مکعب‌های برج کپسولی نمادین توکیو جان تازه‌ای می‌گیرند

نیم‌قرن پیش معماری به‌نام کیشو کوروکاوا در یک بنای حداقلی کندومانند، فضاهای شخصی برای زندگی‌های یک‌نفره طراحی کرد

تلاش‌ها برای نجات یک بنای نمادین در توکیو به نتیجه نرسید، اما باقی‌مانده‌های این ساختمان عجیب قرار است راهی موزه‌ها و خانه‌های علاقه‌مندان به آن شود. 

تعدادی از واحدهای کپسولی ساختمان «ناکاگین» که کیشو کوروکاوا آن را طراحی کرده بود و به‌تازگی تخریب شد، به‌شکل‌های دیگری قسمتی از خاطره شهری توکیو در ژاپن را زنده نگه خواهند داشت. 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قبل از برچیدن برج کپسولی ناکاگین توکیو در اوایل سال جاری، علاقه‌مندان به معماری برای انداختن آخرین نگاه به ساختمان عجیب‌وغریب ۱۳طبقه که متشکل از ۱۴۰ مکعب خاکستری به‌هم‌پیوسته بود، هجوم آوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عمارت اکنون دیگر وجود ندارد. با این حال، در انباری خارج از شهر، تقریبا دوجین کپسول در حال بازسازی‌اند تا برای زندگی جدید آماده شوند.

تاتسیوکی مائدا، از ساکنان سابق برج که مالک این بلوک‌ها است و چندین سال پیش کار خود را رها کرد تا وقتش را صرف نجات ساختمان کند، گفت: «افراد بیشتری باید بتوانند کپسول‌ها را تجربه کنند.» او اکنون مکعب‌به‌مکعب انرژی خود را صرف حفظ میراث به‌جامانده از برج کپسولی می‌کند.

او گفت: «من اکنون تلاش می‌کنم تا آن‌ها را وارد موزه‌ها و فضاهای تجاری کنم، به این امید که بازهم طرفداران بیشتری پیدا کنند.»

این مجموعه که نیم‌قرن پیش معماری به‌نام کیشو کوروکاوا آن را طراحی کرد، در یک فضای حداقلی کندومانند، فضاهای شخصی برای زندگی‌های یک‌نفره ایجاد کرده بود. درحالی‌که ممکن بود زمانی‌که ژاپن در بحبوحه یک رونق اقتصادی دیوانه‌وار قرار داشت، این ایده جذابی باشد، اما هرگز مورد توجه قرار نگرفت و رواج پیدا نکرد.

به‌جای این ساختمان بازمانده از زمان با ظاهری که انگار از آینده‌ای فضایی آمده بود، حالا یک تکه زمین خالی گران‌قیمت برجا مانده است.

از ۲۳ کپسولی که از ساختمان کنده شد، ۱۴ کپسول به‌طور کامل در داخل و خارج درحال بازسازی‌اند. پوشش آزبست قاب‌های فولادی آن‌ها حذف شده و مبلمان داخلی درحال تعمیر یا بازسازی است. حمام‌ها به حالت اولیه خود بازگشته‌اند و هر کپسول همچنین دارای یک یخچال کوچک، میزی تاشو و یک تخت است.

درمورد بقیه کپسول‌ها به‌عنوان بلوک‌های اسکلتی، فقط ساختار اصلی و پوسته بیرونی بازسازی می‌شوند. آن‌ها برای کسانی که به‌دنبال ایجاد فضای داخلی خود هستند، کاربرد دارند: برای مثال به‌عنوان یک اتاق کار کوچک. تعداد کمی از واحدها برای فروش باقی مانده است. 

این کپسول‌ها که ۴ متر طول و ۲.۵ متر ارتفاع و عرض دارند، به رنگ اصلی سفید خود رنگ‌آمیزی می‌شوند که در طول سال‌ها تبدیل به رنگی خاکستری شده بود. تفاوت اساسی که وجود دارد، این است که آن‌ها دیگر قرار نیست از یک برج آویزان شوند، بلکه روی زمین قرار می‌گیرند. آن‌ها ضدآب‌اند و می‌توانند در فضای باز نیز قرار بگیرند.

برای کسانی که می‌خواهند اقامت در این کپسول‌ها را شخصا از نزدیک تجربه کنند، اکنون این فرصت مهیا است و می‌توانند این تجربه را در کوه‌های ناگانو، چند ساعت دورتر از توکیو، داشته باشند. در آنجا خانواده کوروکاوای فقید به‌تازگی یک اقامتگاه روستایی در کنار تپه با چهار مکعب متصل‌شده به یکدیگر را از طریق وب‌سایت ایربی‌اندبی اجاره می‌دهند. هزینه اقامت؟ شبی ۲۲۷۴۲۹ ین یا ۱۵۶۰ دلار است. 

این چهار کپسول به‌علاوه ۲۳ واحد مائدا، یک واحد در موزه و ۸ واحد پراکنده دیگر، تنها چیزی است که از این ساختمان باقی مانده است؛ اما اگر تقاضای کافی وجود داشته باشد، ممکن است بتوان کپسول‌ها را طبق طرح اولیه آن‌ها بازسازی کرد.