نشانه‌های یائسگی؛ مه مغزی چیست؟

احساس سردرگمی و از دست دادن حافظه در میان زنانی که دوران یائسگی را سپری می‌کنند رایج است

یائسگی فرایندی طبیعی در بدن است که با توقف عادت ماهانه رخ می‌دهد و با طیف وسیعی از عوارض، هم جسمانی و هم روانی، همراه است.

به منزله بخشی از روند طبیعی پیری، یائسگی اکثر زنان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و معمولا در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است زودتر رخ دهد.

یکی از عارضه‌های اصلی که بسیاری از زنان در دوران یائسگی یا پیش از یائسگی گزارش می‌کنند، مه مغزی (brain fog) است.

مه مغزی می‌تواند در کنار عوارض دیگر، از جمله اضطراب، نوسان‌های خلقی، گرگرفتگی و خونریزی‌های ماهانه نامنظم ظاهر شود. به گفته سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (NHS)، این عارضه‌ها ممکن است سال‌ها قبل از پایان گرفتن عادت ماهانه شروع شود و حتی پس از پایان آن ادامه یابد.

دچار شدن به مه مغزی ممکن است برای بعضی افراد پریشان‌کننده و حتی عامل نگرانی باشد، زیرا می‌تواند بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر بگذارد.

اینجا همه چیزهایی که باید در مورد مه مغزی و ارتباط آن با یائسگی بدانید آمده است.

مه مغزی چیست؟

مه مغزی یک اصطلاح پزشکی نیست، بلکه اصطلاحی علمی است که اغلب برای توصیف احساس سستی، گیجی، فراموشی و در مجموع سردرگمی به کار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سازمان خدمات ملی سلامت، مه مغزی ممکن است شبیه اثرات کمبود خواب یا استرس باشد. همچنین می‌تواند در طول دوره نقاهت بعضی از بیماری‌ها، از جمله کووید-۱۹، یا زمانی که فرد دچار صدمه جزئی به سر می‌شود، رخ دهد.

افرادی که با افسردگی یا اضطراب زندگی می‌کنند نیز اغلب احساس می‌کنند مه مغزی دارند.

مه مغزی چه شکلی است؟

عوارض [مه مغزی] می‌تواند شامل مشکلاتی در به خاطر سپردن کلمات و اعداد، بروز اختلالات در زندگی روزمره، و مشکل در تمرکز باشد - مانند از دست دادن رشته افکار یا به‌سادگی پرت شدن حواس.

بعضی از افراد همچنین متوجه می‌شوند که در تغییر وظایف مشکل دارند یا ممکن است دلیل انجام کاری را فراموش کنند.

مه مغزی می‌تواند بر زندگی شغلی شما اثر بگذارد، چنانکه بسیاری از زنانی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند، شغل خود را به دلیل این عارضه‌ها ترک می‌کنند. نظرسنجی بوپا (Bupa) در سال ۲۰۱۹ نشان داد که حدود ۹۰۰ هزار زن در بریتانیا در یک دوره زمانی نامشخص، شغل خود را به دلیل این وضعیت ترک کرده‌اند.

داوینا مک کال، که برای افزایش آگاهی در مورد یائسگی فعالیت می‌کند، درباره اینکه چگونه مه مغزی او را نگران کرده که مبادا شغل خود را از دست بدهد، سخن گفته است. او گفت: «در برنامه‌ای با نام «قدم برداشتن» (Stepping Out) حضور داشتم و به لارنس لولین- بوون نگاه می‌کردم و به این فکر می‌کردم که «من همین سه ثانیه پیش نام تو را گفتم و انگار تا جان ندهم نمی‌توانم آن را به یاد بیاورم.»

«به معنای واقعی کلمه انگار یک صفحه خالی [در مغزم] بود... نمی توانستم جلو گریه‌ام را بگیرم. واقعا به طرزی عصبی گریه می‌کردم، زیرا صرفا فکر می‌کردم «دارم دیوانه می‌شوم.»

چرا مه مغزی از نشانه‌های یائسگی است؟

به گفته انجمن بین‌المللی یائسگی (IMS)، دانشمندان بر این باورند که مه مغزی با افزایش و کاهش سطح هورمون در طول یائسگی و نیز برخی عوارض دیگر، مانند گرگرفتگی و تغییرات خلقی، پدید می‌آید.

دکتر نیکول جاف، از نویسندگان «اوراق سفید انجمن بین‌المللی یائسگی» با عنوان «مه مغزی در یائسگی»، می‌گوید: «مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد که حافظه زنان در یائسگی تغییر می‌کند و «مه مغزی» رایج است. هرچند این وضعیت ممکن است موقتا بر کیفیت زندگی زنان تاثیر بگذارد، خبر خوب این است که عوارض آن در مجموع خفیف است و پس از یائسگی برطرف می‌شود.»

«زنان اغلب نگرانند که این مشکلات حافظه، نشانه اولیه بیماری آلزایمر یا زوال عقل باشد، اما این بیماری‌ها در میانسالی بسیار نادر است. باید به زنان اطمینان داد که بیشتر مشکلات حافظه پیش و در طول یائسگی، معمولا با گذشت زمان بهتر می‌شوند.»

چگونه می‌توان مه مغزی را درمان کرد؟

انجمن بین‌المللی یائسگی به زنان توصیه می‌کند که با ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، از سلامت مغز خود محافظت کنند. این انجمن کاهش مصرف غذاهای نشاسته‌ای، چرب، شیرین، و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را تشویق می‌کند.

ترک سیگار، نوشیدن الکل در حد اعتدال، خواب کافی و به حداقل رساندن اضطراب نیز می‌تواند به کاهش اثرات مه مغزی کمک کند.

پروفسور پائولین ماکی، از نویسندگان «اوراق سفید انجمن بین‌المللی یائسگی»، افزود: «ما همه زنانی را که در دوران یائسگی دچار مشکلات حافظه یا عوارض آزاردهنده دیگری می‌شوند، تشویق می‌کنیم که برای گرفتن کمک با پزشک خود تماس بگیرند تا بتوانند در مورد درمان‌های موجود برای کمک به آن‌ها صحبت کنند.»

«درمان عوارض یائسگی اغلب می‌تواند برای [تقویت] شناختی و نیز بهبود کلی مفید باشد.»

© The Independent