عفو بین‌الملل: ابراهیم ریگی، پزشک ۲۴ساله زاهدانی، بر اثر شکنجه جان باخته است

ابراهیم ریگی پیش‌تر، در مهرماه گذشته، به‌دلیل کمک به مجروحان اعتراض‌های سراسری زاهدان بازداشت شده بود

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ابراهیم ریگی، پزشک ۲۴ساله زاهدانی، بر اثر شکنجه در بازداشت کشته شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند‌ماه) منتشر کرد، نوشت: «پس از اعلام خبر جان باختن ابراهیم ریگی، مقام‌های امنیتی حکومت ایران خانواده این پزشک زاهدانی را تحت فشار قرار دادند تا بدون کالبدشکافی پیکر او دفن شود.»

به‌نوشته عفو بین‌الملل، ماموران امنیتی حکومت ایران، اطلاعات ضد‌ونقیضی از شرایط بازداشت و علت مرگ ابراهیم ریگی ارائه داده‌اند. آن‌ها به خانواده ابراهیم ریگی گفتند مرگ این پزشک ۲۴ ساله، بر اثر سکته قلبی بوده است.

یک منبع آگاه به سازمان عفو بین‌الملل گفته است ارزیابی‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد این پزشک ۲۴ ساله زاهدانی، بر اثر جراحت‌ها و ضرب‌وشتم جان خود را از دست داده است. به‌ گفته این منبع آگاه، پس از اصرار خانواده به کالبدشکافی، دفن پیکر ابراهیم ریگی متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که این پزشک ۲۴ ساله روز چهارشنبه این هفته، سوم اسفندماه، تنها یک ساعت بعد از بازداشت به دست ماموران کلانتری ۱۲ زاهدان، بر اثر ضرب‌ و جرح شدید جان باخته است.

ابراهیم ریگی، پیش‌تر در ۲۱ مهرماه، به‌دلیل کمک و مداوای مجروحان اعتراض‌های سراسری زاهدان بازداشت شده بود. او پس از سه ماه بازداشت، در دی‌ماه گذشته با سپردن قرار وثیقه به‌طور موقت از زندان آزاد شده بود.

این پزشک ۲۴ ساله، تنها چند روز پیش از بازداشت دوم، در پیامی در رسانه اجتماعی اینستاگرام درباره وضعیت خود و فشارهای امنیتی حکومت ایران نوشته بود: «نمی‌دانستم کمک کردن به مجروحین و انتقاد از کشته شدن برادران و خواهرانمان هم گناه است در این سرزمین. اما حتی مرگ، حتی اعدام کردن من، برایم دیگر مهم نبود. چون من در این سرزمین بارها از دنیا رفته‌ام. پیشنهادهای بسیاری برای خروجم از این سرزمین دادند. از سراسر دنیا به من پیام دادند، اما من شهر خود و مکی را ترک نخواهم کرد.»

بر اساس گزارش‌های موجود، ابراهیم ریگی تنها چند روز بعد از انتشار این نوشته، روز چهارشنبه این هفته، حوالی ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر، در محدوده خیابان کریم‌پور زاهدان، بازداشت و ساعتی بعد بر اثر شکنجه ماموران حکومتی جان باخت.