مجروح جمعه خونین زاهدان جان باخت

زر بی‌بی اسماعیل‌زهی در اثر جراحت ناشی از اصابت گلوله جنگی کشته شد

 زر بی‌بی اسماعیل‌زهی، یکی از مجروحان جمعه خونین زاهدان، روز دوشنبه اول اسفند ۱۴۰۱ در اثر جراحت ناشی از اصابت گلوله جنگی جان باخت.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، زر بی‌بی اسماعیل‌زهی که ۶۰ سال داشت و همسر امیرمحمد براهویی بود، از ناحیه کتف چپ هدف اصابت گلوله جنگی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته بود اما مرمی فشنگ به سمت کمرش حرکت کرد و به قطع نخاع او منجر شد. او پس از جراحت، به بیمارستان خاتم زاهدان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. این زن بلوچ پس از بیش از چهار ماه، به دلیل عفونت ناشی از جراحت درگذشت.

سنی آنلاین پیش از این درباره روایت این کشته‌شده جمعه خونین زاهدان، از اتفاق‌های آن روز ویدیویی منتشر کرده بود. زر بی‌بی جمعه ۸ مهر، برای آرام کردن نوه خردسالش او را بغل کرد و از خانه بیرون آمد. او در روایتش از آن روز گفته بود: «به‌گمانم دو قدم از خانه بیرون نگذاشته بودم که در حالی که کودک در آغوشم بود، تیری به بدنم خورد. بچه از بغلم پایین افتاد و من بر زمین افتادم. روی زمین که افتادم، دیدم بچه‌ها گریه می‌کنند و داد و فریاد می‌زنند که مادر چه شد. مرا داخل خانه آوردند و پرسیدند مادر چه شده؟ گفتم هیچی نمی‌دانم اما همان روز اول فهمیدم پاهایم فلج شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابوالفضل ماهگلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه اعلام کرد که متهمان کشتار جمعه خونین زاهدان دو نفر بودند و اکنون در بازداشت به‌ سر می‌برند. پس از اعتراض‌های فراوان مولوی عبدالحمید، دیگر روحانیون اهل سنت و همچنین مردم سیستان و بلوچستان و پافشاری آنان بر ضرورت محاکمه عاملان و آمران کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان، حاکمیت که در تلاش است وانمود کند در حال تنبیه عاملان این اتفاق است، دو نفر را مقصر اعلام کرده است. این در حالی‌ است که بنا بر ویدیوهای موجود، در این واقعه صدها تن از افراد نیروی انتظامی دست داشته‌اند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح سیستان و بلوچستان علت تاخیر در رسیدگی به پرونده کشتار جمعه خونین زاهدان را که هنوز به صدور کیفرخواست و ارسال به دادگاه منتهی نشده‌ است، تکمیل نشدن اسناد و مدارک از جمله گواهی انحصار وراثت که برای دادگاه مهم است، عنوان کرد. او در این رابطه گفت: «برخی زخمی‌شدگان باید از پزشکی قانونی گواهی‌ طول درمان می‌گرفتند که پیگیری کردیم هرچه زودتر انجام و پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال شود.»

اعتراض‌های استان سیستان و بلوچستان پس از آن آغاز شد که خبر تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی سابق چابهار، به یک دختر ۱۵ ساله در بازداشت منتشر شد. مسئولان جمهوری اسلامی پس از تکذیب‌های فراوان، سرانجام مجبور شدند واکنشی جدی نشان دهند و فرمانده انتظامی سابق چابهار به حبس و انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دادگاه نظامی ۱ استان سیستان و بلوچستان ابراهیم کوچک‌زایی را به استناد مواد ۵۵، ۷۸ و ۳۸ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و بند پ ماده ۱۳۴ و ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی، به جرم ایجاد جو بدبینی به نیروی انتظامی به ۱۵ ماه حبس، بابت تهیه صورت‌جلسه خلاف واقع به ۱۵ ماه حبس تعزیری و به دلیل لغو دستور و تهدید نیز هر کدام به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. دادگاه علاوه بر حبس، نامبرده را به انفصال از خدمات دولتی و عمومی نیز محکوم کرده و حکم صادره قطعی و لازم‌الاجرا عنوان شده است.

پرونده ابراهیم کوچک‌زایی در مورد سایر اتهام‌های مطرح‌شده، در دیوان عالی کشور در دست بررسی و رسیدگی است.