احمد مسعود: در مقابل طالبان ایستادگی کنید تا افغانستان را از نابودی نجات دهید

رهبر جبهه‌ مقاومت ملی از علمای افغانستان و کشورهای اسلامی خواست که جلوی طالبان بایستند و اجازه ندهند که این گروه از نام دین اسلام سوءاستفاده کنند

احمد مسعود، رهبر جبهه‌ مقاومت ملی افغانستان، روز پنجشنبه اول دی (۲۲ دسامبر)‌، در واکنش به دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها‌، بر مبارزه جدی با طالبان تاکید کرد.

 احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، است.

احمد مسعود بر مبارزه جدی با طالبان تاکید کرد و از شهروندان افغان خواست که در مقابل این گروه ایستادگی کنند. او گفت: «بیایید یک‌جا و متحد در مقابل تمام توطئه‌‌ها و تمام جهل و تاریکی‌ها بایستیم و مبارزه کنیم و عزت، کشور و آینده خود را نجات بدهیم.»

او افزود که برای نجات افغانستان از «جهل، تاریکی و ظلم، بیایید با اتحاد و انسجام مبارزه و مقاومت کنیم و یک افغانستان آزاد، آباد و مستقل بسازیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود جامعه جهانی را متهم کرد که در قبال افغانستان سیاست مشخصی ندارد و تنها عملکرد طالبان را محکوم می‌کند که کافی نیست.

او گفت: «سیاست دنیا یک بام و دو هوا است. به‌عنوان مثال عین جهالت، وحشی‌گری، نادانی و تروریسم با همین اسم و کردار و فقط چند کیلومتر آن طرف‌تر جریان دارد و تصمیم دنیا در مقابلش مبارزه است و قابل پذیرش نیست، اما در این‌طرف [اشاره به افغانستان] شما می‌بینید که فقط دنیا به محکوم کردن اکتفا می‌کند.»

تحریک طالبان پاکستانی با به قدرت رسیدن طالبان در ‍۱۵ اوت ۲۰۲۱، حملاتشان علیه دولت پاکستان را افزایش داده‌اند. پس از گروگان‌گیری در شهر بنو در ایالت خیبرپختونخوا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۱۹ دسامبر، در یک نشست خبری از گروه طالبان خواست از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی ضد پاکستان جلوگیری کنند.

رهبر جبهه مقاومت ملی از علمای افغانستان و کشورهای اسلامی خواست که در مقابل طالبان بایستند و اجازه ندهند که این گروه از نام دین اسلام سوءاستفاده کنند. او گفت: «امیدوارم که علمای کشورهای اسلامی مانع سوءاستفاده بیشتر طالبان از دین اسلام و از نام دین بشوند و مردم افغانستان برای برقراری نظام اسلامی واقعی که به تامین صلح و امنیت منجر شود، همکاری کنند و بار دیگر افغانستان آزاد و مستقل شود.»

او به عملکرد ۱۶ ماهه طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت که طالبان با کشتار، تجاوز، خشونت و جلوگیری از آموزش دختران، موجب بدنامی دین اسلام و نابودی افغانستان می‌شوند.

با سرنگونی دولت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، احمد مسعود با شماری از نظامیان به استان پنجشیر رفتند و مقاومت مسلحانه علیه طالبان را آغاز کردند. طالبان بارها تلاش کردند که نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی را در پنجشیر و استان‌های دیگر سرکوب کنند، اما موفق به این کار نشدند.

تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، با موجی از انتقادها مواجه شد.

عبدرب رسول سیاف، یکی از چهره‌های سیاسی و جهادی افغانستان، از طالبان خواست ممنوعیت آموزش دختران و زنان را لغو کنند.

او در صفحه‌ فیس‌بوکش نوشت: «از خدا بترسید و خواست‌های شخصی‌تان را به نام شریعت اعمال نکنید. بر اساس شرع موظف هستید زمینه‌ها و امکانات مناسب و آبرومندانه برای تحصیل آن‌ها [دختران] فراهم کنید، زیرا جامعه به دکتر زن، پلیس زن، مربی زن و...نیاز دارد.»

با روی کار آمدن طالبان، محدودیت‌های شدیدی علیه حقوق فردی و اجتماعی زنان وضع شد. طالبان رفتن زنان به سالن‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی، حمام‌ها و سفر بدون محرم شرعی را ممنوع کردند.

طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده آمریکا مدعی بودند که نسبت به دوران نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی تغییر کرده‌اند، اما با به قدرت رسیدن دوباره روزبه‌روز فشار و محدودیت علیه زنان را افزایش دادند.