وزیر دفاع پاکستان در سفر به کابل مکان دقیق رهبری طالبان پاکستان را فاش کرد

هیئت پاکستانی راه‌حل‌های طالبان افغانستان برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان را نپذیرفت

 هم‌زمان با سفر هیئت پاکستانی به کابل، گذرگاه مرزی تورخم در شرق افغانستان مسدود شد-@FDPM_AFG/twitter

روزنامه پاکستانی اکسپرس‌تریبون، شامگاه روز پنجشنبه چهارم اسفند (۲۳ فوریه)‌، در گزارشی به نقل از منابع معتبر گفت که سفر هیئت بلندپایه پاکستانی به رهبری خواجه محمد آصف، وزیر دفاع این کشور به کابل، «تنها یک دستور‌کار داشت و آن وجود پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان بود.»

این رسانه فاش کرد که مقام‌های پاکستانی در این سفر «شواهد انکارناپذیر» درباره مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان و نیز مکان دقیق رهبری این گروه در خاک افغانستان را به رهبری طالبان ارائه کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «هیئت پاکستانی نه تنها شواهد انکار‌ناپذیری در‌باره حضور رهبری تحریک طالبان پاکستان را با طالبان افغانستان به اشتراک گذاشت، بلکه به طالبان افغانستان به صراحت گفت که حسن‌نیت پاکستان را به معنای ضعف این کشور تلقی نکنند و به‌دنبال اقدام قاطع و بدون اما و اگر باشند.»

در ادامه گفته شد که رهبری طالبان افغانستان گزارش کاملی به طرف پاکستانی داد و پذیرفت که تروریسم از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد. بر اساس این گزارش، رهبری طالبان راه‌حل‌ها و گزینه‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل به هیئت پاکستانی پیشنهاد کرد، اما «طرف پاکستانی از این پیشنهادها برای حل مسئله تحریک طالبان پاکستان راضی نبود.»

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر کرد، گفت که دو طرف درباره موضوع‌های مختلف، از‌جمله وضعیت مهاجران افغان، روابط اقتصادی و تجاری و مسائل سیاسی با هم صحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یک منبع آگاه از میان هیئت پاکستانی به اکسپرس‌تریبون گفت که تنها موضوع مورد بحث در این سفر، ارائه شواهدی مبنی بر حرکت آزادانه رهبری تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و مهم‌تر از همه «تسهیل فعالیت این گروه به‌وسیله دولت موقت (طالبان افغانستان) بود.»

همچنین در این گزارش آمده است که پاکستان شواهد و «موقعیت دقیق» رهبری تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را به اشتراک گذاشت. دولت طالبان افغانستان نتوانست این حقایق را انکار کند، اما در بیانیه رسمی‌اش به آن اشاره‌ای نکرد.

این نخستین سفر مقام‌های عالی‌رتبه پاکستانی به افغانستان پس از سلطه طالبان بر این کشور بود و به نظر می‌رسد با هدف تنبیه کرن طالبان افغانستان به‌دلیل حمایت از تحریک طالبان پاکستان صورت گرفت، زیرا در ۱۸ماه گذشته و پس از ظهور طالبان در افغانستان، حملات تحریک طالبان پاکستان به خاک این کشور شدیدا افزایش یافت و در واقع سبب بروز یک چالش بزرگ امنیتی برای این کشور شد.

به گزارش اکسپرس‌تریبون، طالبان افغانستان در دیدار با مقام‌های پاکستانی وعده داده‌اند که بر فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان نظارت می‌کنند و برای ایجاد صلح در منطقه تلاش خواهند کرد.

در همین حال ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان‌، در یک نشست خبری هفتگی، درباره نتایج سفر هیئت پاکستانی به کابل گفت: «از آنجایی که این یک موضوع بسیار حساس درباره امنیت و مبارزه با تروریسم است، ما در موقعیتی نیستیم که جزئیات مربوط به توافقات و چگونگی انجام مذاکرات را با رسانه‌ها در میان بگذاریم».

تنها موضوعی که در حاشیه نشست بین هیئت پاکستانی و رهبری طالبان افغانستان مورد بحث قرار گرفت، موضوع مدیریت مرزها بود. البته این موضوع نیز به رفت‌و‌آمد اعضای تحریک طالبان پاکستان بین دو کشور ارتباط دارد.

منابع آگاه گفتند که هیئت پاکستانی ادعای طالبان افغانستان مبنی بر اینکه اسلام‌آباد مسئول حوادث و درگیری‌های مکرر در مرز و مسدود شدن آن است را رد کردند. هیئت پاکستانی گفتند:«پاکستان به بهترین شکل ممکن رفت‌و‌آمد اتباع افغان را تسهیل می‌کند، اما افغان‌هایی که قصد عبور از مرز را دارند، بارها با ارائه اسناد جعلی و ناقص از پروتکل‌ها پیروی نکرده‌اند.»

هم‌زمان با سفر هیئت پاکستانی به کابل، گذرگاه مرزی تورخم در شرق افغانستان پس از یک درگیری کوتاه میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای طالبان، روز دوشنبه اول اسفند، مسدود شد.

طالبان، روز پنجشنبه چهارم اسفند، اعلام کردند که گذرگاه تورخم را باز کرده‌اند، اما مرزبانان پاکستانی یک ساعت بعد دوباره مرز را بسته‌اند و به مسافران و کامیون‌های تجاری اجازه عبور نمی‌دهند.

بیشتر از جهان