دادستان‌های افغان در تبعید: تحت تعقیب طالبان و تبهکارانیم

دادستان‌های دولت اشرف غنی، نهادی به نام «دادستان‌های افغان در تبعید» ایجاد کرده‌اند

گروهی از دادستان‌های دولت پیشین افغانستان روز سه‌شنبه، دوم اسفندماه، با تجمع در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، اعلام کردند تبهکاران و طالبانی که در زمان حاکمیت دولت‌های پیشین افغانستان به‌دلیل ارتکاب جرم در دادگاه‌‎های آن کشورمحاکمه شده‌اند، اکنون به‌دنبال دادستان‌ها و اعضای خانواده‌هایشان‌اند.

در اعلامیه دادستان‌های دولت پیشین افغانستان که یک نسخه آن به ایندیپندنت فارسی ارسال شده، آمده است: «اکثریت قاطع دادستان‌ها از وظایفشان سبکدوش (عزل) گردیده‌اند. آنان و اعضای فامیل‌هایشان ازطرف محکومین جرایم مختلف که توسط گروه طالبان از محابس رها گردیدند و همچنین ازطرف بسیاری ازاعضای خود این گروه که نیز زمانی شامل فهرست مجرمین بودند، در معرض انتقام‌گیری شدید قرار دارند.»

دادستان‌های دولت پیشین افغانستان می‌گویند که در ۱۹ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، شماری از دادستان‌ها کشته، بازداشت و ناپدید شده‌اند و شماری دیگر افغانستان را به قصد پناهنده‌شدن به کشورهای مختلف جهان، ترک کرده‌اند. آنان مدعی‌اند شماری دیگر از دادستان‌ها نیز که نتوانسته‌اند به دلایل مختلف افغانستان را ترک کنند، در ترس و هراس زندگی می‌کنند و از زندگی اجتماعی حذف شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌های دولت پیشین افغانستان با استناد به گزارش اخیر کارشناسان سازمان ملل متحد که در آن از دادستان‌‌ها و قاضی‌ها در افغانستان به‌عنوان «گروه در معرض تهدید جدی» یاد شده است، گفتند که نهادهای حقوق بشری باید برای حفاظت از جان دادستان‌ها اقدام کنند.

براساس این اعلامیه، جمعی از دادستان‌های دولت پیشین افغانستان که به‌صورت بلاتکلیف در پاکستان به‌سر می‌برند، نهادی به نام «دادستان‌های افغان در تبعید» ایجاد کرده‌اند تا از طریق آن با سازمان‌های مدافع حقوق بشر و همچنین اتحادیه‌های دادستان‌ها در سراسر جهان تماس بگیرند و برای نجات خود و خانواده‌هایشان تلاش کنند.

در اعلامیه دادستان‌های پیشین آمده است: «تمامی نهادهای ذی‌ربط ملی و بین‌المللی باید در زمینه جلوگیری ازحذف فزیکی  دادستان‌ها و همچنان پراکندگی اعضای حرفوی (حرفه‌ای) دادستانی کل افغانستان اقدام کنند.»

براساس این اعلامیه، طالبان با سلطه بر افغانستان، ماهیت اصلی و حقوقی دستگاه قضایی را از بین بردند و این نهاد که روی آن سرمایه‌گذاری هنگفتی صورت گرفته بود، از هم پاشیده است. در اعلامیه از نهادهای حامی دادستان‌ها تقاضا شده است که برای حفاظت از دستگاه قضایی افغانستان اقدام شود تا در آینده، بار دیگر افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده این دستگاه را فعال کنند.

با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، بیشتر دادستان‌ها و قاضی‌های آن کشور از ترس انتقام‌جویی طالبان و افراد مجرمی که از زندان‌ها آزاد شده بودند، کشور را ترک کردند.

شماری از دادستان‌های زن به کمک نهادهای بین‌‌‌المللی به کشورهای غربی، ازجمله کانادا، استرالیا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، رفتند؛ اما بیشتر دادستان‌های مرد همچنان در افغانستان و کشورهای منطقه گرفتار مانده‌اند.

بازگشت طالبان به قدرت که منجربه افزایش میزان فقر، بیکاری و انزوای بین‌المللی افغانستان شد، فرار صدهاهزار افغان به ایران، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورهای جهان را درپی داشت.