نگاهی به مهم‌ترین سوانح هوایی برای مقام‌های جمهوری اسلامی

در چهار دهه گذشته، چند وزیر و نماینده مجلس و فرمانده نظامی در سانحه هوایی در ایران کشته شده‌اند

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، خوش‌شانس‌ترین مقام جمهوری اسلامی است که از یک سانحه هوایی نجات یافته است. ایرنا

حمید سجادی،  وزیر ورزش و جوانان، قربانی فرسودگی ناوگان هوایی ایران شد اما از این سانحه نجات یافت.

هلی‌کوپتر حامل سجادی، روز پنجشنبه چهارم اسفند، زمانی که قصد فرود در یکی از ورزشگاه‌های شهرستان بافت واقع در استان کرمان را داشت، سقوط کرد و یک کشته و ۱۵ زخمی بر‌جای گذاشت.

این هلی‌کوپتر یکی از ۲۴ هلی‌کوپتر متعلق به سازمان هلال احمر بود که در حال حاضر دست‌کم ۱۰ فروند آن‌ها به‌دلیل «کمبود اعتبار» برای «تعمیرات اساسی» زمین‌گیر شده‌اند.

فرسودگی ناوگان هوایی ایران، جان بسیاری از شهروندان ایرانی را در این سال‌ها گرفته است و در مواردی نیز به مرگ مقامات جمهوری اسلامی انجامیده است.

در حال حاضر از حدود ۳۳۰ فروند هواپیمای مسافربری در ایران، حدود ۷۵ فروند آن‌ها در خطوط هوایی پرواز می‌کنند و مابقی آن‌ها یا فرسوده‌اند یا به بهانه‌های مختلف از خطوط هوایی کنار گذاشته شده‌اند.

این میزان فرسودگی که در بخش زیادی از پرنده‌های مسافری، خدماتی و تدارکاتی گزارش شده است، شمار حوادث هوایی در ایران را طی چهار دهه اخیر افزایش داده و خطر استفاده از حمل و نقل هوایی را بالا برده است.

یکی از نخستین و خبر‌ساز‌ترین این حوادث، سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش در هفتم مهر سال ۱۳۶۰ بود که به مرگ سرهنگ موسی نامجو، وزیر دفاع وقت و سرهنگ جواد فکوری، سکان‌دار این وزارتخانه پیش از نامجو، منجر شد.

محمد جهان‌آرا، یوسف کلاهدوز و ولی‌الله فلاحی، از جمله فرماندهان نظامی سرنشین این هواپیما بودند که در آن سانحه جان باختند.

حدود ۱۴ سال بعد از وقوع این سانحه، هواپیمای حامل سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش، در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ پس از برخاستن از فرودگاهی در اصفهان، سقوط کرد و تمام سرنشینان آن جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفت سال بعد از این سانحه هم هواپیمای حامل رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری، در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۰ سقوط کرد. در این حادثه، چند معاون وزیر و نماینده مجلس کشته شدند.

آخرین سانحه هوایی برای یک مقام یا فرمانده نظامی در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ اتفاق افتاد که در اثر آن احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، به همراه تعدادی از فرماندهان نظامی کشته شد.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، از آخرین و خوش‌شانس‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر است که از یک سانحه هوایی نجات یافته است.

در این سال‌ها گزارش‌های متعددی از نقص فنی هواپیمای برخی روسای قوا، وزیران یا فرماندهان نظامی در رسانه‌ها منتشر شده که این نقص‌ها به لغو پرواز یا فرود اضطراری هواپیمای حامل آن‌ها منجر شده است.

بر اساس اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی، دو هزار و ۱۵۲ نفر تا دی‌ماه ۱۳۹۸ بر اثر ۶۳ سانحه هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

بزرگ‌ترین سانحه هوایی مربوط به پرواز شماره ۶۵۵ ایران‌ایر با ۲۹۰ کشته در سال ۱۳۶۷ و سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته در سال ۱۳۸۱ است.

سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در سال ۱۳۹۸، آخرین سانحه هوایی منجر به مرگ در خاک ایران است که ۱۷۶ کشته بر جای‌ گذاشت.