آلمان: باید از تشدید تنش هسته‌ای ایران پیشگیری کرد

برجام و احیای آن در مسیر طولانی خود با چالش‌های بسیاری روبرو بوده و چشم‌انداز چندان روشنی ندارد

مذاکرات احیای برجام که فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده بود، عملا از تابستان سال جاری متوقف مانده است-Odd ANDERSEN / AFP

به گزارش رویترز،‌ وزیر خارجه آلمان روز شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه)، در جریان نشست امنیتی مونیخ، ضمن تاکید بر تمرکز روی تلاش‌های دیپلماتیک، گفت: «باید از تشدید تنش هسته‌ای ایران جلوگیری شود.»

اوایل ماه جاری میلادی، گزارش بازرس آژانس هسته‌ای از تغییرات «ماهوی» میان آنچه در سایت هسته‌ای فردو می‌گذرد با آنچه پیش‌تر گزارش شده بود، پرده برداشت. بر مبنای این گزارش، جمهوری اسلامی در نحوه اتصال دو مجموعه از سانتریفیوژهای این سایت تغییراتی اعمال کرده که پیش از آن، آژانس را از انجامش مطلع نکرده‌‌ بود.

به‌دنبال آن، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن انتقاد از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مدعی شد که رسانه‌ای کردن گزارش بازرس آژانس از تاسیسات فردو «غیرحرفه‌ای» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها عنوان کرده‌اند که «غرب نمی‌خواهد ایران به فناوری هسته‌ای دست یابد». از سوی دیگرِ، ایالات متحده آمریکا به همراه آلمان، بریتانیا و فرانسه، چهار کشور حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، بر این باورند که تولید اورانیوم با غنای بالا از طرف جمهوری اسلامی در تاسیسات هسته‌ای فردو نه تنها هیچ توجیه غیرنظامی نداشته، بلکه از نظر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز خطرات عمده‌ای به همراه دارد. 

مذاکرات احیای برجام که فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده بود، عملا از تابستان سال جاری متوقف مانده است. ایالات متحده و شرکای اروپایی‌‌اش توپ را به زمین ایران می‌اندازند و می‌گویند تهران با طرح خواسته‌های فرابرجامی، عملا توافقی را که در آستانه به ثمر نشستن بود، متوقف کرد. در مقابل، تهران ادعا می‌کند همواره در بحث برجام جدیت داشته و مذاکرات پیرامون آن «در چارچوب خطوط قرمز کشور» و با هدف «استیفای منافع و حقوق ملت ایران» ادامه دارد.

برجام و احیای آن در مسیر طولانی خود با چالش‌های بسیاری روبرو بوده و چشم‌انداز چندان روشنی ندارد. پس از شروع خیزش انقلابی ایرانیان و اعتراض‌های گسترده در ایران علیه جمهوری اسلامی، ایالات متحده بارها اعلام کرد که مذاکرات مرتبط با برجام دیگر در اولویت دولت این کشور نیست.