چشم ناتو به ایران است

افزایش فشارها بر استرالیا برای پیوستن به ائتلاف نظامی در خلیج فارس

Saeed KHAN / AFP اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا (راست) در دیدار با دبیرکل ناتو

پنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که در سیدنی حضور دارد، در حاشیه امضاء یک توافقنامه با استرالیا، اعلام کرد ۲۹ عضو ناتو در مورد فعالیت‌های ایران در خلیج فارس نگرانند و پیوستن به روند تلاش‌ها برای حفاظت از منطقه را رد نکرده‌اند.

روزنامه استرالین با اشاره به افزایش فشارها بر استرالیا برای پیوستن به ائتلاف نظامی پیشنهادی آمریکا برای تامین امنیت در خلیج فارس به نقل از دبیرکل ناتو نوشت: ناتو خلیج فارس را زیر نظر دارد. استولتنبرگ افزود:«همه متحدان ما در مورد فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند. ایران حامی گروه‌های تروریستی مختلف و برنامه‌های موشکی است».

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه آزادی دریانوردی از اهمیت بسیار زیادی برای متحدان ناتو برخوردار است، گفت:«ناتو به طرح امنیتی آمریکا در خلیج فارس ملحق نمی‌شود، اما شرایط را به دقت زیر نظر دارد و برخی متحدان ناتو نیز در حال حاضر در منطقه حضور دارند».

اشاره او به بریتانیا است که اخیرا اعلام کرده به ائتلاف نظامی برای تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و اسکورت کشتی‌ها محلق می‌شود.

انفجار و توقیف نفتکش‌ها در دریای عمان و خلیج فارس موجب شد که آمریکا از متحدان‌اش بخواهد برای کمک به برقراری امنیت در این منطقه یک جبهه مشترک تشکیل دهند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز قبلا از کشورهای ذینفع در خلیج فارس خواسته بود، برای امنیت منافع خود هزینه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل روز گذشته اعلام کرد در این زمینه با آمریکا همکاری می‌کند و به ائتلاف دریایی می‌پیوندد. همچنین مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سفر اخیر خود به استرالیا از مقامات این کشور خواست به این طرح محلق شوند.

به گزارش استرالین، لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا در دیدار با دبیرکل ناتو به منافع کشورش در پیوستن به این ائتلاف اشاره کرده است. به گفته رینولدز، استرالیا به طور شفاف ذینفع است، زیرا ۱۵ تا ۲۰ درصد نفت وارداتی‌اش از تنگه هرمز عبور می‌کند. البته وزیر دفاع استرالیا خاطرنشان کرد که در تصمیم‌گیری شتابزده عمل نمی‌کند.

رینولدز با تاکید بر توانایی‌های نیروی دفاعی استرالیا و ظرفیت قابل توجه آن به برخی گمانه‌زنی‌ها که قدرت نیروی دریایی استرالیا را زیر سئوال برده بودند، واکنش نشان داد.

او گفت در حال برآورد درخواست آمریکا و اقداماتی است که دیگر متحدان استرالیا در حال انجام آن هستند.

وزیر دفاع استرالیا با اشاره به افزایش نگرانی‌های کنبرا در مورد عمیق‌تر شدن بحران در تنگه هرمز گفت، در مورد این موضوع با دبیرکل ناتو رایزنی کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیا به عنوان نزدیک‌ترین متحد استرالیا از این کشور خواسته به طرح آمریکا ملحق شود. بریتانیا که هم اکنون یک کشتی توقیف شده در آب‌های ایران دارد، اوایل هفته جاری اعلام کرد که به طور رسمی به ائتلاف نظامی خلیج فارس می پیوندد.