اسرائیل چهار ماه دیگر رزمایشی بسیار بزرگ برگزار می‌کند

وزارت دفاع و ارتش اسرائیل هر چند سال یکبار، سناریوهای بالقوه برای مواجهه با درگیری‌ها، بحران و جنگ را به‌روز می‌کند

اسرائیل سناریوی امنیتی جدیدی برای رویارویی‌های احتمالی آینده ارایه می‌کند- AFP

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» اسرائیل، روز سه‌شنبه نوشت که اسرائیل قرار است در ژوئن ۲۰۲۳ رزمایشی نظامی در مقیاس بزرگ برای آزمایش سناریوهای جنگی علیه حزب‌الله در شمال و گروه‌های اسلام‌گرا در غزه برگزار کند.

این رزمایش در پاسخ به تخریب احتمالی حداکثر ۵۰۰ ساختمان در جنگ سه‌هفته‌ای انجام می‌شود.

این روزنامه اسرائیلی نوشت که وزارت دفاع و ارتش اسرائیل درباره اینکه در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه در شمال و جنوب، از جمله تخریب صدها ساختمان، اختلال در زنجیره تامین تداراکات و شورش‌های عمومی چه گزینه‌هایی باید پیش گرفت؛ به هیات وزیران گزارش ارزیابی ارائه می‌کنند.

حمله‌ سایبری به شبکه‌های سلولی و مختل شدن زنجیره‌ تامین به دلیل حضور نداشتن رانندگان عرب کامیون‌ها، تنها برخی از سناریورهای احتمالی در زمان جنگ در شمال و جنوب است که به کابینه امنیتی ارائه شده است.

وزارت دفاع و ارتش اسرائیل هر چند سال یکبار، سناریوهای بالقوه‌ای را  به‌روز می‌کنند؛ از جمله برای درگیری نظامی علیه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است. این سناریوها، به‌روزترین ارزیابی‌های ارتش اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ارزیابی جدید در ماه اوت گذشته تکمیل شد و به تصویب کمیته وزارتی رسید. اکنون قرار است این ارزیابی در کمیته امنیتی جدید در دولت نخست وزیر بنیامین نتانیاهو بررسی شود.

بر اساس این گزارش، ۷۰ درصد خانواده‌های اسرائیلی در خانه‌های خود پناهگاه‌ و اتاق امنیتی کافی دارند، اما نگرانی‌ اصلی، اختلال شدید در زندگی میلیون‌های غیرنظامی است که ناشی از آتش دشمن یا نفوذ تروریست‌ها است.

این گزارش وضعیتی را تصویر کرده است که در آن رانندگان عرب کامیون‌ها از کار کردن خودداری کنند و در میان شورش‌ها، زنجیره حیانی غذا، دارو و سوخت دچار اختلال شود و در نتیجه به تلاش‌های جنگی اسرائیل آسیب جدی وارد شود. مشکل بخش دولتی و خصوصی اسرائیل این است که به‌شدت به پرسنل حمل و نقل عرب متکی است.

ارتش اسرائیل در طول درگیری‌های یک‌ ماهه سال گذشته تخمین زد که پتانسیل شلیک ۱۵۰۰ راکت و موشک در مدت ۲۴ ساعت در سمت شمال اسرائیل وجود دارد و تیم‌های امدادی با استفاده از نیروهای ذخیره ارتش و سربازان و تیم‌های محلی که قبلا آموزش دیده‌اند برای چنین سناریویی آماده می‌شدند.

این گزارش به چهار تهدید اصلی برای اسرائیل از جمله حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، حمله موشکی گسترده، زلزله و بحران پزشکی مانند بیماری همه‌گیر اشاره می‌کند که اسرائیل باید برای آن آماده باشد.

سناریوی به‌روز شده برای نخستین بار احتمال حمله سایبری علیه شبکه‌های سلولی اسرائیل را مطرح کرده است که برای ارتباطات اسرائیل حیاتی‌اند.

بیشتر از جهان