امارات و اسرائیل از نخستین شناور نظامی مشترک رونمایی کردند

این رونمایی نشان‌دهنده رشد روابط نظامی دو کشور، و نیز افزايش تهديدهای دريایی در منطقه خليج فارس است

سال‌ها است که مسیرهای کشتیرانی خلیج فارس هدف حمله‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند-Ryan LIM / AFP

امارات متحده عربی و اسرائيل روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند) از نخستین شناور بدون سرنشین ساخت دو کشور رونمایی کردند. این رونمایی نشان‌دهنده رشد روابط نظامی دو کشور، و نیز افزايش تهديدهای دريایی در منطقه خليج فارس است.  

این شناور نظامی دارای سنسورهای پیشرفته و سیستم‌های تصویربرداری است و افزون بر این، می‌تواند برای نظارت، شناسایی و تشخیص مین‌های دریایی مورد استفاده قرار گیرد. این شناور در جریان نمایشگاه دفاع و امنیت دریایی در سواحل ابوظبی رونمایی شد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شناور بدون سرنشین یا «USV» با همکاری صنایع هوافضای اسرائیل و کنسرسیوم دفاعی امارات طراحی و ساخته شده است. 

سال‌ها است که مسیرهای کشتیرانی خلیج فارس هدف حمله‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند.

اورن گووتر، مدیر بخش دریایی صنایع هوافضای اسرائیل، گفت: «برای اولین بار یک پروژه مشترک انجام داده‌ایم و این نشان‌دهنده توانایی و نقاط قوت هر دو کشور در دفاع از سواحل و کشف مین‌های دریایی است.»

گووتر که کاپیتان سابق نیروی دریایی کشورش است، گفت: «این شناورها با تهدیدهای منطقه‌ای مقابله خواهند کرد و دو کشور قصد دارند آن‌ها را به نقاط دیگر نیز صادر کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات و اسرائیل پیوسته مشارکت نظامی خود را، از جمله با همکاری‌های دفاعی، عمیق‌تر کرده‌اند. روابط دو کشور در سال ۲۰۲۰ و طی پیمان ابراهیم با میانجیگری آمریکا عادی‌سازی شد.

در ژانویه ۲۰۲۲، البیت سیستمز، شرکت الکترونیک دفاعی اسرائیل، گفت که شرکت تابعه آن در امارات قراردادی به ارزش حدود ۵۳ میلیون دلار برای تامین سیستم‌‌های نیروی هوایی امارات به دست آورده است. شرکت‌های دفاعی اماراتی و اسرائیلی همچنین برای توسعه یک سیستم خودکار ضدپهپادی تلاش می‌کنند. 
مقابله با تهدیدات دریایی جمهوری اسلامی ایران، محور همکاری مشارکت امارات و اسرائیل است.

اسرائيل روز يکشنبه، ۱۹ فوریه، ايران را متهم کرد که به يک تانکر مرتبط با اسرائيل در سواحل عمان حمله کرده است. این دومین اتهام از این نوع در سال جاری بوده است.

کارشناسان می‌گویند که با توقف مذاکرات احیای برجام،  جمهوری اسلامی ایران حملات خود را در منطقه از سر گرفته است.

بیشتر از جهان