امیرعبداللهیان با «دستور کار مشخص» وارد بغداد شد

جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکره و کنترل نرخ ارز دست به‌ دامن همسایه‌ها می‌شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بامداد چهارشنبه ۳ اسفند، به‌منظور دیدار رسمی با برخی مقام‌های عراق وارد بغداد شد. رسانه‌های داخلی ایران ادعا کرده‌اند «وساطت میان تهران و واشنگتن و میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی» از مهم‌ترین محورهای سفر امیرعبداللهیان به عراق است. از طرفی، رسانه‌های عراقی می‌گویند وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است درباره موضوع‌هایی مانند اجرایی کردن توافق‌های قبلی، پرونده آب، تامین امنیت مرزها و ورود زائران ایران به عراق با مقام‌های این کشور رایزنی کند.

وب‌سایت خبری العربی الجدید در گفت‌وگویی با عامر الفایز، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، اهداف سفر امیرعبداللهیان به بغداد را تشریح کرد. به گفته این عضو پارلمان عراق، «تحولات سیاسی و اقتصادی و تقویت همکاری‌ها میان تهران و بغداد در زمینه‌های اطلاعاتی، نفت، انرژی، آب و امنیت» موضوع سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق است.

عامر الفایز به پرونده وساطت بغداد میان تهران و ریاض نیز اشاره کرد و گفت از آنجا که ایران و عربستان سعودی محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، را قبول دارند، هر دو کشور مایل‌اند روند میانجیگری عراق ادامه پیدا کند.

اگرچه رسانه‌های داخلی ایران ادعا کرده‌اند وساطت میان تهران و واشنگتن از «محورهای اصلی» سفر امیرعبداللهیان به بغداد است، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق می‌گوید که این موضوع «ممکن است» بخشی از مذاکرات وزیر امور خارجه ایران در بغداد باشد؛ «به‌ ویژه که عراق این میانجیگری را به ایالات‌ متحده پیشنهاد کرد و آنان پاسخ مثبت دادند».

جمهوری اسلامی ایران که در ماه‌های گذشته با مطرح کردن شروطی، مذاکرات هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد، با شروع خیزش انقلابی و سرکوب معترضان، با انزوای بیشتری در جهان مواجه شد و اکنون با چالش‌های مختلفی دست‌به‌گریبان است که بارزترین آن‌ها صعود بی‌سابقه نرخ ارز است. مقام‌های دولتی ایران می‌کوشند به هر طریق، فنر قیمت ارز را پایین بکشند و برای این کار به روش‌های مختلفی متوسل شده‌اند؛ از سپردن اختیارات بی‌سابقه به بانک مرکزی و برنامه‌ریزی برای جایگزینی پول‌ روسیه و چین به‌ جای دلار و یورو گرفته تا کمک خواستن از کشورهای همسایه برای بازگشت به میز مذاکره و زنده کردن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر.

حسین امیرعبداللهیان، روز سه‌شنبه قبل از اینکه عازم بغداد شود، با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس دیدار کرد. علی علی‌زاده و ابوالفضل عمویی، دو تن از اعضای این کمیسیون، پس از دیدار با وزیر امور خارجه سخنانی را مطرح کردند که در رسانه‌های داخلی به‌شکل وسیعی بازتاب پیدا کرد. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول علی‌زاده نوشت: «مقام‌های عمان تمایل خود را برای ایفای نقش میانجیگری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده‌اند و در همین راستا، پادشاه این کشور اعلام کرد در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقام‌های ایران و آمریکا ردوبدل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش، به ایران سفر کند.»

ادعای سفر پادشاه عمان با «خبر خوش» به تهران در حالی مطرح شد که منابع خبری مستقل این موضوع را تایید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه‌اش با تسنیم، ادعای «ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه» را نیز مطرح کرد و گفت که میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران «مذاکرات غیرمستقیم» با واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است.

این خبر نیز در رسانه‌های داخلی به شکلی هدفمند منتشر شد اما برخلاف انتظار مقام‌های حکومت، در نرخ ارز تاثیری نداشت.

علی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش، به تمایل چینی‌ها به میانجیگری میان تهران و ریاض اشاره کرد. مقام‌های دولتی ایران در تلاش‌اند سفر ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش به چین را پردستاورد جلوه دهند اما به‌‎رغم انتظار آنان و تبلیغات گسترده، سفر رئیسی به پکن هم نتوانست در سرعت صعودی قیمت ارز تاثیری داشته باشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند به موضوع تبادل زندانیان «نگاهی انسانی» دارند اما شواهد آشکار می‌کند که تلاش ایران برای تبادل زندانیان به‌خصوص در ماه‌های اخیر، برای زنده کردن پول‌های بلوکه شده است و تبادل زندانیان با آمریکا نیز با هدف آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی دنبال می‌شود.

ابوالفضل عمویی پس از جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی با امیرعبداللهیان، از قول او گفت که «مسیر مذاکرات همچنان باز است» و ایران از طریق واسطه‌هایی از کشورهای منطقه مبادله زندانیان را دنبال می‌کند. به گفته او، واسطه‌ها میان ایران و آمریکا همچنان کار تبادل پیام را انجام می‌دهند.

تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای احیای مذاکرات هسته‌ای در شرایطی است که مقام‌های آمریکایی به‌صراحت گفته‌اند برجام دیگر اولویت آنان نیست. تلاش‌های ایرانیان برای تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا نیز همچنان ادامه دارد.