سهمیه پرداخت‌های آمریکا به ناتو کاهش می‌یابد

مبلغ پرداخت‌های مستقیم ایالات متحده به بودجه ناتو، از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافت

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی سران ناتو در بروکسل، جولای ۲۰۱۸ - Aris Oikonomou / AFP

چند روز مانده به برگزاری هفتادمین سال ایجاد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن، دستگاه رهبری پرزیدنت دونالد ترامپ، با توافق اعضا، میزان پرداخت‌های ایالات متحده به ناتو را کاهش خواهد داد. 

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا گزارش داد، مبلغ پرداخت‌های مستقیم ایالات متحده به بودجه ناتو، از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد کاهش می‌یابد.

بدین ترتیب، پرداخت‌های آمریکا به ناتو به پرداخت‌های آلمان که ۸/۱۴ درصد، و بریتانیا که تنها ۱۰ درصد است نزدیک‌تر می‌شود.

مقامات ایالات متحده و ناتو به سی ان ان گفته اند انتظار می‌رود دیگر اعضای ناتو مابه‌التفاوت کاهش پرداخت آمریکا را جبران کنند. 

یک مقام ناتو گفت:«در چارچوب جدید، سهمیه پرداخت هزینه‌ها برای اغلب متحدان اروپایی و کانادا افزایش خواهد یافت، در حالی که سهمیه پرداخت هزینه‌ها برای ایالات متحده پایین می‌آید. این نماد مهمی ‌از تعهد متحدان ناتو به این پیمان و سهمیه بندی منصفانه‌تری برای هزینه‌هاست.» 

بودجه مستقیم ناتو، هزینه مقر این پیمان در بلژیک و برخی عملیات نظامی ‌آن را تأمین می‌کند که از بودجه دفاع ملی جداست و بارها مورد انتقاد آقای ترامپ قرار گرفته است.

دونالد ترامپ بارها پیمان ناتو را به باد انتقاد گرفته و در توییتی آن را یک نهاد «از کار افتاده و به گونه‌ای "غیر منصفانه" پرهزینه برای ایالات متحده» توصیف کرده است.

او شکایت کرده که دیگر اعضا از پرداخت سهمیه‌شان به ناتو، که شامل دو درصد بودجه دفاع ملی آنها می‌شود، سر باز می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی ان ان گفته است وجوهی که آمریکا از کاهش پرداخت مستقیم به ناتو صرفه جویی می‌کند، صرف دیگر جنبه‌های ارتش ایالات متحده و برنامه‌های امنیتی در اروپا خواهد شد.

آقای ترامپ در روز‌های سوم و چهارم دسامبر برای جشن‌های سالگرد هفتادمین سالگرد ایجاد ناتو، در لندن به سایر رهبران پیمان می‌پیوندد. انتظار می‌رود رئیس جمهوری آمریکا در این رویداد از کشورهای اروپایی و کانادا بخواهد هزینه‌های دفاعی‌شان را افزایش دهند.

پیش از این، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته بود ناتو به خاطر کاهش حمایت‌های آمریکا به «مرگ مغزی» دچار شده است.

در میان جنجالی که این اظهارات به پا کرد، آقای مکرون گفت سخنان او برای بیدار کردن اعضای ناتو مفید بوده است.

آقای مکرون در کنفرانس خبری مشترکی با «یِنس اشتولتنبرگ»، دبیر کل ناتو، در پاریس گفت:«سئوال‌هایی که پرسیدم، مسائلی‌ست که مطرح است اما هنور پاسخی به آن داده نشده است.

«صلح در اروپا، اوضاع پس از «آی ان اف» (پیمان نیروهای هسته ای میان-برد)، روابط با روسیه، مسئله ترکیه و این که چه کسی دشمن است؟ بنابراین می‌گویم بیایید تا زمانی که این مسائل حل نشده‌اند، درباره سهمیه هزینه‌ها و شراکت در مسئولیت‌ها، با این و آن مذاکره نکنیم. 

«بنابراین ما احتمالا به یک بیداری نیاز داشتیم. من خوشحالم که این کار انجام شده و خوشحالم که اکنون همه بر این اعتقادند که باید به اهداف استراتژیک‌مان فکر کنیم.»

© The Independent