نخست‌وزیر عراق: امیدوارم به زودی میانجی مذاکرات تهران و ریاض باشیم

محمد شیاع السودانی در نشست مونیخ از نقش عراق در میزبانی مذاکرات تهران و ریاض سخن گفت

نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست امنیتی مونیخ گفت بغداد مایل است به نقش خود در مقام میانجی مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ادامه دهد. این نقش در زمان نخست‌وزیر قبلی عراق، مصطفی کاظمی، آغاز شد؛ چهره‌ای که بر خلاف سودانی و سایر نخست‌وزیرهای سالیان اخیر عراق، از تایید جمهوری اسلامی ایران برخوردار نبود و به تعبیری، نخستین نخست‌وزیر غیراسلامگرا در عراق پس از صدام به حساب می‌آمد. کاظمی رابطه ویژه‌ای نیز با عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، داشت. 

سودانی پس از ماه‌ها بحران سیاسی و با پشتیبانی احزاب عراقی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. با این حال، او تاکید کرده که مایل است بغداد همچنان میزبان مذاکرات دیپلماتیک منطقه باشد. سودانی در پاسخ به پرسشی راجع به مذاکرات تهران و ریاض گفت: «این بخشی از نقش عراق است که ما می‌کوشیم پایدار باشد. امیدوارم که این مذاکرات که متاسفانه متوقف شده‌اند، با سرعت هر چه بیشتر از سر گرفته شوند و به نظرم هر دو طرف تمایل جدی دارند که این کار تحت لوای عراق انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سودانی از سخنرانان مهم نشست مونیخ در روز شنبه، ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، بود و در سخنانش تاکید کرد که برای تشویق سرمایه‌گذاری در عراق و احیای اعتماد مردم به روند سیاسی، باید با فساد اقتصادی برخورد شود. 

سودانی پیش از این تاکید کرده بود که عراق مایل است همزمان، هم با جمهوری اسلامی ایران رابطه خوبی داشته باشد و هم با ایالات متحده آمریکا. او روز شنبه با پرسشی در این مورد مواجه شد و پاسخ داد که روابط بغداد با تهران جنبه راهبردی، اقتصادی و مذهبی دارند، اما بغداد آمریکا را «شریکی برای تحول عراق و مبارزه با تروریسم» می‌داند. 

سودانی در مونیخ با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، نیز دیدار کرد. وزیر خارجه آمریکا بر حمایت واشنگتن از ثبات، امنیت و حق حاکمیت عراق، و تعهد ایالات متحده به همکاری با بغداد تحت «توافق چارچوب راهبردی آمریکا و عراق» تاکید کرد. 

خبرگزاری مهر، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشت سودانی روز یکشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، در حاشیه نشست مونیخ گفته است که مذاکرات تهران و ریاض در آینده نزدیک از سر گرفته می‌شوند. اما سایر رسانه‌ها هنوز چنین گفته‌ای را گزارش نکرده‌اند.