دیلی‌میل: رژیم ایران کنترل دانشگاه‌ها را از دست داده است

سرکوبگران نگران‌اند دیگر نتوانند شعله اعتراض در دانشگاه‌ها را خاموش کنند

دیلی‌میل در گزارشی اختصاصی و به نقل از اسنادی که به دست آورده است، نوشت که دانشجویان معترض در ایران هدایت اعتراض‌ها را بر عهده دارند و اسناد درزکرده در تلگرام نشان می‌دهد که سپاه درباره از دست دادن کنترل دانشگاه‌ها هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای سرکوبگر خواستار افزایش دستمزدند و دانشجویان معترض با وجود سرکوب گسترده، مقابل نیروهای امنیتی ایستادگی می‌کنند و پایگاه‌های بسیج را با کوکتل مولوتوف به آتش می‌کشند.

دیلی‌میل همچنین می‌نویسد که سرکوبگران نگران‌اند دیگر نتوانند شعله اعتراض در دانشگاه‌ها را خاموش کنند و پس از سه ماه خیزش سراسری، به طور مداوم خواستار افزیش حقوق‌اند.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان خیزش سراسری که با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند. کودکان ۱۶ درصد از آمار کشته‌شدگان قیام اخیر مردم ایران را تشکیل می‌دهند. گروه‌های حقوق بشر دریافتند که کودکان کشته‌شده از جمله در زاهدان از ناحیه قلب، سر یا سایر اندام‌های حیاتی هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

 قیام مردم ایران علیه سران جمهوری اسلامی، بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان انقلاب ۱۳۵۷ است. اگرچه حکومت ایران تلاش کرد تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف را با سرکوب شدید پایان دهد، تظاهرات مجدد دانشجویان در حالی آغاز شد که حکومت استبدادی اولین اعدام در ملاعام یکی از معترضان را اجرا کرد.  

این رسانه بریتانیایی ضمن اشاره به گفت‌وگو با چند نفر از دانشجویان معترض در ایران تاکید کرد: «هر روز دانشجویان بیشتری به صف معترضان می‌پیوندند و اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند. آن‌ها از سلاح‌های دست‌ساز مانند کوکتل مولوتوف یا سایر وسایل آتش‌زا برای مقابله با نیروهای سرکوبگر استفاده می‌کنند و معتقدند که حتی اگر معترضان دیگری نیز اعدام شوند، مفهوم امید را نمی‌توان به دار آویخت.»

دیلی‌میل در ادامه به اسناد فاش‌شده از سوی گروه هکری بلک ریوارد پرداخت که به دست این رسانه رسیده و ایران اینترنشنال هم آن را تایید کرده است. بر اساس این اسناد، در مکالمات فرماندهان نیروهای سپاه تاکید شده است که «جوانان [بازداشت‌شده] به زبانی صحبت می‌کنند که ما نمی‌فهمیم.»

این نشریه به نقل از پروفسور علی انصاری، مدیر موسسه مطالعات ایرانی در دانشگاه سنت‌اندروز، نوشت: «واضح است که مقام‌های ایران کنترل دانشگاه‌ها را از دست داده‌اند. آن‌ها می‌گویند زبان دانشجویان را نمی‌فهمند؛ دلیلش این است که زبان جوانان زبان سکولاریسم است. معترضان خواهان جدایی دین از سیاست‌اند و دیگر تمایل ندارند کشورشان را افراد روحانی و مذهبی اداره کنند.»

بخش دیگری از این گزارش، به اسناد فاش‌شده درباره گفت‌وگوهای میان علی خامنه‌ای با رئیس پلیس می‌پردازد. در این دیدار که رئیس پلیس درخواست افزایش حقوق برای برخورد با معترضان را مطرح کرده است، رهبر جمهوری اسلامی خطاب به آن‌ها می‌گوید: «اعتماد به نفس‌ خودتان را از دست ندهید.»

دیلی‌میل در ادامه تاکید کرد: «مقام‌های ایرانی ابراز نگرانی می‌کنند که در جنگ رسانه‌ای شکست خورده‌ و نتوانسته‌اند قلب و ذهن جوانان کشورشان را به دست آورند. ویدیوهای مربوط به تظاهرات هر روز در فضای مجازی پخش می‌شوند و مقام‌ها نمی‌توانند مانند اعتراض‌های قبلی انتشار اطلاعات را کنترل کنند. در یکی از ویدیوهای به اشتراک‌ گذاشته‌شده، ‌یک زن جوان دانشجو مقابل نیروهای امنیتی حجاب خود را برمی‌دارد، آشکارا از فساد حکومت سخن می‌گوید و قوانین موجود را به تمسخر می‌گیرد. چنین صحنه‌هایی دیگر در ایران نادر نیستند. در سرتاسر این کشور، رژیم دانشگاه‌ها را به عنوان مکان‌هایی می‌بیند که دیگر قدرتی در آن‌ها ندارد. دانشجویان ایرانی حتی هنگام سخنرانی مسئولان نظام در محیط‌های آموزشی شعار می‌دهند که می‌جنگیم و ایران زیبایمان را پس می‌گیریم.»

این رسانه همچین تاکید می‌کند اسنادی که به دست‌ آورده، نشان‌دهنده فعالیت‌های سازمان‌یافته چندین رهبر جنبش دانشجویی است اما به دلیل مسائل امنیتی، نامشان را مطرح نمی‌کند.

دیلی‌میل با اشاره به اینکه «مقاومت دانشجویان و سازماندهی آن‌ها بیش از چیزی است که تصور می‌شد»، ادامه داد: «آن‌ها با رجوع به مبارزات تاریخی و انقلابی گذشته در ایران فریاد می‌زنند که دیکتاتور حاکم بر کشورشان را نمی‌خواهند و برای دست یافتن به آزادی می‌جنگند.»