آخرین جزئیات از صدای انفجار و فعال شدن پدافند ضد هوایی در کرج

درحالی که پیش از این نیز درباره رزمایش در روز چهارشنبه صحبت شده بود، رسانه‌ها صدای انفجار را به رزمایش ربط دادند

شهروندان کرج، شامگاه پنجشنبه، صدای تیراندازی ممتد و انفجار شنیدند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، پدافند ضدهوایی در منطقه عظیمیه کرج فعال شد و به سمت اهدافی تیراندازی کرد. برخی شاهدان عینی شروع این تیراندازی‌ها را ساعت ۱۱ شب به‌وقت محلی عنوان کرده‌اند. برخی افراد این تیراندازی‌ها و فعال شدن پدافند هوایی را واکنشی به حملات پهپادی احتمالی می‌دانند.

صابرین نیوز ساعتی پس از این اتفاق و در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه بامداد جمعه، به‌سرعت نوشت که فعال شدن پدافند هوایی در حومه کرج مربوط به رزمایش شبانه بوده و هیچ حادثه‌ای رخ نداده است. صابرین نیوز اعلام کرد که نشست‌و‌برخاست مکرر هلی‌کوپترها، تیراندازی هوایی و صداهایی که امشب شنیده شد، صرفا مربوط به برگزاری مانور بوده است و شهروندان هیچ گونه نگرانی در‌این‌باره نداشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صابرین نیوز همچنین اعلام کرد که این مانور با هدف آمادگی ارگان‌های عملیاتی، هماهنگی و فرماندهی در شرایط اضطراری مانند وقوع سوانح هوایی، از روز چهارشنبه در حال برگزاری است.

این در حالی ا‌ست که رزمایش‌ها معمولا با اعلام و اطلاع‌رسانی قبلی انجام می‌شود و در رسانه‌های محلی اطلاع‌رسانی می‌شود. برخی کارشناسان نیز می‌گویند که در رزم شبانه نیروهای زمینی، دلیلی برای استفاده از پدافند هوایی وجود ندارد.

تنها رزمایشی که پیش از این اطلاع‌رسانی شده بود، مربوط به روز چهارشنبه بود که اعلام شد تنها برای چهار ساعت و در همان روز برگزار می‌شود، در حالی که این اتفاق در شامگاه پنجشنبه رخ داد. پیش از این، خبرگزاری ایرنا با اطلاع‌رسانی درباره رزمایش روز چهارشنبه اعلام کرده بود که «به اطلاع عموم شهروندان تهران و کرج می‌رساند با توجه به برگزاری مانور اضطراری دو سالانه که روز چهارشنبه هفته جاری از ساعت ۸ تا ۱۲ در فرودگاه بین‌المللی پیام برگزار می‌شود، صدای آژیر در محیط شهری متصل به فرودگاه شنیده خواهد شد». خبرگزاری ایرنا در این اطلاعیه اعلام کرده بود که در این روز صدای نشست‌و‌برخاست مکرر هلی‌کوپترها شنیده می‌شود و این صداها صرفا مربوط به برگزاری این مانور است.

تسنیم نیز نوشت که فعال شدن پدافند ضد هوایی به آموزش نیروهای بسیجی در «اردوگاه آموزشی شهید مطهری بسیج» در حوالی کرج مربوط است و صداهای انفجار هم مربوط به انفجار فوگاز در این رزمایش است که به‌طور منظم انجام می‌شود.

تسنیم در ادامه اشاره کرد که نیروهای تحت آموزش در بخشی از این رزمایش با گلوله‌های رسام به سمت اهداف فرضی و از پیش تعیین شده شلیک کردند. رزم شبانه، بخشی از دوره‌های ۴۵ روزه آموزش بسیج است که به‌صورت مرسوم در پایان دوره‌های تکمیلی در کشور برگزار می‌شود.

شمال شرق کرج مملو از سایت‌های زیرزمینی نظامی و مجموعه تونل‌های نظامی است. برخی تیراندازی را از ناحیه سایت رادار کرج می‌دانند، در این منطقه چند سایت مخابراتی، راداری و مرکز فرماندهی پدافند ایران قرار دارد. پادگان‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط با سپاه پاسداران و چند سایت پژوهشی مربوط به سازمان انرژی اتمی کرج نیز در این منطقه وجود دارد. 

جمهوری اسلامی پیش از این و در موارد مشابه، انفجارها و فعالیت پدافندهای ضد هوایی را رزمایش عنوان کرده است و پس از مدتی انفجار یا حمله یا تلاش برای حمله را تایید کرده است.