عمان آسمان خود را به روی پروازهای اسرائیلی باز می‌کند 

وزارت خارجه اسرائیل گفت که کریدور هوایی جدید مسیر پروازها به برخی مقاصد آسیایی را بیش از دو ساعت کاهش می‌دهد

JACK GUEZ / AFP

سازمان هوانوردی غیرنظامی عمان، روز پنجشنبه ۲۳ فوریه، اعلام کرد که حریم هوایی این کشور عربی منطقه خلیج فارس به روی تمامی شرکت‌های غیرنظامی باز خواهد بود. 

این اقدام عمان به خطوط هوایی اسرائیلی امکان می‌دهد تا با عبور از  کریدور (دالان هوایی) عربستان-‌عمان، زمان پروازهایش به آسیا را کوتاه‌تر کند. 

عربستان سعودی که مانند عمان روابط رسمی با اسرائیل ندارد، تابستان گذشته اعلام کرد که آسمان خود را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی باز می‌کند، اما مقام‌های اسرائیلی گفته بودند که این کریدور تا زمانی که عمان موافقتش را اعلام نکند، اجرایی نمی‌شود.

اداره هوانوردی غیرنظامی عمان در بیانیه‌ای که آن را در حساب کاربری‌اش در توییتر نیز منتشر کرد، نوشت: «با اجرای الزامات بین‌المللی و محلی علیه تبعیض درباره هواپیماهای غیرنظامی، تایید می‌کنیم که حریم هوایی سلطان‌نشین عمان به روی تمامی شرکت‌هایی که شرایط پرواز را دارند، باز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۳ فوریه، از سلطان هیثم بن طارق السعید، سلطان عمان، قدردانی کرد و این اقدام را «تصمیمی تاریخی» خواند که مسیر پروازهای اسرائیلی به مقصد آسیا را کوتاه‌تر می‌کند، هزینه‌های اسرائیلی‌ها را کاهش می‌دهد و به بهبود خطوط هوایی آن کشور کمک می‌کند. 

شرکت هواپیمایی ال‌عال اسرائیل اعلام کرد که تصمیم اخیر مسقط نه‌تنها زمان پروازهای فعلی را کاهش می‌دهد، بلکه گزینه بررسی شروع پروازهای جدید به مقصد استرالیا و احیای پروازها به هند را در اختیار این شرکت هوایی قرار می‌دهد.  

باز کردن حریم هوایی عربستان سعودی به روی پروازها به اسرائیل و از مبدا آن کشور، یکی از محورهای سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه در تابستان گذشته بود، زیرا ایالات متحده و اسرائیل به‌دنبال ایجاد توافق‌های عادی‌سازی مناسبات دو کشور عرب عمان و عربستان سعودی با اسرائیل بوده‌اند. 

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ موافقت ضمنی خود را با توافق عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین که با میانجیگری دولت دونالد ترامپ در واشینگتن صورت گرفت اعلام کرده بود. این کشور به خطوط هوایی، ازجمله هواپیماهای اسرائیلی اجازه داده است تا در پروازهای میان اسرائیل، امارات و بحرین، از آسمان سعودی پرواز کنند. 

اکنون باز شدن کریدور عربستان-عمان، باعث گسترش پروازها به مقاصد بیشتر می‌شود. 

وزارت خارجه اسرائیل گفت که این دالان هوایی مسیر پروازها به برخی مقاصد آسیایی را بیش از دو ساعت کاهش می‌دهد. 

بیشتر از جهان