در بیست و یکمین جمعه اعتراضی، نیروهای حکومتی مسجد مکی را محاصره کردند

مولوی نقشبندی: یا محاصره را تمام کنید یا منتظر فتوای تاریخی باشید

منابع خبری بلوچ و ویدیوهای منتشر شده از زاهدان، از برقراری جو شدید امنیتی در زاهدان و محاصره مسجد مکی در بیست‌ویکمین جمعه اعتراضی در این شهر خبر می‌دهند.

تلگرام متعلق به مولوی عبدالحمید خبر داده که امروز امکان پخش زنده سخنرانی مولوی عبدالحمید وجود ندارد. با آنکه ساعاتی از اذان ظهر به وقت محلی گذشته است، هنوز هیچ ویدیو یا خبری درباره برگزاری نماز جمعه منتشر نشده است. در هفته‌های گذشته، سخنرانی‌های مولوی عبدالحمید به صورت زنده از اینستاگرام و یوتیوب پخش می‌شد.

گزارش‌ها حاکی از قطع اینترنت و یا دست کم اختلال بسیار شدید اینترنت در شهر زاهدان است.

برمبنای این گزارش‌ها، روز جمعه ۵ اسفند، شهروندانی که قصد ورود به مسجد مکی و حضور در نماز جمعه داشتند، با ضرب‌وشتم و برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران امنیتی بازداشت شدند.

هم‌زمان با ادامه فشارها بر مردم معترض در سیستان و بلوچستان و برقراری جو امنیتی در محیط پیرامون مسجد مکی، دفتر مولوی عبدالغفار‌ نقشبندی در هشداری به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در صورت تداوم محاصره مسجد مکی (قلب تپندهٔ اهل سنت ايران) و سرکوب شهروندان و نمازگران منتظر فتوای تاریخی باشند.

ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای حکومتی یک شهروند بلوچ را در خیابان توحید و نزدیک مسجد مکی زاهدان با خشونت شدید دستگیر می‌کنند.

گفته می‌شود که تعدادی از ماموران انتظامات مسجد مکی نیز که قصد داشتند مانع ورود نیروهای سپاه پاسداران به محل برگزاری نماز جمعه شوند، بازداشت شده‌اند.

ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر محاصره کامل مسجد مکی و خیابان‌های اطراف آن، در دیگر نقاط شهر نیز ایست‌‎های بازرسی برپا کرده‌اند و در تپه‌های اطراف مصلی نیز مستقر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع بلوچ می‌گویند تلاش ماموران بسیج و سپاه تاکنون برای ورود به مسجد مکی ناکام مانده است اما زمزمه‌هایی در داخل مسجد از احتمال یک «حمله تروریستی» شنیده می‌شود.

فضای مسجد مکی و شهر زاهدان به شدت ملتهب گزارش شده است و فعالان بلوچ از مردم شهر خواسته‌اند که در حمایت از همشهریان خود به خیابان‌ها بیایند. هم‌زمان اینترنت نیز در این شهر به شدت مختل است و خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید برخلاف هفته‌های پیشین تا لحظه تنظیم این گزارش در پخش زنده صفحه اینستاگرامی منتسب به او پخش نشد.

بیست‌ویکمین جمعه اعتراضی زاهدان در حالی فرارسیده است که ماموران حکومتی یک پزشک معترض به نام ابراهیم ریگی را با ضرب‌وحرج شدید در کلانتری به قتل رساندند.

ابراهیم ریگی که زیر شکنجه جان باخت، پیش‌تر در حساب کاربری‌اش نوشته بود: «اما عزیزان من این را بدانید حتی مرگ، حتی اعدام کردن من، برای من دیگر مهم نبود چون من در این سرزمین بارها از دنیا رفته‌ام.»

ابراهیم ریگی، پزشک ۲۴ ساله اهل زاهدان بود که روز ۲۱ مهر به دلیل مداوای مجروحان ‎جمعه خونین زاهدان بازداشت و حدود سه ماه بعد آزاد شد. ماموران امنیتی روز سه‌شنبه 3 اسفند بار دیگر او را بازداشت کردند و سپس زیر شکنجه کشتند.