آوار روی آوار؛ مردم ترکیه و سوریه از خانه‌های نیمه‌ویران خود گریختند

زلزله‌های شامگاه دوشنبه نیز تعدادی کشته و زخمی به جا گذاشت

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای که شامگاه دوشنبه اول اسفند، استان هاتای ترکیه را لرزاند، دست‌کم سه کشته به جا گذاشته است. او به خبرنگاران گفت که عملیات جست‌وجو برای نجات افرادی که زیر آوار مانده‌اند، ادامه می‌یابد. در خبری دیگر، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، اعلام کرد که بیش از ۲۹۴ نفر در زلزله‌های شامگاه دوشنبه مصدوم شده‌اند که حال ۱۸ تن از آنان وخیم است.

آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، از زخمی شدن شش نفر در حلب بر اثر ریزش آوار خبر داد. سازمان دفاع مدنی سوریه، موسوم به کلاه‌سفیدها، نیز اعلام کرد در شمال غرب سوریه دست‌کم ۱۳۰ نفر در اثر زلزله اخیر مصدوم شده‌ و تعدادی از ساختمان‌ها که قبلا در اثر زلزله آسیب دیده بودند، فروریخته‌اند.

زمین‌لرزه‌های شدید ششم فوریه (۱۷ بهمن) در مناطق مرزی ترکیه و سوریه بیش از ۴۷ هزار کشته به جا گذاشت، نزدیک به ۱۱۵ هزار نفر مصدوم و بالغ‌ بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیز آواره شدند.

طی روز‌های گذشته بسیاری از خانواده‌ها در حالی‌ که سوگوار عزیزانشان بودند، به خانه‌های نیمه‌ویران خود بازگشتند. بسیاری نیز در بیمارستان‌های صحرایی تحت درمان بودند. آسیب‌های ناشی از زلزله‌های شدید قبل همچنان ادامه داشت که ناگهان شامگاه دوشنب اول اسفند، دو زمین‌لرزه دیگر به بزرگی ۶.۴ و ۵.۸ شهرستان دفنه در استان هاتای ترکیه را لرزاند. شدت این زلزله آن‌قدر زیاد بود که در لبنان، سوریه، اردن و فلسطین نیز احساس شد.

رسانه‌های داخلی ترکیه گزارش داده‌اند که در اثر زلزله‌های شامگاه دوشنبه تعدادی از ساختمان‌های نیمه‌ویران در مناطق مختلف فروریخته‌اند.

زمین‌لرزه‌های شدید شامگاه دوشنبه پس از آن اتفاق افتاد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده آمریکا، به مناطق زلزله‌زده ترکیه سفر کرد و به آسیب‌دیدگان قول داد کشورش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان را به ۱۸۵ میلیون دلار افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلزله شامگاه دوشنبه موجی از نگرانی و وحشت در میان ساکنان مناطق آسیب‌دیده به وجود آورد و گزارش‌های محلی حاکی از آن است که مردم به‌رغم سرمای شدید و یخبندان، به خانه‌های نیمه‌ویران خود باز نمی‌گردند.

پس از زمین‌لرزه شامگاه دوشنبه، مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه‌ای اروپا درباره احتمال وقوع سونامی در ترکیه، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال هشدار داد. هم‌زمان، سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) نیز از شهروندان این کشور خواست با توجه به احتمال بالا آمدن آب دریا از خط ساحلی فاصله بگیرند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از زمین‌لرزه‌های شامگاه دوشنبه در حساب کاربری‌اش نوشت که فکرش پیش مردم ترکیه و سوریه است که با زلزله‌های جدیدی مواجه شده‌اند. او خبر داد که سازمان ملل متحد آماده است کمک‌های بیشتری برای آسیب‌دیدگان ارسال کند.

گوترش پیش‌تر نیز در توییتی نوشته بود: «زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری را در شرایط سخت زمستانی بی‌خانمان کرده است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه از استان هاتای بازدید کرد و گفت که دولتش ساخت نزدیک به ۲۰۰ هزار خانه جدید در مناطق آسیب‌دیده را از اوایل ماه آینده آغاز می‌کند.

اردوغان وعده داد که ساختمان‌های جدید بلندتر از سه یا چهار طبقه نخواهند بود و با مشورت استادان ژئوفیزیک، ژئوتکنیک، زمین‌شناسی و زلزله‌شناسی و دیگر کارشناسان روی زمین‌های محکم‌تر و با استاندارد‌های بالاتر ساخته خواهند شد.

بیشتر از جهان