مکرون گفت به زودی با چهره‌های اپوزیسیون ایرانی ملاقات می‌کند 

رهبران آلمان و فرانسه در مونیخ بر حمایت از اوکراین تاکید کردند

رهبران فرانسه، اوکراین و آلمان در کنفرانس مونیخ گفتند باید جلو تهاجم روسیه گرفته شود- SARAH MEYSSONNIER / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، از جمله رهبران اروپایی‌اند که روز جمعه ۱۷ فوریه، و در روز اول کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان سخنرانی کردند. رهبران این دو کشور مهم اتحادیه اروپا بر حمایت از اوکراین تاکید کردند و خواستار تقویت نظامی آن کشور شدند.

امانوئل مکرون در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، در گفت‌وگویی کوتاه با مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایرانی، از همه فعالان جامعه مدنی و سیاسی که در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران دست به دست هم داده‌اند، قدردانی کرد و وعده داد که به زودی با چهره‌های اپوزیسیون ایرانی ملاقات خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در نطقی طولانی در کنفرانس مونیخ گفت: «لازم است که حمایتمان از مقاومت مردم و ارتش اوکراین و کمک به آن‌ها در ایجاد جبهه ضدتهاجم تقویت شود و این امر می‌تواند زمینه مذاکرات معتبر مورد نظر مقام‌ها و مردم اوکراین را فراهم کند.»

مکرون افزود که «ما برای یک نبرد طولانی آماده‌ایم» و گفت که در جنگ کنونی، روسیه ذهنیت استعماری و توسعه‌طلبانه خود را باخته است. او گفت که اکنون زمان مذاکره با روسیه نیست. 

رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنانش بر نقش بازدارندگی اروپا در جهان تاکید کرد و گفت که این نقش باید تحکیم شود. او با تاکید بر همبستگی جغرافیایی گفت برخی کشورها مثل نروژ و بریتانیا شاید از نظر جغرافیایی دورتر باشند، اما باید در نقش مهم و استراتژیکی که اتحادیه اروپا می‌تواند در صلح و ثبات جهان داشته باشد، مشارکت بیشتری داشته باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره خطر بالقوه‌‌ای که حوزه‌ امنیت سایبری را تهدید می‌کند، هشدار داد و گفت شاید کشورهایی مانند روسیه طی هفته‌ها و ماه‌های آینده در این راه اقدام کنند و خواستار همبستگی جهانی برای مقابله با آن شد. 

امانوئل مکرون گفت: «از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهم که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش دفاعی و تحکیم صنایع دفاعی داشته باشند.» او همچنین بر تحکیم سازوکارهای جهانی برای جلوگیری از هرگونه تهدید بالقوه تاکید کرد و گفت سازوکارهای جهانی باید طوری تنظیم شوند که اجازه ندهند کشوری به یک کشور ناتو حمله کند. 

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، که اندکی قبل از مکرون سخنرانی کرد، به شرکت‌کنندگان در نشست امنیتی مونیخ گفت کشورهایی که قادر به عرضه تانک به اوکراین‌اند، باید حالا اقدام کنند. شولتس با تاکید بر نقش رهبری برلین در این زمینه گفت که آلمان بزرگ‌ترین حامی نظامی اوکراین در قاره اروپا است و با ارائه پشتیبانی و آموزش به سربازان اوکراینی این تصمیم را تسهیل می‌کند.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که او نیز در کنفرانس مونیخ حضور دارد کشورهای متحد را به تسریع ارسال سلاح به کشورش ترغیب کرد و گفت تاخیر در این اقدام، امنیت را تهدید می‌کند. 

زلنسکی جنگ اوکراین را به نبرد «داوود و جالوت» برای آزادی تشبیه کرد و گفت: «داوود نه با قدرت مذاکره، بلکه با قدرت اقدام خود در جنگ با جالوت پیروز شد.» نبرد داوود و جالوت از داستان‌های عهد عتيق است که در آن داوود کوچک‌جثه با یک فلاخن، حریف قدر خود، جالوت، را شکست می‌دهد. 

زلنسکی گفت: «تاخیر اشتباه است. برای امنیت جهان جالوت باید شکست بخورد.» 

بیشتر از جهان