رعب و وحشت در هرات؛ طالبان اجساد دو تن را به نمایش گذاشتند

طالبان در دوران حکومت ۱۸ماهه‌شان بر افغانستان، بارها افرادی را به اتهام‌های آدم‌ربایی و سرقت‌ مسلحانه تیرباران کردند و جسدهایشان در ملاء‌عام به نمایش گذاشتند

طالبان روی یکی از جسدها به‌شکل هشدارآمیزی نوشتند: «کسی که به مجاهدین/طالبان شلیک یا دزدی کند، از این پند بگیرد»- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

پلیس طالبان در هرات روز سه‌شنبه، دوم اسفندماه، اعلام کرد که دو تن را به اتهام دزدی با شلیک گلوله کشتند و اجسادشان را در شهر به نمایش گذاشتند.

این جسدها در چوک‌گلها در مرکز شهر هرات، برای چندین ساعت به نمایش گذاشته شده بود.

در خبرنامه‌ پلیس طالبان آمده است که این دو تن در درگیری با نیروهایشان کشته شده‌اند.

طالبان روی یکی از جسدها به‌شکل هشدارآمیزی نوشته بودند: «کسی که به مجاهدین/طالبان شلیک یا دزدی کند، از این پند بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایل صوتی منتسب به عبدالله انصار، آمر مطبوعات (سخنگوی رسانه‌ای) پلیس طالبان در هرات به‌دست ایندیپندنت فارسی رسیده است که می‌گوید نیروهای طالبان پس از درگیری، این دو تن را کشتند.

او افزوده است: «به مجاهدین/طالبان هفت صبح از مربوطات حوزه پنجم شهر اطلاع می‌رسد که دو سارق مسلح به تفنگچه تی‌تی با مجاهدین درگیر می‌شوند و بعد از تعقیب به درگیری خود ادامه می‌دهند و هر دو سارق کشته می‌شوند.»

به گفته‌ او، در این درگیری به هیچ‌یک از نیروهای پلیس طالبان آسیبی نرسیده است.

اقدام‌های طالبان مانند برگزاری دادگاه‌های صحرایی و به‌نمایش گذاشتن جسدها، با واکنش تند شماری از ساکنان شهر هرات مواجه شده است.

طالبان در دوران حکومت ۱۸ ماهه‌شان بر افغانستان، بارها افرادی را به اتهام‌های آدم‌ربایی و سرقت‌ مسلحانه تیرباران کردند و جسدهایشان در ملاء‌عام به نمایش گذاشتند.

طالبان ادعا می‎‌کنند که نمایش جسدها در سطح شهر باعث کاهش میزان جرایم می‌شود.

اما این انتقاد بر طالبان وارد می‌شود که بدون حکم دادگاه اقدام به کشتن متهمان می‌کنند.

نیروهای طالبان در چندین مورد، درپی مشکوک‌شدن به غیرنظامیان، آن‌ها را به گلوله بستند و پس از آن، به‌هیچ‌وجه پاسخگو نشدند.

بیشتر نیروهای طالبان خواندن و نوشتن بلد نیستند و برخورد آن‌ها با متهمان تند است. این نیروها طی دو دهه جنگ با نظام جمهوریت مورد حمایت کشورهای غربی، در جنگ چریکی در شهرستان‌ها و روستاها مهارت پیدا کرده‌اند. نیروهای طالبان درحال حاضر نیز مانند گذشته فکر می‌کنند که همچنان در سطح شهرها هم باید با مخالفانشان سریع و حتی «خشن» برخورد کنند.

در دوران حکومت طالبان فشار بر شهروندان و سرکوب آنان در بالاترین حد توصیف می‌شود و حق اعتراض و دادخواهی از آن‌ها گرفته شده است. طالبان چندین منتقد را در هرات بازداشت کردند و آ‌ن‌ها پس از سپری‌کردن چندین ماه حبس با دادن ضمانت قوی از بند رها شدند.

بیشتر از جهان