فاضل میبدی: یک گروه مذهبی در قم و اصفهان عامل مسمومیت دختران است

پرونده مسمومیت صدها دختر دانش‌آموز در ایران هرروز متهمان جدیدی پیدا می‌کند و پیچیده‌تر شده است

فاضل میبدی می‌گوید هزاره‌گراها عامل مسمومیت دختران دانش‌آموزند‌ــ 
همشهری

در ادامه حاشیه‌های پرونده جنجالی مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در ایران، محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، اعلام کرد که یک گروه و جریان مذهبی به نام «هزاره‌گرا» عامل مسمومیت دختران در سراسر ایران است.

 با مسمومیت صدها دانش‌آموز دختر در قم و سپس شهرهایی مانند تهران و بروجرد طی سه ماه گذشته، چند مقام دولتی و حکومتی در ایران وجود عامل انسانی در این اتفاق و «عمدی بودن» مسمومیت‌ها را تایید کردند اما قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی هنوز هیچ فرد یا گروهی را به عنوان مقصر این پرونده معرفی نکرده‌اند. تاکنون بیش از ۶۰۰ دختر نوجوان به دلیل مسموم شدن در مدارس که عمدتا با گاز اتفاق افتاده است، راهی بیمارستان‌ها شده‌اند.

حالا محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، روز یکشنبه هفتم اسفند در گفت‌وگو با روزنامه شرق، می‌گوید: «عمدی بودن این ماجرا واقعیت دارد. گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس‌اند. این گروه‌ و تفکر معتقد است دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا مقطع سوم دبستان درس بخوانند. آن‌ها یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته‌اند. یک جامعه‌شناس که نمی‌توانم نامش را فاش کنم، در قم پژوهشی انجام داد و به این نتیجه رسید که این مسمومیت‌ها اتفاقی نیست و هزاره‌گراها مسئول وقوع آن‌اند. این جامعه‌شناس معتقد است مرکز ثقل جریان هزاره‌گرا قم و اصفهان است.»

این روحانی همچنین توضیح داد که پس از مسموم شدن صدها دختر دانش‌آموز در قم، در مدارس دخترانه این شهر «فضای رعب و وحشت حاکم» است و خانواده‌های قمی می‌ترسند دخترانشان را به مدرسه بفرستند. میبدی با ابراز شگفتی از پیگیری نکردن دولت و نهادهای امنیتی، افزود که این جریان «شبیه طالبان‌اند».

پیش از فاضل میبدی، نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکترای علوم قرآن و حدیث، نیز در یادداشتی که در رسانه‌‌های داخلی منتشر شد، نوشته بود‌: «تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.»

کمی جست‌وجو در منابع دینی و اسلامی درباره «هزاره‌گرایی» نشان می‌دهد که این جریان مذهبی نوعی از خرافه‌گرایی است که در بسیاری از فرهنگ‌های دینی و اجتماعی جهان از جمله اسلام و تشیع یافت می‌شود. برخی از مسلمانان تصور می‌کنند در آیه‌هایی از کتاب آسمانی مسلمانان از هزاره‌گرایی سخن گفته شده؛ اگرچه تاکنون هیچ مرجع تقلید نامداری در تشیع از جریان مذکور حمایت نکرده است.

در برخی از نشریات و رسانه‌های حکومتی ایران از جمله فصلنامه «انتظار موعود» به قلم مهراب صادق‌نیا، در تعریف این جریان آمده است: «هزاره‌گرایی به معنی اعتقاد به پایان قریب‌الوقوع نظام کنونی دنیا و پدیدار شدن حکومتی در غایت خوبی، هماهنگی و عدالت‌پیشگی در جهان است»؛ توصیفی همراستا با اعتقاد شیعیان به ظهور امام دوازدهم و برپایی حکومتی رویایی در جهان.

گسترش فعالیت هزاره‌گرایان و مسموم‌کردن دانش‌آموزان دختر در شرایطی که طی ماه‌های اخیر در خیابان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های ایران مبارزه زنان و دختران ایرانی با حجاب اجباری و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی را شاهد بوده‌ایم، می‌تواند واکنشی غیررسمی از سوی بنیادگرایان تلقی شود؛ واکنشی که به‌ نظر می‌رسد حکومت هم برای پیگیری آن اراده‌ای جدی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین مورد از این پرونده، روز شنبه ششم اسفند، ۴۴ دانش‌آموز دختر در دبیرستان احمدیه بروجرد در استان لرستان به‌ دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شدند. هفته گذشته و در روزهای دوم و سوم اسفند هم در اتفاقی مشابه، ۸۲ دانش‌آموز این دبیرستان با علائم سرگیجه، ضعف و بی‌حالی برای مداوا به بیمارستان منتقل شده بودند.

طی هفته‌های گذشته، برخی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در ایران  گزارش داده بودند که شماری از گروه‌های تندرو شیعه در قم به‌عمد و به‌ دلیل مخالفت با تحصیل دختران، دانش‌آموزان را به روش‌های مختلف مسموم کرده‌اند. گروهی با نام فداییان ولایت نیز در رسانه‌های اجتماعی مسئولیت مسمومیت دانش‌آموزان را برعهده گرفت و اعلام کرد که هدفش «خانه‌نشین کردن دختران محصل» است.

مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان، روز یکشنبه مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر در شهرهای ایران را عملی «غیرانسانی، ضداسلامی و دشمنی با تحصیل و آموزش زنان» دانست و آن را «انتقام از خیزش اخیر آنان» توصیف کرد. مولوی عبدالحمید در حساب توییتر خود ابراز امیدواری کرد که عوامل این جنایت سریالی شناسایی شوند و به سزای اعمالشان برسند.

با این حال به نظر نمی‌رسد بتوان تاریخ دقیقی برای پایان این پرونده‌ متصور بود، زیرا روز یکشنبه هفتم اسفند نیز خبری درباره مسمومیت شش دانش‌آموز دختر در مدارس قزوین در رسانه‌های ایران منتشر شد.

از نگاه برخی منتقدان، با توجه به اینکه با گذشت سه ماه از آغاز این ماجرا، نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی هنوز برای بازداشت و معرفی خاطیان اقدامی انجام نداده‌اند، چنین اقدامی علیه دختران نوجوان می‌تواند از وجود حامیانی پرنفوذ در بدنه حکومت خبر دهد.

با وجود اینکه معاون تحقیقات وزارت بهداشت و درمان روز یکشنبه بر عمدی بودن این مسمومیت‌ها تاکید کرد و گفت که «افرادی دوست داشتند تمام مدارس دخترانه در قم تعطیل شود»، همچنان شماری از مدیران حکومتی در پی ارتباط دادن این پرونده به افرادی ناشناس در خارج ایران و رفع‌ورجوع ساده پرونده‌اند. از جمله جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس که بدون ارائه مدارک و شواهدی، ادعا کرد: «این مسمومیت‌ها قطعا از خارج از کشور هدایت می‌شود و چون این مسمومیت استمرار پیدا کرده است، جا دارد به صورت دقیق بررسی شود.»