صعود ایران به جام جهانی بسکتبال به تعویق افتاد

شکست سنگین تیم ملی مقابل ژاپن، سرنوشت صعود شاگردان ارمغانی را به بازی آخر کشاند

ژاپن در بازی رفت در تهران ۶۸-۷۹ مغلوب شده بود- IRNA

تیم ملی بسکتبال ایران صبح پنجشنبه در آخرین پنجره مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۳ میهمان ژاپن بود و با نتیجه ۹۶-۶۱ شکست خورد. ژاپن که در بازی رفت در تهران ۶۸-۷۹ مغلوب شده بود، با حضور تماشاگرانش انگیزه زیادی برای جبران داشت و توانست به یک برد قاطعانه برسد. ایران با این شکست رتبه سوم را به ژاپن واگذار کرد، ولی با توجه به صعود قطعی ژاپن به‌دلیل میزبانی، تیم ملی با حفظ رتبه چهارم هم در جام جهانی حاضر خواهد بود.

در دیگر بازی این گروه قزاقستان ۵۹-۷۲ مغلوب چین شد تا ایران همچنان نسبت به این تیم در موقعیت برتر باقی بماند. ایران یکشنبه در آخرین بازی‌اش با چین روبرو می‌شود و قزاقستان باید با استرالیا بازی کند. تیم ملی در صورت پیروزی، صعودش را قطعی می‌کند. شاگردان سعید ارمغانی تنها در صورتی جام جهانی را از دست می‌دهند که به چین ببازند و قزاقستان بتواند استرالیا را شکست دهد. در این صورت تعداد بردهای دو تیم برابر خواهد شد و قزاقستان به‌دلیل برتری در بازی‌های مستقیم راهی جام جهانی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی در غیاب حامد حدادی، تنها بازیکن ایرانی که سابقه بازی در ان. بی. ای را دارد و دوران نقاهت جراحی‌اش را سپری می‌کند، بازی مقابل ژاپن را با ترکیب سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی و محمد حسن‌زاده شروع کرد.

کوارتر اول این بازی نزدیک بود و با برتری ۲۲-۱۶ ژاپن به پایان رسید. میزبان در کوارتر دوم برتری‌اش را دیکته کرد و به پیروزی ۳۰-۱۳ رسید. ژاپن در کوارتر سوم و چهارم هم به ترتیب ۲۳-۱۶و ۲۱-۱۶پیروز شد تا به یک برد قاطع برسد.

بهترین بازیکن ایران در این بازی بهنام یخچالی با ۱۵ امتیاز، ۶ ریباند، یک پاس گل و دو توپ‌ربایی بود. ارسلان کاظمی با ۸ ریباند در این آیتم موفق‌تر از بقیه بازیکنان تیم ملی بود. بهترین بازیکن زمین رن کانچیکا، بازیکن جدید ژاپن بود که ۲۰ امتیاز گرفت.

ژاپن در پرتاب‌های دو امتیازی و سه امتیازی موفق‌تر بود و به ترتیب ۵۴ و ۴۵ درصد شوت موفق داشت. اما تیم ملی ایران با تنها ۱۶ درصد شوت سه امتیازی موفق نتوانست سبد میزبان را از راه دور تهدید کند. اولین پرتاب سه امتیازی موفق تیم ملی در کوارتر سوم و بعد از ۱۳ پرتاب ناموفق ثبت شد.

تیم ملی که در بازی رفت مقابل چین در تهران ۸۱-۷۲ شکست خورد، در بازی یکشنبه مقابل این تیم بلندقامت هم شانس زیادی ندارد. البته قزاقستان هم مقابل استرالیا، صدرنشین گروه، کار خیلی سختی دارد و این شانس صعود شاگردان ارمغانی را بالاتر می‌برد. استرالیا در بازی رفت موفق شد در خانه قزاقستان به برتری ۹۷-۵۰ برسد و بعید است که در ملبورن کار سختی برای شکست دادن این تیم داشته باشد.

بیشتر از ورزش