ادامه موج اخراج استادان و قلع و قمع دانشجویان معترض از طرف کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها

بنابر اعلام شورای صنفی دانشجویان فقط در دانشگاه فردوسی مشهد بیش از ۹۰ دانشجو با حکم کمیته انضباطی تعلیق شده‌اند

با ادامه موج تعلیق و اخراج استادان و دانشجویان معترض، حسین باقری‌نیا، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، از این دانشگاه تعلیق شد و بیش از ۹۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد نیز از تحصیل تعلیق شدند. هم‌زمان، مدیریت دانشگاه‌ها، ده‌ها دانشجوی معترض را در دانشگاه‌های سراسر کشور از امتحان پایان ترم محروم کردند.

اخراج حسین باقری‌نیا، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، تازه‌ترین مورد از موج اخراج استادان به‌دلیل حمایت از اعتراض‌های دانشجویان و خیزش سراسری است.

باقری‌نیا پس از اعتراض به احکام انضباطی صادره برای دانشجویان، از طرف دانشگاه به حالت تعلیق در‌آمد و نام او از فهرست دروس ارائه‌‌شده در ترم آینده هم حذف شد.

علاوه بر این، پرونده‌ای با شکایت سازمان اطلاعات سپاه در شعبه ۹۰۲ بازپرسی دادگاه انقلاب مشهد، تشکیل شده است و این استاد دانشگاه را به «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و كشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تحريک مخاطبان به خشونت در فضای مجازی و انتشار اخبار کذب به قصد تشويش اذهان عمومی» متهم کرده‌اند.

حسین باقری‌نیا در صفحه اینستاگرام خود در یادداشتی همراه با شعار «زن، زندگی، آزادی» و ضمن اشاره به اینکه «پیام دادند که برو حراست یا معاونت آموزشی و فقط حکم تعلیق خودت از دانشگاه حکیم سبزواری را مشاهده کن»، خطاب به مقام‌های وزارت علوم و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، نوشت: «اینقدر از افکار عمومی وحشت دارید که حتی حکم را ابلاغ هم نمی‌کنید؟ اگر کارتان قانونی است چرا باید بترسید؟»

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «در همه جای دنیا، حکم قضایی یا انتظامی را ابلاغ می‌کنند، شما رسوای عالم‌اید، مگر از این رسواتر هم داریم؟»

حسین باقری‌نیا خطاب به به مقام‌های وزارت علوم و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی نوشت: «این را بدانید که این راه ادامه دارد و حذف امثال من خللی به این جنبش وارد نمی‌کند.»

این استاد گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری یکی از ده‌ها استادی است که از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل حمایت از این خیزش و اعتراض به حمله‌های مکرر نیروهای سرکوبگر به دانشگاه‌ها و بازداشت گسترده دانشجویان معترض، از سمت خود تعلیق یا اخراج شده‌اند.

هم‌زمان، فشارها بر دانشجویان ادامه دارد و صدها دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند و چندین هزار دانشجو نیز به کمیته‌های انضباطی احضار شده‌اند.

شورای‌های صنفی دانشجویان در همین ارتباط، گزارشی از قلع و قمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به دست کمیته انضباطی و حراست این دانشگاه و همچنین دستگاه‌های امنیتی منتشر کرده است.

بنابر این گزارش، از آغاز خیزش سراسری فقط در دانشگاه فردوسی مشهد بیش از ۳۳ دانشجو بازداشت شده‌اند. این دانشجویان مدت‌ها در بازداشتگاه‌ها تحت شکنجه و بازجویی و تهدید قرار داشته‌اند و با آنکه مقام‌های دانشگاه مدعی آزاد شدن همه دانشجویان شده‌اند، اما هنوز چهار دانشجوی این دانشگاه تحت بازداشت قرار دارند و ۲۹ دانشجوی دیگر هم با قرارهای وثیقه ۵۰۰  میلیون تومانی تا ۲ میلیارد تومانی با صدور حکم دادگاه آزاد شده‌اند.

همچنین، بیش از ۹۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد با حکم کمیته انضباطی تعلیق شده‌اند و «عده کثیری از دانشجویان» هم برای مدتی ممنوع‌الورود شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این احکام سنگین، دانشجویان از رفتارهای توهین‌آمیز مسئولان کمیته‌های انضباطی با خود و خانواده‌هایشان گزارش داده‌اند و در یکی از این موارد، مسئولان کمیته انضباطی به پدر یکی از دانشجویان گفته‌اند که «معلوم نیست چه لقمهٔ حرامی سر سفره بچه‌هایت آوردی که این‌طور شده‌اند».

بازداشت دانشجویان به هنگام خروج از دانشگاه‌ها نیز به گزارش شوراهای صنفی، به یکی از اقدام‌های گسترده نیروهای سرکوب تبدیل شده است و این نیروها، با شناسایی دانشجویان معترض و پس از شرکت آن‌ها در تجمع‌های داخل دانشگاه، با کمین در خیابان‌های اطراف دانشگاه اقدام به ربایش و بازداشت دانشجویان می‌کنند.

شوراهای صنفی دانشجویان همچنین گزارش داده است که تعدادی از دانشجویان که به‌دلیل شرکت در اعتراض‌های خارج دانشگاه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، نیز به شدت مورد شکنجه و تهدید قرار گرفته‌اند و نیروهای سرکوبگر علاوه بر رفتارهای خشونت‌آمیز و فشارهای روحی و روانی به دانشجویان، آن‌ها را به «اعدام» تهدید کرده‌اند.

فشار و تعلیق و اخراج دانشجویان در ده‌ها دانشگاه از جمله دانشگاه‌های الزهرا، تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، علم و صنعت، شریف، دانشگاه هنر، تربیت مدرس، دانشگاه‌های آزاد واحد شمال، جنوب، غرب و مرکز تهران، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه‌های شیراز، صنعتی اصفهان، دانشگاه‌های دولتی و آزاد تبریز، علوم پزشکی تبریز، دانشگاه گیلان، نوشیروانی بابل، مازندران، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه کردستان و دانشگاه علوم پزشکی سنندج، فرهنگیان کرج و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر همچنان ادامه دارد.

مدیران و حراست دانشگاه‌ها همچنین بسیاری از دانشجویان معترض را به بهانه‌های مختلف از امتحان پایان ترم محروم کرده‌اند که تازه‌ترین مورد آن، محرومیت ریحانه حسینی، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا و دانشجوی جامعه‌شناسی این دانشگاه، است که شنبه ۲۴ دی، با ممانعت برای شرکت در امتحان پایان‌ترم یکی از دروسش مواجه شد.

رایحه حسینی از ۷ آبان تا ۱۶ آذر ۱۴۰۱، در بازداشت بوده و امکان شرکت در کلاس‌هایش را نداشته و مقام‌های دانشگاه الزهرا به بهانه «غیبت» او را از شرکت در امتحان پایان ترم محروم کرده‌‌اند.

در همین حال، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه، از تصویب یک بخشنامه جدید در شورای فرهنگی این دانشگاه درباره حجاب اجباری دانشجویان دختر خبر داد و گفت: «مقررات مربوط به حجاب و عفاف را قاطعانه اجرا خواهیم کرد و اجازه تخطی و تخلف قانونی را به افراد بی‌حجاب نخواهیم داد.»

رئیس دانشگاه تهران گفت که بخشنامه برخورد با بی‌حجابی در دانشگاه از روز پنجشنبه ۲۹ دی، لازم‌الاجرا است، در مرحله اول افراد بی‌حجاب در بدو ورود و در داخل محیط دانشگاه از طریق کارت دانشجویی شناسایی خواهند شد. به این افراد در این مرحله تذکر داده می‌شود تا به به مقررات پوشش تمکین کنند و در مرحله نیرو‌های انتظامات بعد از شناسایی افراد، به آن‌ها تذکر حجاب خواهند داد و مشخصات این‌گونه افراد را ثبت کرده و آن را به مراجع ذیصلاح گزارش خواهند داد.

مقیمی همچنین گفت که در گام اول برای دانشجویانی که به تذکر حجاب بی‌توجهی کنند، پیامک ارسال می‌شود، در گام دوم دانشگاه با خانواده این دانشجویان تماس می‌گیرد و در مرحله سوم، برای دانشجویان پرونده انضباطی تشکیل می‌شود و در صورتی که این دانشجویان باز هم بر رعایت نکردن حجاب اصرار کنند، با آن‌ها برخورد انضباطی می‌شود.