نمایش عفو این‌بار در دانشگاه‌ها: صدور حکم تعلیق ده‌ها دانشجو هم‌زمان با دستور عفو دانشجویان

اظهارات رئیسی و خزعلی درباره «عفو دانشجویان» وقتی بیش‌ازپیش چهره «نمایش تبلیغاتی» به خود می‌گیرد که روز شنبه ۲۹ بهمن هم‌زمان با این اظهارات، حکم تعلیق برای شمار بیشتری از دانشجویان صادر شد

در حالی‌که انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی، از صدور «دستور عفو دانشجویان» خبر داد، شوراهای صنفی دانشجویان کشور ضمن افشای ابعاد تشدید فشار و احضارهای گسترده دانشجویان برای اخذ «تعهدنامه‌های اجباری»، گزارش دادند که صدور احکام تعلیق و اخراج دانشجویان در روز شنبه ۲۹ بهمن ماه و با وجود «نمایش عفو» مقام‌های حکومتی همچنان تداوم داشته است.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی،  از «دستور رئیسی برای عفو دانشجویان» خبر داد و گفت: «امیدوار هستیم کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها به این مسئله رسیدگی کنند و این دستور را اجرایی کنند.»

خزعلی درباره اینکه آیا نظارتی بر اجرایی شدن این دستور از طرف کمیته‌های انضباطی انجام خواهد شد، افزود: «قطعا نظارت خواهد شد و هنگامی که این مسئله دستور رئیس‌جمهوری است، وزیر علوم نظارت بر این مسئله را بر عهده خواهد داشت.»

معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی هم‌زمان درباره وضعیت زنان معترض بازداشت‌شده و اینکه این معاونت چه پیگیری‌هایی در مورد زنان بازداشت‌شده داشته است، آن را خارج از حوزه ماموریت خود عنوان کرد و گفت: «مسئله زندان‌ها که مربوط به قوه قضائیه است و زن و مرد نداشته است.»

پس از آنچه رسانه‌های حکومتی «عفو زندانیان از طرف علی خامنه‌ای عنوان می‌کنند»، ابراهیم رئیسی نیز گفته بود: «دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.»

در اظهارات رئیسی به‌صراحت همه این دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، و رسانه‌ای که از اعتراض‌های مردمی حمایت کرده‌اند به «اقدام‌های غیرقانونی» متهم شده‌اند، در حالی‌که حتی براساس اصل ۲۷ قانون اساسی فعلی نیز «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».

از این رو، اظهارات ابراهیم رئیسی و انسیه خزعلی مشابه دستور علی خامنه‌ای برای عفو معترضان بازداشت‌شده است، اقدامی که مخالفان آن را «نمایش عفو» توصیف کرده و در ردیف اقدام‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی به‌عنوان اهرمی برای «عادی‌سازی» قرار داده‌اند و به فهرست بلندی از معترضان اشاره می‌کنند که همچنان در بازداشت‌اند و شماری از آن‌ها نیز در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام قرار دارند.

اظهارات رئیسی و خزعلی درباره عفو دانشجویان هنگامی بیش‌ازپیش چهره «نمایش عفو» به خود می‌گیرد که روز شنبه ۲۹ بهمن‌ماه، هم‌زمان با انتشار این اظهارات، شوراهای صنفی دانشجویان از صدور حکم تعلیق برای شمار بیشتری از دانشجویان خبر داد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان روز شنبه ساعاتی پس از اظهارات انسیه خزعلی، گزارش داد که «شورای انضباطی دانشگاه علامه حکم ۱۱ دانشجو را در شورای بدوی به صورت غیابی» صادر کرد.

بنابر این گزارش، زینب کیامنفرد، ساغر رحیمی‌شاد، علی اسمعیل‌فراهانی و فاطمه حمیدی‌بهشتی، در شورای تجدید نظر به مدت دو نیمسال از تحصیل محروم شدند و علاوه بر تحصیل استفاده از خدمات رفاهی دانشگاه از جمله خوابگاه نیز برای این دانشجویان ممنوع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر دانشجویانی که پس از اظهارات انسیه خزعلی درباره «عفو دانشجویان معترض از طرف رئیسی»، خبر تعلیق از تحصیل او منتشر شد، «مجید فتحی» دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه محقق اردبیلی است.

شوراهای صنفی دانشجویان افزود: «مجید فتحی بعد از ساعت‌ها و فشار و تهدید در جلسات بازجویی توسط اسماعیل چمنی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، و علی ناصری‌منش، مدیر حراست این دانشگاه، محکوم به منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات شده است.»

کمیته‌های انضباطی در دانشگاه‌های امیرکبیر، الزهرا، علم و صنعت، علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های گیلان، نوشیروانی بابل، صنعتی کرمانشاه، دانشگاه خوارزمی، علون پزشکی تهران، تبریز، بندرعباس برای صدها دانشجوی معترض حکم «اخراج» و «تعلیق» از تحصیل صادر کرده‌اند.

 در دانشگاه صنعتی شریف برای ۲۳۰ دانشجو پرونده تشکیل شده و به نوشته ایسنا، دست‌کم ۱۳ دانشجو با حکم «تعلیق» از تحصیل محروم شده‌اند.

علاوه بر این، به گزارش شورای صنفی دانشجویان، برای ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس پرونده انضباطی به‌دلیل شرکت در تجمع‌های دانشجویی صادر شده است.

دامنه این احکام تا دانشگاه باهنر کرمان که ۱۲ دانشجو در آن «اخراج» و ۸۰ دانشجو تعلیق شده‌اند و دانشگاه زابل که ۱۶ دانشجو اخراج و تعدادی از دانشجویان تعلیق شده‌اند، گسترش یافته است.

این‌ موارد بخشی از احکام اخراج و تعلیق دانشجویان از دانشگاه‌ها است و این در حالی است که صدها دانشجو از اعلام و انتشار احکام تعلیق صادرشده در مورد خودشان به‌دلیل پیامدهای احتمالی آن خودداری کرده‌اند و هم‌زمان، صدها دانشجو نیز به‌دلیل شرکت در تجمع‌ها و اعتراض‌های دانشگاه‌ها بازداشت شده‌اند.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، دست‌کم ۷۲۳ دانشجو از آغاز خیزش سراسری در ایران به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از جمله وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. با وجود آنکه تعدادی از این دانشجویان با تودیع وثیقه و پس از شکنجه و ضرب و جرح در بازداشتگاه‌ها، آزاد شده‌اند، اما همچنان ده‌ها دانشجو تحت بازداشت قرار دارند.

از سوی دیگر، یک روز قبل از اظهارات انسیه خزعلی درباره «دستور عفو دانشجویان»، شورای‌های صنفی دانشجویان در گزارشی، ابعاد پشت پرده «نمایش عفو» را افشا کرد و از موج گسترده احضار دانشجویان از جمله دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات خبر داد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در این گزارش، به همکاری روسای دانشگاه‌ها و در مورد دانشگاه تربیت مدرس به همکاری فرهاد دانشجو، رئیس این دانشگاه، در اعمال فشار علیه دانشجویان با همکاری وزارت اطلاعات اشاره کرد و افزود که نیروهای وزارت اطلاعات با همکاری رئیس دانشگاه تربیت مدرس اقدام به احضار گسترده دانشجویان به «دفاتر پیگیری وزارت اطلاعات» کرده‌اند و در جریان این احضارها، «دانشجویان را تهدید به بازداشت و اخراج» کرده و حتی در مواردی، دانشجویان را وادار به «اعتراف‌های اجباری» کرده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان فاش کرد که نیروهای وزارت اطلاعات با احضار دانشجویان اقدام به بازداشت چند ساعته آن‌ها می‌کنند و با «خط ونشان کشیدن برای دانشجویان، خانواده‌هایشان و آینده‌ علمی و کاری‌ آن‌ها، تعهد‌نامه‌ای را به امضای دانشجویان می‌رسانند و با مِنتی فراوان از این تعهدنامه با عنوان عفو» نام می‌برند.