مقام‌های امنیتی ارشد پاکستان در سفری ازپیش‌اعلام‌نشده وارد کابل شدند

به اعتقاد دولت پاکستان، تحریک طالبان پاکستان از حمایت مستقیم طالبان افغانستان برخوردار است

سفر هیئتی از مقام‌های امنیتی پاکستان به کابل در حالی صورت می‌گیرد که حملات مرگبار تحریک طالبان پاکستان در آن کشور افزایش یافته است‌ــ خبرگزاری باختر

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی)، روز چهارشنبه ۳ اسفند، در سفری از پیش‌اعلام‌نشده وارد کابل شدند.

در تصاویری که دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان منتشر کرد، عبیدالرحمان نظامی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل، نیز در ترکیب هیات دیده می‌شود. نظامی پس از حمله اوایل دسامبر داعش به سفارت پاکستان در کابل، افغانستان را ترک کرد و تاکنون به محل کارش بازنگشته است.

در ملاقاتی که میان هیات پاکستانی و ملا عبدالغنی برادر برگزار شد، عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان، و ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، نیز حضور داشتند.

در اطلاعیه دفتر ملا عبدالغنی برادر آمده که دو طرف در این ملاقات درباره «مناسبات دوجانبه، تجارت، اتصال منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های اقتصادی» بحث و گفت‌وگو کردند.

در اطلاعیه دفتر ملا برادر به مسائل امنیتی و درگیری‌های مرزی میان طالبان و نظامیان پاکستان اشاره‌ای نشده، اما ذکر شده که ملا برادر از هیات پاکستانی درخواست کرده است برای تردد از بندرهای زمینی افغانستان در مرز دو کشور تسهیلاتی در نظر بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه آمده که مسائل تجاری و اقتصادی باید از مسائل سیاسی و امنیتی تفکیک شود تا به سیاست آمیخته نشود. ملا برادر تاکید کرد که باید در مرز تورخم و سپین بولدک برای همه مسافران تسهیلات لازم فراهم و برای تردد بیماران تسهیلاتی خاص در نظر گرفته شود.

در اطلاعیه ادعا شده که هیات پاکستانی به طالبان اطمینان داده است که موارد مذکور را پیگیری می‌کند.

پس از سفر ژنرال فیض حمید، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، به کابل که اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ و در جریان شکل‎‌گیری کابینه طالبان انجام گرفت، این دومین هیات بلندپایه امنیتی پاکستان است که به افغانستان تحت سلطه طالبان سفر می‌کند.

این هیات در حالی به کابل رفته که روز یک‎شنبه، در پی تنش و درگیری مسلحانه میان مرزبانان طالبان و پاکستان، مرز تورخم در شرق افغانستان به روی کامیون‌های حامل کالای تجاری و مسافران بسته شد. از طرفی، حملات مرگبار تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در شهرهای پیشاور، کراچی و ایالت خیبرپختون‌خوا تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی پاکستان و غیرنظامیان وارد کرده است.

دولت پاکستان معتقد است که تحریک طالبان پاکستان تحت حمایت طالبان افغانستان فعالیت و حملات مرگبار خود به داخل پاکستان را از پناهگاه‌هایی در شرق افغانستان سازماندهی می‌کند. پس از سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، بیشتر اعضای تحریک طالبان پاکستان به افغانستان رفتند تا از حملات ارتش پاکستان در امان بمانند. پیش از این، شیخ رشید احمد، وزیر پیشین و رنا ثناءالله، وزیر کشور کنونی پاکستان، به‌صراحت گفته‌ بودند که تحریک طالبان پاکستان با استفاده از پناهگاه‌هایی در داخل افغانستان، حملات مرگبار در پاکستان را سازماندهی و اجرا می‌کنند.

رنا ثناءالله اواخر دسامبر ۲۰۲۲ گفت که پاکستان حق دارد پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را هدف قرار دهد. پس از آن، عمران خان هشدار داد که حمله نظامیان پاکستان به افغانستان ممکن است به یک جنگ طولانی و بی‌پایان منجر شود.

البته ارتش پاکستان پیش از این پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در استان‌های کنر و خوست در شرق افغانستان را بمباران کرده بود، اما تاکنون علنا در این زمینه اقدام نشده است.

هنوز مشخص نیست در سفر هیات امنیتی پاکستان به کابل روی چه مواردی توافق شده است اما برخی کارشناسان امنیتی گفته‌اند که هیئت مذکور در تلاش است طالبان افغانستان را به همکاری با دولت پاکستان برای سرکوب طالبان پاکستانی ترغیب کند.

بیشتر از جهان