پارلمان عمان به قانون گسترش تحریم اسرائیل رای داد

ممنوعیت روابط ورزشی، فرهنگی و اقتصادی عمان با اسرائیل فعلا به صورت موقت رای آورده و نیاز به تصویب نهایی دارد

سلطان هیثم بن طارق، حاکم عمان، در سیاست خارجی خود بسیار محتاط است _ AFP

برخلاف گمانه‌زنی‌ رسانه‌های اسرائیل مبنی بر لغو برخی محدودیت‌های مربوط به تحریم از سوی مسقط، پارلمان عمان روز دوشنبه به گسترش قانون تحریم اسرائیل رای داد.

به گزارش تایمز اسرائيل، رای مجلس عمان مبنی بر اصلاح بند اول قانون تحریم اسرائیل، هرگونه ارتباط ورزشی، فرهنگی یا اقتصادی با تل‌آویو را ممنوع می‌کند. این اصلاحیه همچنین به طور خاص تعامل حضوری یا آنلاین با اسرائیلی‌ها را ممنوع کرده است. یعقوب الحارثی، معاون رئیس مجلس عمان توضیح داد که این اصلاحیه «جنایت‌انگاری و تحریم» اسرائیل را گسترش می‌دهد.

اصلاحیه قانون تحریم اسرائیل، پیش از رای‌گیری نهایی در مجلس عمان، در کمیسیون قانونگذاری مجلس به بحث گذاشته شد و رای آورد. این قانون برای تصویب نهایی نیاز به تصویب در صحن مجلس دارد.

در حال حاضر، قانون عمان شهروندان این کشور را از برقراری تماس با نهادها یا افراد مستقر در اسرائیل به‌طور مستقیم یا از طریق میانجی‌ها برای هر هدفی منع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه، رسانه‌های اسرائیلی حدس زدند که بحث اصلاح قانون تحریم اسرائيل از سوی عمان ممکن است به تلاش‌های تل‌آویو برای کسب مجوز پروازهای غیرنظامی مرتبط باشد و برخی از ممنوعیت‌های موجود را لغو کند. این موضوع پس از آن گمانه‌زنی شد که در اوایل سال جاری، عربستان سعودی – که با اسرائیل ارتباطی ندارد – به تل‌آویو اجازه استفاده از حریم هوایی خود را داد. با این حال، عمان با این اقدام مخالفت کرد و پروازهای اسرائیل به آسیا همچنان باید مسیر بسیار طولانی‌ را طی کنند.

رسانه‌های عبری در آن زمان تحلیل کردند که عدم صدور اجازه عبور پروازهای اسرائیلی از عمان، نتیجه فشار ایران بر این کشور است. تلاش‌های بعدی دولت بایدن نیز برای تحت فشار قرار دادن دولت عمان برای استفاده اسرائيل از حریم هوایی این کشور تاکنون نتیجه نداده است.

اگرچه عمان و اسرائیل روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، از سوی برخی از کارشناسان، مسقط به عنوان پایتختی بالقوه برای پیوستن به توافقنامه ابراهیم با اسرائیل (پس از امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان) مطرح شده است.

گفته می‌شود که گسترش توافق ابراهیم، اولویت اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آینده اسرائیل است. نتانیاهو که قرار است هفته آینده به قدرت بازگردد، در سال ۲۰۱۸ به عمان سفر کرد. او در جریان سفر خود از سلطان قابوس، حاکم آن زمان عمان تعهد گرفت که حریم هوایی به روی هواپیماهای اسرائیل باز شود. با این حال، این تصمیم از سوی جانشین سلطان قابوس، هیثم بن طارق پس گرفته شد.

موران زاگا، کارشناس منطقه خلیج فارس درباره روابط این دو کشور می‌گوید: «هیثم بن طارق در سیاست خارجی خود به دلیل بی‌تجربگی بسیار محتاط است. در عین حال، او بیش از پسرعموی خود یعنی سلطان قابوس، صلح‌طلب است. سیاست‌های حاکم کنونی عمان منجر به گرم شدن روابط با همسایه این کشور، امارات متحده عربی، شده است.»

سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان سال گذشته گفت که کشورش تنها پس از تحقق راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین، سیاست خود را در قبال تل‌آویو تغییر خواهد داد.

بیشتر از جهان