«جمهوری اسلامی برای جاسوسی از یهودیان بریتانیا از گروه‌های جنایتکار استفاده می‌کند»

به گفته معاون وزیر کشور بریتانیا، تهران برای کشتن یهودیان برجسته در صورت حمله اسرائیل به ایران، برنامه‌ریزی می‌کند

تام توگندات عملیات ایران برای ربودن خارجی‌ها را «تهدیدی دائمی» دانست‌ــ AFP

تام توگندات، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا، می‌گوید که به او گفته شده تهران در حال آماده شدن برای کشتن یهودیان برجسته، در صورت حمله اسرائیل به ایران، است.

به گزارش تایمز اسرائيل، پس از انتشار گزارشی درباره اینکه تهران در حال جاسوسی از یهودیان خارج‌نشین با هدف تلافی حمله احتمالی نظامی اسرائیل است، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا گفت که باندهای جنایتکار استخدام‌شده از سوی ایران از یهودیان بریتانیا جاسوسی می‌کنند تا برای عملیات ترور احتمالی اعضای برجسته جامعه یهودی آماده شوند.

تام توگندات در گفت‌وگو با رسانه جوییش کرونیکل (Jewish Chronicle) گفت: «ما می‌دانیم که ایرانی‌ها برای عملیات مختلف از منابع غیرسنتی استفاده می‌کنند؛ از جمله استفاده از باندهای جنایتکار سازمان‌یافته. آن‌ها به کلاهبرداران مستقر در بریتانیا پول می‌دهند تا برایشان جاسوسی کنند.»

این خبرگزاری اوایل فوریه گفت‌وگویی با کاترین پرز شکدم را منتشر کرد؛ کارشناسی که قبل از تبدیل شدن به منتقد سرسخت رژیم حاکم بر ایران، با رهبران ارشد جمهوری اسلامی در تهران ملاقات کرده بود. کاترین شکدم در مصاحبه با روزنامه جوییش کرونیکل، دیدار سال ۲۰۱۷ خود با علی خامنه‌ای را به تفصیل شرح داد و گفت تنها چیزی که او [خامنه‌ای] را می‌ترساند، حمله اسرائیل است.

شکدم همچنین گفت در جلسه‌ای که در سطح مقام‌های عالی برگزار می‌شد، از وجود طرحی برای شناسایی همه سازمان‌های غیردولتی مهمی که یهودیان اداره می‌کنند، اینکه یهودیان در عرصه تجاری چه می‌کنند و شناسایی خاخام‌های مهم مطلع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه‌نگار در گفت‌وگوی خود تاکید کرد: «مقام‌های ایران می‌خواستند درباره یهودیان بانفوذ و محل زندگی‌ آ‌ن‌ها و خانواده‌هایشان اطلاعاتی به دست آورند تا در صورت لزوم آن‌ها را هدف قرار دهند. آن‌ها می‌خواستند این اطلاعات را داشته باشند تا اگر اسرائیل به ایران حمله کرد، با ترور یهودیان خارج‌نشین غافلگیری بسیار بدی ایجاد کنند.»

کاترین شکدم افزود که با جلب اعتماد نادر طالب‌زاده به بالاترین رده‌های جمهوری اسلامی دسترسی پیدا کرد و او [طالب‌زاده] مراسمی ترتیب داد که در آن، نقشه کشتن یهودیان برجسته مطرح شد.

چند روز پس از انتشار این گفت‌وگو، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا در پارلمان این کشور گفت که تهران «در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تلاش کرد درباره افراد اسرائیلی و یهودی مستقر در بریتانیا اطلاعاتی جمع‌آوری کند». او اعلام کرد دولت بریتانیا معتقد است این اطلاعات مقدمه‌ای برای عملیاتی مرگبار در آینده‌اند.

تام توگندات دوشنبه گذشته هم گفت که بریتانیا از آغاز سال ۲۰۲۲ دست‌کم به ۱۵ تهدید معتبر رژیم ایران برای کشتن یا ربودن افراد انگلستانی یا مستقر در بریتانیا واکنش نشان داده است. او تاکید کرد: «این یک تهدید دائمی است. این کار را عناصر خودسر انجام نمی‌دهند، این استراتژی آگاهانه رژیم ایران است.»

سه روز بعد، توگندات به روزنامه جوییش کرونیکل گفت که گزارش پروژه جاسوسی تهران دقیق بوده است. او گفت: «حق با شما است. ما در مورد فعالیت‌ رژیم‌های متخاصم در بریتانیا اطلاعات بسیار روشنی داریم و اقدام‌هایی را که عوامل آن‌ها انجام می‌دهند زیر نظر داریم. من تمام تهدیدها علیه هرکس در بریتانیا را بسیار جدی می‌گیرم و دلیل اینکه اکنون به اسرائیلی‌ها و جامعه یهودی اشاره می‌کنم، این است که ما تهدیدها و فعالیت‌های عملیاتی ایران علیه آن‌ها را شاهد بوده‌ایم. من این هشدارها را به‌سادگی صادر نمی‌کنم.»