یکی از زاغه‌نشین‌های برزیل جایزه معماری «بهترین خانه سال» را گرفت

از ویژگی‌های قابل‌ توجه معماری این خانه ۶۶ متری، تهویه و نورگیری مناسب، بالکن بزرگ و پنجره‌های افقی آن است

 از ویژگی‌های قابل‌توجه معماری این خانه، تهویه و نورگیری مناسب آن، بالکن بزرگ و پنجره‌های افقی است- DOUGLAS MAGNO / AFP

خانه‌ای ۶۶ متری در یکی از زاغه‌نشین‌های پرازدحام برزیل که به «فاوِیا» شهرت دارند، در یک مسابقه جهانی معماری عنوان «خانه سال» را تصاحب کرد. 

این جایزه را وب‌سایت تخصصی «آرک‌دیلی» اعطا می‌کند که مقرش در سانتیاگو، پایتخت شیلی، است و دفترهایی در مکزیکو، شانگهای و برلین نیز دارد. کدو دوس آنژوس، صاحب این خانه، هنرمندی ۳۲ ساله است که در فاویای «آلگومرادو دا سرا»، پایین تپه‌ای در حومه شهر بلو هوریزونته در جنوب شرقی برزیل، زندگی می‌کند. 

این خانه دوطبقه با رقبای سرسختی از کشورهایی چون آلمان، ویتنام، مکزیک و هند رقابت کرد و در نهایت توانست به این جایزه برسد.

 

دوس آنژوس می‌گوید: «خیلی افتخار می‌کنم که خانه من برنده این جایزه شد، چون در بیشتر اخبار مربوط به فاویاها، از خشونت و نابودی خانه‌ها بر اثر زمین‌لغزه سخن گفته می‌شود. اما امروز خانه من در صدر جهان است!»

این خانه در زمین کوچکی واقع شده که دوس آنژوس آن ‌را در ۲۰۱۷ خریداری کرده بود. از ویژگی‌های قابل‌ توجه معماری این خانه، تهویه و نورگیری مناسب آن، بالکن بزرگ و پنجره‌های افقی است. 

وب‌سایت «آرک‌دیلی» در این مورد نوشت:‌ «طراحی این خانه نمایانگر الگویی سازنده است که از مواد معمولی زاغه‌نشین‌ها استفاده می‌کند و در زمینه نورگیری و تهویه از توجه و اجرای مناسب برخودار است. نتیجه کار، فضایی با کیفیت بالای زیست‌محیطی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوس آنژوس که مرکزی فرهنگی نیز در محله خود برپا کرده است، از سال ۲۰۲۰ با دو سگ، یک گربه و ۶۰ گیاه در این خانه زندگی می‌کند. 

او می‌گوید: «کاری که این معمارها کردند واقعا جادویی است. این خانه به زحمت ۶۶ متر مربع مساحت دارد، اما من همینجا مهمانی‌هایی با حضور نزدیک به ۲۰۰ نفر داشته‌ام.»

طراحی خانه را کلکتیو معماری «لوانت» انجام داده است که در محله‌های زاغه‌نشین، خدمات رایگان یا با قیمت بسیار پایین ارائه می‌دهد.

فرناندو ماکولان، رئیس پروژه، می‌گوید این خانه از بیرون شبیه خانه‌های همسایه‌ خود است، اما چند ویژگی دارد که باعث می‌شود هم استوارتر باشد و هم بیشتر محیط ‌زیست را رعایت کند. مثلا آجرها به صورت افقی و نه عمودی کار گذاشته شده‌اند و این باعث می‌شود که عایق‌تر و استوارتر باشند.

بیشتر از جهان