چهار کشور غربی: در مورد اقدام‌های هسته‌ای ایران و همکاری‌اش با روسیه نگرانیم

وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در حاشیه نشست مونیخ، راجع به ایران جلسه داشتند

وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، جلسه‌ای درباره ایران برگزار کردند. آنتونی بلینکن، کاترین کولونا، آنالنا بائرباک و جیمز کلورلی همگی برای شرکت در این نشست مهم در مونیخ حضور دارند. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت چهار وزیر در این دیدار «بر نگرانی خود در‌مورد تشدید اقدامات هسته‌ای ایران و همکاری نکردنش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند و از ایران خواستند تغییر مسیر دهد.» او افزود: «آن‌ها در ضمن درباره نگرانی خود درمورد تعمیق همکاری نظامی دوجانبه بین ایران و روسیه و عواقب آن برای امنیت و ثبات منطقه و فراسوی آن گفت‌وگو کردند. این رهبران بار دیگر بر همبستگی خود با مردم ایران به‌دلیل ادامه نقض شدید و آشکار حقوق بشر به دست حکومت ایران تاکید کردند و پذیرفتند به هماهنگی نزدیک رویکردهای خود درباره فعالیت‌های مخل ثبات جمهوری اسلامی ادامه دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست مونیخ امسال برخلاف سال‌های گذشته از چهره‌های جمهوری اسلامی دعوت نکرده است، اما شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی به‌عنوان نمایندگان مردم ایران در این کنفرانس حضور دارند. از نمایندگان دولت ولادیمیر پوتین در روسیه نیز دعوت نشده است.

بیانیه چهار وزیر نشان می‌دهد که موضوع همکاری جمهوری اسلامی با حکومت پوتین همچنان باعث نگرانی عمده آمریکا و شرکای غربی است. موضوع اشغال اوکراین به دست روسیه در صدر دستورکار نشست مونیخ است و دفاع جمهوری اسلامی از پوتین باعث شده ایران نیز به موضوع اصلی و ثابت گفت‌و‌گوهای این نشست تبدیل شود.

هانا نیومن، نماینده آلمانی پارلمان اروپا، نیز به همراه سه چهره اپوزیسیون ایرانی در نشست حضور داشت. نیومن روز جمعه در گفت‌وگو با «رادیو آزاد اروپا» گفت حضور این سه چهره «نشان‌دهنده افزایش فاصله بین جامعه بین‌المللی و حکومت مستقر است.»

به غیر از نیومن و سه چهره ایرانی، رابرت منندز، سناتور دموکرات آمریکا از ایالت نیوجرسی، نیز در نشست روز شنبه حضور داشت. نیومن تاکید کرد که این سه نفر به این علت که خارج از ایران زندگی می‌کنند امکان صحبت آزادانه درباره ایران را دارند.