گذرگاه تورخم یک ساعت پس از باز شدن، دوباره بسته شد

مقام‌های طالبان به هیئت پاکستانی گفتند اقتصاد و تجارت نباید به دلیل مشکلات سیاسی آسیب ببیند

مرزبانان پاکستانی یک ساعت پس از باز شدن گذرگاه تورخم، آن را به روی عبور و مرور بستندــ SHAFIULLAH KAKAR / AFP

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان پس از سه روز بسته ماندن، صبح پنجشنبه چهارم اسفند، به مدت یک ساعت به روی عبورومرور باز شد. 

قریشی بدلون، مسئول ارتباطات اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان ننگرهار، روز پنجشنبه به شبکه خبری طلوع‌نیوز گفت مرزبانان پاکستانی گذرگاه تورخم را یک ساعت پس از باز شدن در صبح پنجشنبه، بستند. این گذرگاه روز دوشنبه اول اسفند در پی درگیری مسلحانه میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی بسته شده بود.

این در حالی است که خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان و ژنرال ندیم انجم، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) پاکستان، روز چهارشنبه سوم اسفند، در سفری غیرمنتظره به کابل رفتند و با مقام‌های ارشد طالبان گفت‌وگو کردند. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز پنجشنبه در یک اطلاعیه خبری اعلام کرد که مقام‌های طالبان و هیئت پاکستانی علاوه بر موضوع‌های امنیتی، درباره مسائل اقتصادی و دادوستد‌های تجاری نیز مذاکره کرده‌اند. به گفته مجاهد، دو طرف تاکید کرده‌اند که اقتصاد و تجارت نباید به دلیل مشکلات سیاسی آسیب ببیند.

با این حال، گذرگاه مرزی تورخم که روزانه مسیر تردد هزاران شهروند افغانستانی  و پاکستانی است و یکی از شاهرگ‌های اقتصادی افغانستان به شمار می‌رود، با وجود تلاش طالبان برای بازگشایی آن، دوباره بسته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان در حال حاضر از طریق دو گذرگاه مرزی تورخم و اسپین بولدک به یکی از بزرگ‌ترین متحدان اقتصادی افغانستان تبدیل شده  است و سالانه بیش از یک میلیارد دلار مراودات تجاری با افغانستان دارد. البته میزان واردات از پاکستان به صادرات به این کشور می‌چربد و بیشتر کالاهای مصرفی و اولیه در افغانستان از پاکستان وارد می‌شوند.  

البته بسته شدن این گذرگاه مرزی میان افغانستان و پاکستان، در یک سال و هفت ماه سلطه طالبان بر افغانستان، موضوع جدیدی نیست. دو طرف تاکنون بارها به دلایل مختلف، در مرز با همدیگر درگیر شده‌اند و این درگیری‌ها به بسته شدن مرز انجامیده است.

افراد طالبان معمولا مدعی‌اند که درگیری به دلیل تلاش نظامیان پاکستانی برای احداث تاسیسات نظامی در نزدیکی مرز صورت می‌گیرد؛ اما طرف پاکستانی عبور غیرقانونی و مداخله افراد طالبان در امور مرزی را دلیل این درگیری‌ها می‌داند.

بیشتر از اقتصاد