‌ای شکل گرفت. این خبرگزاری اعلام کرد که تاکنون اطلاعاتی از هویت افراد بازداشت شده به دست نیاورده است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شهروندان بسیاری را در سطح شهر زاهدان و در بازگشت از مسجد مکی این شهر مورد ضرب‌و‌شتم قرار دادند و بازداشت کردند. گزارش‌ها از انتقال بازداشت‌شدگان به مکانی نامعلوم حکایت دارد.

به دنبال اعتراضات اخیر در سیستان و بلوچستان، تعداد زیادی از شهروندان و ازجمله کودکان زیر ۱۸ سال بدون دلیل و برخلاف روال قانونی بازداشت شده‌اند که از سرنوشت بسیاری از آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

هم‌زمان پیکر ابراهیم ریگی نیز در حالی که آثار کبودی‌های بسیاری ناشی از ضرب‌وجرح شدید ماموران کلانتری ۱۲ روی بدنش وجود داشت، تحویل خانواده و بستگانش شد و سپس به خاک سپرده شد.

ابراهیم ریگی یکی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری بود که با قید وثیقه آزاد شد و پس از بازداشت در کلانتری ۱۲ مورد ضرب‌وجرح شدید قرار گرفت و در داخل کلانتری جان باخت.

همچنین در‌پی درخواست خانواده ابراهیم ریگی برای کالبدشکافی، در جواب گفته شده که نتیجه تحقیقات کالبدشکافی که تیم پزشکی قانونی انجام داده است پنج ماه دیگر به اطلاع خانواده خواهد رسید. عفو بین‌الملل نیز در اطلاعیه‌ای کشته شدن ابراهیم ریگی براثر شکنجه را تایید کرد و آن را حمله به «حق حیات» دانست.

در بیانیه عفو بین‌الملل تاکید شده است که مقام‌های حکومتی سعی کرده‌اند خانواده ابراهیم ریگی را تحت فشار قرار دهند تا پیکر او را بدون کالبدشکافی دفن کنند. همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی برای فرار از مسئولیت، اطلاعات ضدونقیض در‌مورد نحوه مرگ این معترض جوان مطرح کرده‌اند و ازجمله مدعی شده‌اند که این معترض جوان در اثر حمله قلبی جانش را از دست داده است.