اکونومیست: پسر شاه ایران برای پس گرفتن تاج و تخت می‌آید

یکی از حامیان شاهزاده رضا پهلوی در تهران به اکونومیست می‌گوید: «او کورش جدید ما است»

پدرش شاهنشاه آریامهر و پادشاه نشان شیر و خورشید نامیده می‌شد. وقتی شاه یک سال پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۹۸۰ درگذشت، پسرش، دانشجویی ۲۰ ساله، خود را پادشاهی با همان شان و جایگاه اعلام کرد. اما شاهزاده رضا پهلوی این روزها فروتنانه می‌گوید: «این را به شما واگذار می‌کنم تا من را هرطور که می‌خواهید بنامید.»

نشریه اکونومیست در مطلبی به دیدگاه و جایگاه کنونی شاهزاده رضا پهلوی می‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید بستگی به تصمیم مردم ایران دارد که تخت طاووس یک متصدی سلطنتی دیگر داشته باشد یا نه. اگر مردم خواهان جمهوری سکولار دموکراتیک باشند، وظیفه خود می‌داند از این تصمیم حمایت کند. او فقط امیدوار است به مردم کشورش کمک کند تا به‌صورت مسالمت‌آمیز از زیر سلطه دیکتاتوری مذهبی فاسد کنونی خارج شوند.

گروهی از چهره‌های شناخته‌شده جنبش اعتراضی اخیر که از شهریور در ایران آغاز شد با او پیمان اتحاد بسته‌اند، از جمله علی کریمی، بازیکن فوتبال که حدود ۱۵ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد. شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای مخالف رژیم نیز مصاحبه‌ها را برای مردم ایران پخش می‌کنند.

در ۱۸ فوریه او در نشست سالانه رهبران جهان در مونیخ در مورد امنیت جهان شرکت کرد.

به‌رغم اینکه ۴۴ سال است در خارج از ایران به سر می‌برد، بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر، اگر مردم ایران حق انتخاب داشتند، گزینه مطلوب و محبوب آن‌ها بود.

یکی از حامیانش در تهران با اشاره به کورش کبیر، به اکونومیست می‌گوید: «او کورش جدید ما است.»  

از زمان سرنگونی حکومت شاه، دو نسل از ایرانیان با داستان‌هایی از ارعاب و خشونت ساواک و همچنین کشوری تک‌حزبی بزرگ شده‌اند. اما برخی از معترضان امروز می‌گویند خشونت ساواک در مقابل خشونت آیت‌الله‌ها رنگ می‌بازد. فقر گسترده، محدودیت‌های اجتماعی شدید و وضعیت منزوی کشور همگی دست به دست هم داده‌اند تا بسیاری از ایرانیان حسرت گذشته را بخورند. دانشجویی به اکونومیست می‌گوید: «ما به شاه بد کردیم که بیرونش کردیم. باید دینی را که داریم به پسرش بپردازیم.»