وزیر اطلاعات اسرائیل: تنها راه متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تحریم است

«در طول اعتراضات در ایران، زنان شجاع ایستادگی کردند و حتی دختران مدرسه‌ای جان خود را برای آزادی به خطر انداختند.»

PHOTO/STR

گيلا گامليل، وزير اطلاعات اسرائيل، روز چهارشنبه ۲۳ فوریه (۴ اسفند)‌، در اجلاس رهبران زن اورشليم گفت تحريم‌های فلج‌کننده تنها راه متوقف کردن جمهوری اسلامی ايران از مسیر کشتن معترضان و توسعه سلاح‌های اتمی است.

به گزارش اورشلیم پست، گاملیل که یکی از با سابقه‌ترین قانون‌گذاران زن در اسرائیل است و اولین زنی است که وزیر اطلاعات بوده، بر اهمیت گسترش نفوذ زنان در ساختار تصمیم‌گیری و جامعه تاکید کرد. او همچنین گفت قصد دارد وزارت اطلاعات را به بازوی قدرتمند دفاع و امنیت اسرائیل تبدیل کند.

گاملیل با درخواست از آمریکا و متحدان اروپایی اسرائیل برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفت: «بدون شک برنامه هسته‌ای ایران بزرگ‌ترین تهدید راهبردی برای اسرائیل و منطقه است.»

او گفت: «تحریم‌ها نه‌تنها مسابقه جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند، بلکه همچنین می‌تواند سرکوب وحشیانه معترضان به دست جمهوری اسلامی را متوقف کند.»

او گفت: «۲۰ سال پیش که من به‌عنوان رئیس اتحادیه دانشجویی کارم را شروع کردم، شاهد اعتراضات زیادی در اسرائیل بودیم، اما موج کنونی اعتراضات در ایران تقریبا شش ماه طول کشیده است. بیش از هر اعتراضی که تا به حال در ایران دیده‌ایم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاملیل همچنین توصیف کرد که این اعتراضات یک جرقه بسیار آشکاری داشت و آن مرگ هولناک مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ای بود که فقط به‌دلیل حجابش مورد ضرب و شتم پلیس اخلاقی رژیم قرار گرفت. به گفته این وزیر اسرائیلی، اعتراضاتی که علیه حجاب اجباری آغاز شد به‌سرعت به یک اعتراض گسترده مردمی تبدیل شد که کل کشور را فرا گرفت.

وزير اطلاعات اسرائيل گفت: «در طول اعتراضات، زنان شجاع ایرانی ایستادگی کردند و حتی دختران مدرسه‌ای نیز جان خود را برای آزادی به خطر انداختند.»

گاملیل همچنین اشاره کرد که این اعتراض نه‌تنها مخالفان و گروه‌های اقلیت ایران را به خیابان‌ها آورد، بلکه بسیاری از طبقه متوسط نیز با شعار مرگ بر دیکتاتور به خيابان‌ها آمدند.»

او می‌گوید: «این اعتراضات مردمی، واقعی و گسترده به نظر می‌رسد و به همین دلیل است که در آینده‌ نزدیک متوقف نمی‌شود و حتی اگر حکومت به‌طور مداوم اعتراضات را سرکوب کند، نمی‌تواند ارزش‌ها، روح مردم و زنان آزادی‌خواه را سرکوب کند.»

با این حال، رژیم جمهوری اسلامی اعتراضات ضد حکومتی پنج ماه گذشته را به‌شدت سرکوب کرده است و بیش از ۵۰۰ معترض را کشته و حدود ۲۰ هزار نفر دیگر را بازداشت کرده است.

گاملیل گفت:«‌ما می‌دانیم در زیرزمین‌های تاریک زندان‌های ایران چه اتفاقی می‌افتد و این فقط ضرب و شتم نیست، بلکه شکنجه شدید و اعمال تجاوز جنسی علیه زنان، مردان و حتی افراد زیر سن قانونی است. شهروندانی که به‌سادگی ناپدید می‌شوند و هیچ فردی نمی‌داند چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد.»

به گفته او، تنها راه متوقف کردن این روند، تحریم‌های فلج‌کننده است.