تکرار مسمومیت دانش آموزان دختر در بروجرد

تاکنون بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز دختر در شهرهای مختلف ایران، با علائم مسمومیت و مشکلات تنفسی از مدرسه راهی بیمارستان شده‌اند

مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران ادامه دارد - Public Media

در ادامه مسمومیت‌های سریالی و شبهه‌برانگیز دختران دانش‌آموز در ایران، روز شنبه ششم اسفندماه، ۴۴ دانش‌آموز دختر دیگر در دبیرستان احمدیه در بروجرد، در استان لرستان ایران به‌دلیل مسمومیت در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

هفته گذشته و در روزهای دوم و سوم اسفند هم در اتفاقی مشابه، ۸۲ دانش‌آموز این دبیرستان با علائم سرگیجه، ضعف و بی‌حالی برای مداوا به بیمارستان منتقل شده بودند.

رئیس اورژانس لرستان پیش از این، استنشاق گاز مونوکسید کربن به‌دلیل «نشت گاز شهری» را دلیل مسمومیت دختران اعلام کرده بود.

مشخص نیست و عنوان نشده است که نشت گاز شهری، چرا همچنان پس از گذشت چند روز ادامه دارد. مسمومیت‌های سریالی و مشکوکی ابتدا از شهر مذهبی قم در ایران آغاز شد و سپس در تهران و چند شهر دیگر ایران ادامه یافت.

از آغاز مسمومیت‌ سریالی و مشکوک دختران دانش‌آموز در قم نزدیک به سه ماه می‌گذرد. برخی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در ایران، طی هفته‌های گذشته گزارش داده بودند که برخی از گروه‌های اسلام‌گرا و تندرو شیعه در قم، به عمد و به‌دلیل مخالفت با تحصیل دختران، دانش‌آموزان را به روش‌های مختلف مسموم کرده‌اند. خبری که پس از تایید شدن «عمدی بودن مسمومیت‌ها» از طرف محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در نامه‌اش به دادستان قم، به نظر می‌رسد با واقعیت منطبق باشد.

بازرس آموزش‌وپرورش استان لرستان، روز شنبه در واکنش به مسمومیت جدید ۴۴ دختر دانش‌آموز دیگر در بروجرد، اعلام کرد که «علت آن هنوز به‌خوبی روشن نیست».

فرماندار بروجرد هم گفت: «دبیرستان احمدیه هم‌اکنون تعطیل شده‌ و فقط مدیران و مسئولان آموزش‌وپرورش در این محل حضور دارند. تعدادی از نیروهای ویژه را از صبح امروز برای بررسی موضوع در دبیرستان احمدیه مستقر کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در روزهای اخیر، برخی فعالان و گروه‌های تلگرامی خبر دادند که گروهی با نام «فدائیان ولایت» مسئولیت مسمومیت دانش‌آموزان را برعهده گرفته‌اند و هدف آنان «خانه‌نشین کردن دختران محصل» بوده است. گفته می‌شود که این گروه با انتشار شب‌نامه‌ای، تحصیل دختران را «حرام» و «محاربه با امام زمان» دانسته‌اند و تهدید کرده‌اند در صورت تعطیل نشدن مدارس دخترانه، مسمومیت‌ دختران را به‌ کل ایران گسترش می‌دهند.

در سه ماه گذشته، مسموم شدن دختران در مدارس شهر قم بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز را با حالت تهوع، سردرد، سرفه، مشکلات تنفسی، بی‌حسی در پاها و تپش قلب، روانه مراکز درمانی کرده بود.

بر اساس ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یکی از دانش‌آموزان دختر مدرسه شاهد رضویه قم، در سخنانی در فرمانداری این شهر با اشاره به مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه گفت: «می‌گویید از استرس است؟ اگر استرس است، چرا پس معلم‌ها و مربی‌ها هم درگیر شدند؟ چرا پرسنل آتش‌نشانی که آمدند هم مسموم و درگیر شدند؟»

به‌رغم اینکه مسئولان حکومتی تلاش می‌کنند مسمومیت سریالی دانش‌آموزان را کم‌اهمیت جلوه دهند، آنچه در واقعیت وجود دارد این است که تاکنون بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز دختر در شهرهای مختلف ایران، با علائم مسمومیت و مشکلات تنفسی از مدرسه راهی بیمارستان شده‌اند. برخی از آن‌ها چند ساعت پس از مراجعه به مراکز درمانی، مرخص شدند و برخی دیگر تا چند روز در بیمارستان بستری بودند.

شماری از منتقدان نظام جمهوری اسلامی و فعالان حوزه آموزش‌وپرورش، بر این باورند که دستگاه امنیتی نظام جمهوری اسلامی پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه این نظام، با بهره بردن از طلاب و نیروهای تندرو شیعه در قم، قصد دارد این‌گونه القا کند که در نبود این نظام، چهره‌ها و گروه‌هایی نزدیک به طالبان افغانستان در ایران حکومت خواهند کرد و به همین دلیل، مردم می‌بایست به دوام نظام فعلی رضایت دهند.

در جریان انقلاب «زن زندگی آزادی» در ایران، دختران دانش‌آموز ماه‌های متمادی در مدارس، با کنار گذاشتن حجاب اجباری و سر دادن شعارهایی علیه مقام‌های نظام جمهوری اسلامی و همچنین پاره کردن تصاویر روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای، همراهی خود با دیگر اقشار جامعه برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی را اعلام کرده بودند.