شاهزاده رضا پهلوی: اولویت ما هماهنگی بین اپوزیسیون داخل و خارج کشور است

شاهزاده رضا پهلوی در نشست خبری خود در مونیخ از تلاش‌هایش برای هماهنگی و اتحاد بین مخالفان جمهوری اسلامی سخن گفت

شاهزاده رضا پهلوی، شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱، هم‌زمان با برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ که با حضور صدها نفر از پرنفوذترین رهبران و مقام‌های عالی‌رتبه جهان برگزار شد، در نشستی اختصاصی و در پاسخ به خبرنگاران رسانه‌های جهان از تلاش برای اتحاد مخالفان جمهوری اسلامی، در داخل و خارج ایران سخن گفت.

شاهزاده رضا پهلوی که بر اساس نظرسنجی‌های مستقل و معتبر در ماه‌های اخیر، مورد اعتمادترین و محبوب‌ترین چهره اپوزیسیون جمهوری اسلامی معرفی شده است، درباره اهمیت اتحاد میان ایرانیان خارج از کشور برای مردم داخل ایران، پاسخ داد که «اگر الان اتحاد نداشته باشیم، به شکل موثری پشتیبان هم‌میهنانمان در داخل نخواهیم بود.»

او ادامه داد: «بر اساس توافق اصولی و حداقلی می‌توان مجموعه‌ای از اپوزیسیون را گرد هم آورد. یک هماهنگی بین داخل و خارج نیاز است و باید یک تقسیم کار انجام شود. در نتیجه این توافق، مکانیزم‌های اجرایی و تخصصی به وجود می‌آیند که با دادوستد فکری با نیروهای داخل، برای شورای هماهنگی و تشکل‌ها برنامه‌ریزی خواهند کرد. نیروهای داخل ایران می‌توانند کارهایی را انجام دهند که ما نمی‌توانیم و ما هم می‌توانیم فعالیت‌هایی را علیه جمهوری اسلامی انجام دهیم که نیروهای داخل نمی‌توانند. پس باید برنامه‌ای دقیق برای مرحله فعلی و همچنین پس از فروپاشی و مرحله گذار برای دولت انتقالی داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده پهلوی همچنین از برنامه‌ریزی برای تشکیل مجلس موسسان و بهبود فوری وضعیت اقتصادی مردم ایران در فردای نظام اسلامی سخن گفت و افزود که برای ماه‌های آتی و چگونگی جلب حمایت‌های جهانی از خیزش انقلابی مردم ایران به منظور براندازی جمهوری اسلامی، نیز برنامه‌های دقیقی دارد.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقادهای برخی از چهره‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی از عملکرد محمدرضا شاه پهلوی و دیدگاه او در مورد عملکرد پدر خود، پاسخ داد: «مردم ایران می‌توانند پس از جمهوری اسلامی من را در جایگاه‌هایی منصوب کنند یا نکنند، اما شما نباید من را به خاطر نسبت خانوادگی‌ام قضاوت کنید. پدر من کارهایی زیادی را انجام داده، مثبت یا منفی، اما من را باید نسبت به عملکرد خودم قضاوت کرد. بارها گفته‌ام که هر تغییر سیاسی و نظامی که اتفاق بیفتد، باید مبنایش خواست و رای مردم باشد. هرکسی هم در این مسیر می‌تواند نقش بازی کند، اما اگر شما بر اساس وابستگی خانوادگی کسی را قضاوت کنید، درست نیست. من باور دارم که تغییرات و انتخاب‌ها باید مبتنی بر شایسته‌سالاری باشند و بس.»

شاهزاده پهلوی در قسمتی دیگر از نشست خبری خود و در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره آینده رابطه ایران و جمهوری آذربایجان پرسید، اظهار امیدواری کرد که دو کشور روابط روشنی داشته باشند. او گفت: «ما مسائل مشترک بسیاری داریم که باید همراه با هم به آن‌ها بپردازیم، مانند موضوعات محیط زیست و بحران آب، مشکلاتی که اثر مستقیم بر ثبات و امنیت منطقه دارد».

او اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند در همراهی با همسایگانش، چاره‌ای برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی پیدا کند تا موج بیشتری از پناهجویی به راه نیفتد.

در ادامه سوالات خبرنگاران از شاهزاده رضا پهلوی، او مجددا شجاعت زنان ایرانی در خیزش سراسری اخیر و ایستادگی آنان مقابل رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی را ستود و اعلام کرد که دفاع از حقوق زنان جزو برنامه‌های اصلی او و همراهانش در آینده ایران خواهد بود.

شاهزاده پهلوی گفت: «زنان ایرانی در خط مقدم اعتراضات و مستحق حمایت کامل دنیا هستند. ما از هر طرح جهانی برای حمایت از زنان معترض ایرانی حمایت می‌کنیم.»

در بخش پایانی نشست شاهزاده رضا پهلوی، او در پاسخ به سوالی درباره نظرش در مورد کمک اسرائیل به خیزش سراسری ایرانیان گفت: «لازم نیست که مداخله نظامی صورت بگیرد، اما باید از اعتراض‌های مدنی مردم حمایت شود. مسئله فقط اسلحه و تفنگ نیست. باید به ملت ایران اعتماد کرد. ایرانیان همیشه با ملل دیگر رابطه خوبی داشتند و می‌خواهند در فضایی دوستانه و آزاد با ملل دیگر ارتباط داشته باشند. کشورهای دیگر منطقه باید به‌جای منافع رژیم، منافع شهروندان ایرانی را مدنظر قرار دهند؛ خواه با ملت اسرائیل یا ملت عربستان سعودی. جهان باید به صدای مردم ایران گوش بدهد و از تغییر رژیم حمایت کند.»